T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => R4i Fora => Emne startet af: TONY efter 19. Januar 2012 kl: 23:45:38

Titel: ADZ, justeringsmuligheder ?
Indlæg af: TONY efter 19. Januar 2012 kl: 23:45:38
Jeg søger lidt gode råd om justeringsmuligheder og tjek-punkter på min ADZ.
Problemet er tomgang og bensinforbrug.

Symptomerne er : varm motor = 4-5 sekunder inden tomgang falder til normal.
Kold motor = 15-1800 omdr. tomgang, og efter 500 meter frisk kørsel på kold motor er tomgangen 2500 omdr.

...og det er IKKE kablet, det er tjekket, og den 4-benede temp.føler er skiftet.

Derudover kan man lugte at den får rigeligt bensin, både kold og varm tilstand.

Er der nogle R4i eksperter som kan give et par råd om hvad og hvor der skal og kan, justeres og kontrolleres ?

På forhånd tak.

Tony
Titel: ADZ, justeringsmuligheder ?
Indlæg af: verner efter 19. Januar 2012 kl: 23:51:07
har du obd?

jeg har en vw-tester hvor jeg kan lave aktiv-diagnose! dvs den aktivere alle spjæld, ventiller mm.

ellers ville jeg ligge se om gasspjældet trænger til at renses..
Titel: ADZ, justeringsmuligheder ?
Indlæg af: jensjakob efter 20. Januar 2012 kl: 05:33:36
1. Utæthed - under manifold eller ved vakumslange til bremseforstærker?
2. Lambdasonden - tjek den og test den
3. Tjek tomgangsmotoren - det kunne lyde hvis alt andet er testet som en træg gang i tomgangsjusteringen?
(Siger mander der kører hæl/tå om vinteren fordi hans tomgangsmotor er død og han ikke har skrevet til eBay endnu.....)
Titel: ADZ, justeringsmuligheder ?
Indlæg af: verner efter 20. Januar 2012 kl: 08:18:53
@jj, den er højst sandsynlig billigst fra england, den sider forøvrigt også i nogle citroener mm.

@tony, en 4-gas måling ville også være god at arbejde udfra :)
Titel: ADZ, justeringsmuligheder ?
Indlæg af: buddha_uffe efter 20. Januar 2012 kl: 09:07:52
Du har som udgangspunkt ingen justeringsmuligheder.. (Der er grundindstilling af gasspjæld og tænding)
Jeg har haft de problemer på en ABS en gang, der var benzinforbruget forhøjet pga defekt lambdasonde... Monopoint er baseret meget på lamdba-signal.
Forhøjet tomgang har jeg oplevet var pga defekt gummiflange under indsprøjtningen. Og på en AAM jeg havde, var tomgangen helt hen i hegnet pga af defekt tomgangs-stiller....
Titel: ADZ, justeringsmuligheder ?
Indlæg af: Jarl efter 20. Januar 2012 kl: 17:10:32
Jeg har oplevet samme træghed med at falde til tomgang. Jeg mistænkte også kablet og tomgangsservoen, men endte ud med at konstatere, at akslen, som spjældet sidder på gik trægt. Jeg tog indsprøjtningsenheden af og rensede og smurte hele svineriet (hvis du afmonterer gaspotmeteret på indsprøjtningsenhedens forreste side, så markér dens position, for det er en justeringssag.) Efterfølgende blev jeg klar over, at indsprøjtningsenheden sidder præcis i skudlinjen for snask for baghjulet, og derfor forudså jeg, at det ville være en ugentligt tilbagevendende begivenhed. Jeg bed hovedet af al skam og overgav mig til en chikaneplade. Det er over et år siden, og i mellemtiden har jeg kun oplevet et dejligt præcist virkende speedertræk, for nu sidder indsprøjtningsenheden tørt og godt.
Hvis der er urenhed i gangkulturen derudover, så er jeg helt enig i, at gummiflangen mellem manifold og indsprøjtningsenhed er under mistanke. Ligeledes er utætheder i vacuumsystemet til bremsekraftforstærkeren tit skyld i uren tomgang.
Det er helt korrekt, at Monomotronic er meget afhængig af sit lambdasignal. Lambdasonden er bøvlet at teste med normalt testudstyr, men du kan få en lille indikation ved at måle på den med et multimeter - så skal udlæsningen stå og pendle mellem 0,0 og 0,5 V, men som sagt - det er en meget urpæcis metode. Bedst er det selvf. at prøve med en, man ved, virker. Jeg har en liggende, du kan låne til test, hvis det er.
Temperatursensoren (den med den gule ring) informerer styreboksen om, hvornår den skal skifte fra forprogrammeret blandigsforhold til lambdastyring. Desværre er denne sensor ca. lige så præcis som VWs sensorer plejer at være - dvs. præcis nok til at afgøre, om bilen er bundfrossen eller midt i en sump af flydende lava, men alt der i mellem er et godt gæt. Jeg har modstandskurver på den, hvis du orker at måle, om den virker, men ellers koster en ny mindre end en pakke skråtobak og en Carlsberg 47 på den nærmeste tank. Og når du så er i gang med at skifte, så kan du jo også skifte hele den pågældende vandstuds til en fra en A80 B4 med ABT motor, for så slipper du for den lille latterlige studs, der sidder og stritter skråt fremad.
Held og lykke med projektet - og når du bliver træt af det, så skal du bare tænke over, at dieselkollegerne ligenu sidder og borer blokke op, renoverer turboer og forsøger at svejse hullet i motorblokken til efter den seneste plejlstangsskade ;-)
Titel: ADZ, justeringsmuligheder ?
Indlæg af: woodhat efter 20. Januar 2012 kl: 17:55:29
Det er herligt at man kører DIESEL.
Titel: ADZ, justeringsmuligheder ?
Indlæg af: TONY efter 20. Januar 2012 kl: 20:54:58
Citat fra: "woodhat"
Det er herligt at man kører DIESEL.

