Forfatter Emne: Montering af solfilm  (Læst 4163 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Montering af solfilm
« Dato: 10. Maj 2005 kl: 00:08:33 »
Hey,

En 'kort' beretning om montering af solfilm.

Jeg havde fået et tilbud på 2000,- + moms og det var altså uden for budgettet. Pris for montering selv var 260 kroner...

1) Ruderne skal ud

Det går nemmest med en hjælper, og er man er forsigtig kan man gøre det alene. Jeg løsnede gummilisterne fra ruderne og karossen hele vejen rundt inden jeg gik i gang. Det gøres nemt med en blanding af vand+sulfo og et tyndt stykke plastic.

Dernæst løsnes listen indvendigt og man kan med fordel lægge en tyk snor eller en ledning ind under listen - det gør at ruden sidder knap så fast. Dernæst er det bare at skubbe (hårdt) på rudens øverste kant indtil man kan mærke ruden flytter sig. Ruden kan derefter tages udefra med to sugekopper. Hvis du trykker alt for hårdt ryger ruden ned på vejen - så hvis du er i tvivl så ha' en hjælper klar!

NB! Hvis dine gummilister er møre så er det nok smart at vente til du har købt nye (medmindre du har en garage eller lignende) Det er lidt surt hvis listen knækker... Jeg tog ikke min bagrude ud pga. listens tilstand og resultatet blev ikke så godt som på sideruderne, da der kom et par små folder i den ene side... Så den får nok en tur til ved lejlighed

2) Rengøring

Jeg smed ruderne en tur under bruseren og skrabede dem dernæst med en glasskraber - til sidst aftørres de med sprit. Ruderne skal være hysterisk rene og folien skal opbevares et støvfrit sted. Montering kan evt. foregå på et badeværelse eller lignende med fliser over det hele (mindre støv)

3) Montering af folie

Følg vejledningen til folien eller søg på nettet. Jeg fandt dette link:
www.lmtgruppen.dk/solfilm/montering.htm

Vejledningen til min folie sagde at man ikke måtte bruge opvaskemiddel - det gjorde jeg alligevel for jeg prøvede først på et mindre stykke glas med vand alene og det var sgu' svært. Jeg gjorde følgende:

- Klip først folien til så den går lidt ud over rudens kanter (vær opmærksom på hvor klæbesiden er!)
- Sprøjt hele ruden til med sulfo+vand (brug en sprayflaske)
- Skil forsigtigt folien fra beskyttelsesfilmen, brug to stykker tape hvis det er svært.
- Sprøjt rigelige mængder vand+sulfo blanding på klæbesiden og løsn hele beskyttelsesfilmen mens du sprøjter mere vand+sulfo på
- Når folien er placeret kan du begynde at glatte ud, men vær sikker på at der er sulfo og vand nok på ruden - ellers klæber folien fast med det samme. Folien skal også have sulfo+vand hele tiden som smøremiddel.
- Brug den medfølgende gummiskraber eller en blød vinduesskraber. Der kom en del mindre ridser på mine ruder da den medfølgende skraber ikke var god nok. Næste gang vil jeg bruge en tynd klar folie øverst til at tage ridserne...
- Når folien sidder som den skal skal den skæres rent et par millimeter fra kanten. Derefter skal der skabes igen for at få alt vandet væk fra kanterne - vigtigt for ellers går folien løs når du monterer gummilisten igen... Lad ruden tørre/hærde en times tid inden montering

4) Isætning af ruden

Jeg fulgte et tip fra nedenstående side
http://type2.com/bartnik/glass.htm

Man lægger en snor/ledning ind i rillen, hvor karossen normalt skal sidde. Den nederste kant af gummilisten placeres hvor den skal sidde og en hjælper presser ruden ind mod bilen. Inde fra bilen kan man så trække i snoren og på den måde 'lynes' ruden på som en lynlås - virker perfekt. Til sidst masseres gummilisten helt på plads og du er klar til at nyde dine nye billige ruder  

Resultatet:


[/img]
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)