Forfatter Emne: Ønsker godt råd til rådden mekaniker snak om defekt starter  (Læst 3790 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

FRTZ

  • Gæst
Ønsker godt råd til rådden mekaniker snak om defekt starter
« Dato: 13. Januar 2008 kl: 15:41:07 »
Jeg fik min starter skiftet i starten af december hos Stoffers auto i Dragør (for 3700,- kr!!!!). Havde ikke tid til selv at skifte midt i jule stress...

Efter starter skiftet har den kære bil stadig haft problemer med start, og jeg fandt ud af at mit batteri var færdigt og fik derfor købt et nyt. Selv med nyt batteri var der problemer med start, specielt når bilen har stået stille i flere dage.

Igår måtte falck mand så smide håndklæde efter 3 kvarters forsøg på at få skidet igang. Det lød hele tiden som om den var lige på nippet til at starte, men så hakkede starteren og til sidst satte starteren sig så fast. :cry:

Nu skal bilen tilbage til Stoffer, er min første tanke... men...

Jeg er nu nervøs for at få en laaang varm mekaniker snak om at det slet ikke er starteren der er det primære problem, men alt muligt andet defekt kabel, relæ, motor etc og så få en ny MEGA regning fra Stoffer.

Hvordan er jeg bedst klædt på til denne mekaniker udfordring?

- Ud over selvfølgelig at stå med min ny erhvervede Bentley manual under armen og bluffe med mine bil kundskaber.
 :wink:

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Ønsker godt råd til rådden mekaniker snak om defekt starter
« Svar #1 Dato: 13. Januar 2008 kl: 15:52:24 »
Skift dine tændrør, evt. også kablerne...Pil rotordækslet af og sjask godt med Pronto deri og saml så skidtet igen og start...

Virkede ALTID på min gamle Kadett når den lavede det nummer :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Ønsker godt råd til rådden mekaniker snak om defekt starter
« Svar #2 Dato: 13. Januar 2008 kl: 16:07:09 »
det er jo ikke starteren der starter bilen!, der trækker kun motoren rundt :wink:
der skal både benzin og en god gnist til at starte bilen!
hvis du kan skubbe eller trække bilen i gang, så er det nok et starter/strøm problem!
husk at tjekke dine stel forb, alle sammen!
de kan være iret/rustne mm!
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Herr_Jensen

  • Gæst
Ønsker godt råd til rådden mekaniker snak om defekt starter
« Svar #3 Dato: 13. Januar 2008 kl: 19:42:23 »
Surt : (

 Maaske ville det vaere en ide at checke dine taendr0r? Der er nogle fine billeder bag i Haynes som viser hvordan de skal og navnlig ikke skal se ud. Hvis du ikke selv har den kan du suse forbi mig (vi bor rimelig taet) og saa kan vi ogsaa sammenligne ved selvsyn.

Naar du faar startet bilen gaar den saa i staa i tomgang?

 - Jensen

FRTZ

  • Gæst
Ønsker godt råd til rådden mekaniker snak om defekt starter
« Svar #4 Dato: 13. Januar 2008 kl: 21:59:07 »
tak for gode råd!

@ jensen, det kunne være fint at se dine tændrør, sender en pm for at udveksle tlf nummer.

Hvad gør man med en starter som har sat sig fast pga den er blevet "kørt" for varm? en ny eller rep.?

FRTZ

  • Gæst
Ønsker godt råd til rådden mekaniker snak om defekt starter
« Svar #5 Dato: 13. Januar 2008 kl: 22:01:29 »
Er strømfordeler det samme som "alternator" på engelsk?