...det gør jeg da også lidt....sådan bare for at bevare lidt spænding ved at køre T3...  :lol:  :lol:  :lol:
___________________________________________________________________________________


Men vejen frem mht problemløsningen på ADZen tegner jo lyst med alle de gode råd og tips,
som er guld værd for en nybegynder indenfor bensinmekanikken... Tusind tak !

Adskillelse og rensning, genmontering på ny gummiflange og derefter en gennemgang af mulige utætheder i vacumsystemet.
Det elektriske får en rensning af stikkene og så håber jeg ikke at skulle afmontere de dele....
Lambdasonden vil jeg da forsøge at "grovmåle" for at se om der er bare lidt liv i den, og ellers mange tak for tilbuddet om lån, Jarl  :D

Lambdasonden på denne ADZ (Seat Toledo) er kun med én ledning, er det ligesådan på ABS ???
...er der mon mulighed for dårlig stelforbindelse på udstødningen.. ??? (den sidder ikke i manifolden) ...det får lige et ekstra tjek for at være sikker.  :wink:
For den skal vel trække stel fra udstødningen...eller har jeg helt misforstået det.. ???
Min anden ADZ (VW Vento) er med 4 ledninger på lambdasonden....  :?

Om resultatet bliver godt eller skidt, hører I nærmere om... under alle omstændigheder ser jeg frem til en lærerig weekend.  :wink:

Går der lort i det hele, vil jeg lokke verner til at lege med VW-testeren...tak for tilbuddet.  :D

Trin 1 : lørdagskørsel efter en ny gummiflange og endnu en temp.føler (bare for at være HELT sikker)

Tony
Titel: ADZ, justeringsmuligheder ?
Indlæg af: Jarl efter 20. Januar 2012 kl: 21:12:06
Lambdasonden på ABS har én ledning (varmefast), der går helt ned til sonden, men oppe i "lambdasondestikket" løber det endnu et kabel til. Det sidstnævnte kabel trækker stel via en fastgørelse et sted på motoren. Andre generationer kan have opvarmet lambdasonde - de har så typisk fire kabler til sonden, for der er to ekstra til varmen.
Titel: ADZ, justeringsmuligheder ?
Indlæg af: jensjakob efter 20. Januar 2012 kl: 21:24:04
Hov. 2 ledere i kablet? Det har jeg ikke. Tjekke ud!