T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Mekanisk => Emne startet af: tomtom efter 21. Oktober 2011 kl: 16:25:49
-
Mit styrtøj går trægt, når jeg skal rette op igen. Det er ikke i starten af en opretning, men det sidste lille stykke når rattet er i posion 1 og skal op til 12, samt ved position 11 og op til 12.
Der er servo styring på bilen. Men da jeg hentede den hos mekanikeren var der ikke noget væske på. Jeg kørte nok en 3-4 km. før der kom væske på
og den drejer let nok. Jeg har kørt i cirkler med rettet helt i bund og i 8 taller.
En mekaniker :evil: har haft hjulene af og ordnet bremsere. Kan han have kvajet sig.
Hvad skal jeg kigge efter og er der nogle lejer der kan/skal smøres.
Er der nogen i nærheden af Utterslev mose / Søborg, der har lyst til en tur.
Mvh. Tom
-
Et gammelt indlæg, men teksten gælder nok stadigvæk.
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-printview-t-615-start-0.html
Et lidt nyere
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-p-118269.html
-
Et gammelt indlæg, men teksten gælder nok stadigvæk.
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-printview-t-615-start-0.html
Et lidt nyere
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-p-118269.html
Det første indlæg virker fornuftigt.
Det andet gælder ikke servo.. Der er ikke hardy skive på en servo-forbindelse... :wink:
-
Det andet gælder ikke servo.. Der er ikke hardy skive på en servo-forbindelse... :wink:
Så lærte jeg også lidt i dag :P
-
Det andet gælder ikke servo.. Der er ikke hardy skive på en servo-forbindelse... :wink:
Så lærte jeg også lidt i dag :P
Rolig Hinze, det må være fordi bilerne derovre bliver hugget op så hurtigt at han ikke når at opdage skiven... :wink:
Tony
-
Har lige haft forhjulene oppe. Jeg kunne, med hænderne, kun dreje hjulene et par cm frem og tilbage og det gjaldt i alle positioner. Jeg kan mærke at den hakker, når jeg drejer på rettet.
Jeg opdagede at hjulene ikke peger lige ud. Dvs. at når jeg stiller det venstre hjul til at pege lige ud, så peger det højre lidt ud af mod højre. Tyder det ikke på tandstangen.
Jeg kan ikke finde kadangledet. Når jeg finder det, er det så svært at få af og på igen.
Mvh Tom.
-
TOM det er vigttigt at hjulene peger i samme retning ellers er der noget MEGET galt med dit styretøj du er velkommen til at ringe 40 55 88 64 :cry:
-
Mon kardanledet er løbet "tør"?
Skulle I ikke finde fejlen så giv dem en omgang cykelolie eller MOS på kardanleddet i styretøjet foran under bussen under reservedækket. Efter lidt gymnastik pensles der så MOSfedt på leddet ... det hjalp meget på min LLE fra 1992 og min Syncro fik lige lidt fedt på leddet i sidste uge ...
Et "hakkende" styrtøj er ofte tegn på et tørløbet led der kan reddes med olie og meget penslet fedt ...
Jens
-
Og i "worest case" demonteres leddet for at kunne bades i fyringsolie i 24 timer (måske mere aggresiv biodiesel), efter lidt tørring et bad i 15W40 og så fedt ind i ledende med en sprøjte fra apoteket - sådan redder jeg sådanne dimser, især på folkevognen 1302 og 1303 og T3 LLE.
Jens
-
Har lige haft forhjulene oppe. Jeg kunne, med hænderne, kun dreje hjulene et par cm frem og tilbage og det gjaldt i alle positioner. Jeg kan mærke at den hakker, når jeg drejer på rettet.
Jeg opdagede at hjulene ikke peger lige ud. Dvs. at når jeg stiller det venstre hjul til at pege lige ud, så peger det højre lidt ud af mod højre. Tyder det ikke på tandstangen.
Jeg kan ikke finde kadangledet. Når jeg finder det, er det så svært at få af og på igen.
Mvh Tom.
Når det er forhjul på en 2WD, så er der jo ingen trækaksler i den ende af bilen, altså ingen kardanled.
De ting der kan få hjulene til at køre hver sin retning, er vel slør i fæste mellem tandstang og styrestænger, eller slør i en styrekugle, eller noget med ophæng af spindel: slør i bærekugler,
eller f.eks. tærring hvor stræberarmene fæstnes foran.
-
Brian.. jeg tror at Jens mener kardanleddet på styreforbindelsen (der hvor hardyskiven sidder på en 2WD)
-
Jeps, det tror jeg også, Mølle.
Og så lyder det som om, der er flere ting på spil. Et tørt og slidt kardanled forklarer, at styretøjet "hakker" og ikke vil selvoprette, men hvis forhjulene ikke har samme retning, så er der også noget andet galt. - Som Brian skriver - sporestænger, styrekugler, bærekugler eller en inkompetent justering.
-
Jeps, jeg taler ikke om trækakslerne ;)
Prøv med lidt MOS spray på leddet, anbefaler dog mere end det ... ellers er problemet der snart igen ...
og såfremt fejlen er opdaget i dette kardanled på styringen (servo), så kan man da være glad for at der manglede lidt olie i systemet, servosystemet hat kræfter nok til at smadre kardanleddet såfremt det er rusten, tør og *sidder for fast" i ledets lejer...
Jens