...tygger mig gennem Bentley manualen :wink:

Crapz

  • Gæst
Ønsker godt råd til rådden mekaniker snak om defekt starter
« Svar #6 Dato: 13. Januar 2008 kl: 22:04:54 »
hmm tror jeg ikke :D

Fra ordbogen.com

Der blev fundet 1 post i Engelsk-Dansk:
alternator substantiv <-s>
Oversættelser

    * [Teknik] generator - Generatoren gik i stykker
    * [Teknik] vekselstrømsgenerator - Han købte en brugt vekselstrømsgenerator

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Ønsker godt råd til rådden mekaniker snak om defekt starter
« Svar #7 Dato: 13. Januar 2008 kl: 22:08:38 »
Alternator er generator.
Mht. starteren er det alene et skøn ud fra, hvad der er brændt varmt. Har den først taget viklingerne, er det nok en ny starter.
Hvad sker der helt nøjagtigt ?
Den går i indgreb og tørner motoren, men for langsomt til, at den slår i gang ?
Den tørner, men kammer over på startkransen og lyder som en kasse bolte, der skrider ned fra en stålreol ?
Den tørner løs, men motoren VIL bare ikke i gang ?

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Ønsker godt råd til rådden mekaniker snak om defekt starter
« Svar #8 Dato: 13. Januar 2008 kl: 22:10:25 »
Glemte lige at tilføje, at strømfordeler = distributor

FRTZ

  • Gæst
Ønsker godt råd til rådden mekaniker snak om defekt starter
« Svar #9 Dato: 13. Januar 2008 kl: 22:15:18 »
@ aran, den tørner løs i starten, og det lyder som om at om 1 sek. så går motoren igang... men det gør den bare ikke.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Ønsker godt råd til rådden mekaniker snak om defekt starter
« Svar #10 Dato: 13. Januar 2008 kl: 22:34:35 »
Kunne godt tyde på, at enten tænding eller karburering halter. Af med fordelerdækslet og kig indvendigt.
Er det irret og brændt ved kabelpunkterne ? Er rotoren pænt metal specielt i enden ? Er tændkablerne stive og med dårlige forbindelser ?
Og selvfølgelig skal tændrørene være i topform.
Kører selv med Bosch og med tre tagelektroder. De giver bedre koldstart og tomgang med kold motor, efter min ringe mening.
Har du indsprøjtning eller karburator ?
Karburatoren kan godt være drilsk, når det er koldt, har jeg erfaret. (Frakobling af varmelegemet under karburatoren fik min til, at gå meget bedre tomgang )

FRTZ

  • Gæst
Ønsker godt råd til rådden mekaniker snak om defekt starter
« Svar #11 Dato: 14. Januar 2008 kl: 18:09:19 »
...fik fri fra arbejde, og begyndte på at rode lidt rundt med strømforsyningen og tændspolen.
Skiftede ingen ting, bare rykke lidt i kabler og sikre de sad ordenligt fast.

Og så startede bilen dælme i første hug. Højst overraskende :shock:

Hvad skal jeg nu checke inden jeg igen står med bil der ikke vil starte igen næste gang det er fugtigt i vejret?

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Ønsker godt råd til rådden mekaniker snak om defekt starter
« Svar #12 Dato: 14. Januar 2008 kl: 18:52:14 »
Af med fordeler dækslet og godt med Pronto ind i det, derudover sprøjter du godt med pronto på tændrørs kablerne...

Pronto fjerner fugt og beskytter mod fugtdannelse...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Ønsker godt råd til rådden mekaniker snak om defekt starter
« Svar #13 Dato: 14. Januar 2008 kl: 19:19:51 »
Er tidligere beskrevet, men derudover kan du jo kaste et kritisk blik på tilslutningerne på tændspolen, stikket på strømfordeleren, og om ledningerne er stive af spildt olie og alderdom.
Stelkablet fra tændingen bør også være i orden, med super god forbindelse.
Så skulle du være godt kørende....

Djursland

  • Gæst
Ønsker godt råd til rådden mekaniker snak om defekt starter
« Svar #14 Dato: 14. Januar 2008 kl: 20:29:50 »
Citat fra: "FRTZ"

Hvad skal jeg nu checke inden jeg igen står med bil der ikke vil starte igen næste gang det er fugtigt i vejret?


løse forbindelser og fugt

pil alle stik af og rens og fugt beskydelse er vist den eneste vej for dig... og tag et af gangen så du ikke bytter rundt på dem

og nu du har dem af så tjek lige at de sidder rigtig på ledningerne

Mvh Djurs  :lol: