Forfatter Emne: Hvad er der galt? Køler og hakken...  (Læst 3971 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Anja

  • Gæst
Hvad er der galt? Køler og hakken...
« Dato: 29. August 2008 kl: 10:36:49 »
Hej

Vi var egentlig på vej til nordjylland i går fra København. På vej derover begyndte bilen at hakke. Lige som om at den ikke ville trække ordentligt.  Vi satte hastigheden ned og så gik det bedre. Men efterhånden hakkede den mere og mere.

(Har ikke kørt i bilen i en måned inden.) Vi kørte ind på en tank og hældte lidt karburatorvæske i benzinen, da vi tænkte at eftersom det regnede meget, kunne det måske hjælpe lidt. (Måske kunne der også være andet smuds i benzinen). Vi checkede olie og kølervæske.

Da vi skulle køre igen, begyndte den at blinke rødt på instrumentbrættet ved køler-ikonet og pilen røg helt op i det røde felt.

Vi tilkaldte Autohjælp. De hældte en masse vand på og rykkede og regerede, men lige lidt hjalp det. Efter en halv time prøvede vi at starte den igen, og lampen blinkede igen.

De mente, at kunne se at den fik vand på (ingen utætheder), men at det måske var noget med en vandpumpe, der ikke virkede???

Vi måtte så droppe vores tur og blev sat på toget tilbage til Kbh.

Er der nogen som kan hjælpe?


På forhånd tak :)      :)

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Hvad er der galt? Køler og hakken...
« Svar #1 Dato: 29. August 2008 kl: 12:13:37 »
Citat fra: "Anja"
Hej

Vi var egentlig på vej til nordjylland i går fra København. På vej derover begyndte bilen at hakke. Lige som om at den ikke ville trække ordentligt.  Vi satte hastigheden ned og så gik det bedre. Men efterhånden hakkede den mere og mere.

(Har ikke kørt i bilen i en måned inden.) Vi kørte ind på en tank og hældte lidt karburatorvæske i benzinen, da vi tænkte at eftersom det regnede meget, kunne det måske hjælpe lidt. Karburater sprit kan binde en smule af vandet i en tank, men tror ikke det er her problemet skal findes (Måske kunne der også være andet smuds i benzinen). Vi checkede olie og kølervæske. Og det var ok?

Da vi skulle køre igen, begyndte den at blinke rødt på instrumentbrættet ved køler-ikonet og pilen røg helt op i det røde felt.

Vi tilkaldte Autohjælp. De hældte en masse vand på Havde I ikke lige kontrolleret? og rykkede og regerede, men lige lidt hjalp det. Efter en halv time prøvede vi at starte den igen, og lampen blinkede igen.

De mente, at kunne se at den fik vand på (ingen utætheder), men at det måske var noget med en vandpumpe, der ikke virkede???

Vi måtte så droppe vores tur og blev sat på toget tilbage til Kbh.

Er der nogen som kan hjælpe?


På forhånd tak :)      :)


Det lyder i mine ører som en toppakning.... ellers kan jeg ikke se hvad der sker med vandet.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Mads-kaa

  • Gæst
Hvad er der galt? Køler og hakken...
« Svar #2 Dato: 29. August 2008 kl: 16:12:27 »
I skal huske at en T3 kan rumme ca. 15liter vand, det kan måske godt overraske falckmanden.
umiddelbart med det vi har fået at vide vil jeg også gætte på en "toppakning"/topstykke, men giv os lidt flere indikationer.

/Mads

Mølle

  • Gæst
Hvad er der galt? Køler og hakken...
« Svar #3 Dato: 29. August 2008 kl: 17:53:21 »
Citat fra: "Mads-kaa"
I skal huske at en T3 kan rumme ca. 15liter vand, det kan måske godt overraske falckmanden.
umiddelbart med det vi har fået at vide vil jeg også gætte på en "toppakning"/topstykke, men giv os lidt flere indikationer.

/Mads


Er det normalt, at topstykkerne går i stykker, så den begynder at bruge vand??? Det er jo en wbx-er?????

Mads-kaa

  • Gæst
Hvad er der galt? Køler og hakken...
« Svar #4 Dato: 29. August 2008 kl: 18:08:50 »
Citat fra: "Mølle"
Citat fra: "Mads-kaa"
I skal huske at en T3 kan rumme ca. 15liter vand, det kan måske godt overraske falckmanden.
umiddelbart med det vi har fået at vide vil jeg også gætte på en "toppakning"/topstykke, men giv os lidt flere indikationer.

/Mads


Er det normalt, at topstykkerne går i stykker, så den begynder at bruge vand??? Det er jo en wbx-er?????


Det kommer jo an på om de er revnet, pga. forkert justeret tænding, eller andet som giver høj varme i forbrændingskammeret eller tæret væk pga. forkert kølervæske.
WBX = WasserBrauchendeboXer???

/Mads

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Hvad er der galt? Køler og hakken...
« Svar #5 Dato: 30. August 2008 kl: 00:35:25 »
Et eller andet sted må vandet være forduftet. Havde nogen et blik i spejlene, da bilen hakkede ? Kom der en hvid (eller hvid / grå ) røgfane ?
Hvis den ellers vil starte igen, og naturligvis med fyldt kølesystem i udluftet tilstand, hvad sker der så ? Halter den, eller snurrer den lystigt på alle 4 ?
Hold øje med udstødningen! Og ligeså med dioden i temperaturmåleren.
Der går sjældent røg af en brand uden ild, og sjældent vand af et kølesystem uden årsag.
Kunne også godt tænke i retning af defekt topstykke / utætte slangeforbindelser, - om ike før, så når der kommer tryk på.

Anja

  • Gæst
Hvad er der galt? Køler og hakken...
« Svar #6 Dato: 30. August 2008 kl: 12:39:42 »
Da vi checkede olie var den lige nået ned på minimumsstregen, og det samme med kølervæsken.

Falckmanden hældte masser af vand på, og vi prøvede at starte den efter, at den havde stået stille i en halv times tid. Tænker at så var den vel kølet ned...?

Da vi startede den gik der et minut og lampen begyndte at blinke igen.
Han mente IKKE at det var topstykket der var røget (jeg har ikke forstand på det), men det er jo ikke sikkert at han kender så meget til sådan en gammel bil...

Hva tror I?

Nogen nævnte noget med en vandpumpe som kunne være i stykker...???

Vi lagde desværre ikke mærke til, om bilen røg, da den hakkede.

Mvh
Anja :-O

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Hvad er der galt? Køler og hakken...
« Svar #7 Dato: 30. August 2008 kl: 19:52:56 »
Hvis vandpumpen er "gået" kan du som regel opdage det ved, at den er utæt d.v.s. kølevandet kommer ud et sted under remhjulet, og der vil sandsynligvis også være et mærkbart slør i remhjulets aksel. Prøv evt. at slække generator remmen, og mærk efter, om vandpumpens remhjul virker "løst" når du hiver / trækker lidt i det ?
Husk også, at kigge kølesystemets beholdere efter, da de godt kan revne -  specielt omkring gevindstykket.
Hvis det ellers er ok, er det så fyldt og udluftet system, start op, og hold godt øje med udstødning og temperaturføler.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Hvad er der galt? Køler og hakken...
« Svar #8 Dato: 30. August 2008 kl: 19:57:36 »
Og der er stadig vand i BEGGE beholdere?

Hvis det er tilfældet skal i rette jeres opmærksomhed mod føleren og stikket i trykbeholderen inde i motorrummet.
Og det er ikke til at sige hvorfor den hakker...

Hvis der IKKE er vand i trykbeholderen er vandet kommet ud et eller andet sted. Typiske steder: tykke slanger mellem motorrum og køler i fronten, køler, trykbeholder, plaststudser på blok, slanger i motorrum.

Hvis der umiddelbart ikke er våde pletter under vognen vil motoren højest sandsynligt sende hvid røg ud gennem udstødningen = død top / -pakning. ? til wbx fraktionen: Kan det være en utæt foring???

Vandpumpen burde kunne kontrolleres ved at starte bilen og mærke om der kommer tryk på slangerne i motorrummet. Husk der kommer ikke alverdens vand frem til køleren førend motoren er varm og termostaten åbner.

Forresten hvordan ser olien ud? Er den hvid og med skum??? - Så kan det evt være en utæt bøf hvis der er en sådan på en wbx!
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Mads-kaa

  • Gæst
Hvad er der galt? Køler og hakken...
« Svar #9 Dato: 30. August 2008 kl: 20:07:45 »
Hvis systemet ikke er blevet udluftet efter forskrifterne (se indlæg i FAQ(eller hvad den nu hedder?)) så begynder lampen helt sikkert at blinke igen! Hvis I skal finde fejlen bliver I nød til at fylde systemet op med vand og se om der kommer vand ud nogen steder, og hvis I drejer hanen på termostathuset, så behøver motoren ikke være varm for at hele systemet cirkulere. Hvis der ikke er en utæthed et sted, så er der desværre ikke så mange muligheder tilbage :(

/Mads

Herr_Jensen

  • Gæst
Hvad er der galt? Køler og hakken...
« Svar #10 Dato: 31. August 2008 kl: 10:19:28 »
Eftersom det regnede kunne jeg forestille mig at det må være svært at checke efter lækager?

Da min vandpumpe stod af var der ingen vandspild. Den pev og skramlede bare.

På min aller første lange tur med min bus gjorde den præcis det samme som du besrkiver. Efter at vi havde siddet i kø på motorvejen en 20 mins tid og blevet godt varm begyndte den at hakke helt vildt da jeg endelig kunne speede op. Jeg kørte ind til siden og fandt ud af den bagerste beholder var tom. Jeg hældte vand på og vi kunne køre videre - et stykke tid. Det var først nogle dage senere sammen med Mads-Kaa at jeg fandt ud af den store returslange neden under bilen var ved at skvatte af.

Min pointe med min lange og utrolig spændene historie er at det altså godt kan være svært at finde lækager i køle systemet - specielt hvis det regner og med en aggraverende kone ved siden af... Nå nej, det sidste problem har du sikkert ikke... ; )

Jeg håber du finder problemet og jeg håber det bare er noget slange værk.


 : )

Anja

  • Gæst
Hvad er der galt? Køler og hakken...
« Svar #11 Dato: 20. September 2008 kl: 14:33:28 »
Hej Alle

Tusinde tak for alle de gode råd.
Nu er det desværre sådan, at jeg ikke er den store mekaniker, så er det sådan at jeg måske kunne betale mig fra, at der var én der kunne komme og kigge på den?
Den holder i Lyngby (lidt nord for Kbh.)

Det ville simpelthen være super!

Mvh

Anja :-)

Mads-kaa

  • Gæst
Hvad er der galt? Køler og hakken...
« Svar #12 Dato: 20. September 2008 kl: 16:12:31 »
Citat fra: "Anja"
Hej Alle

Tusinde tak for alle de gode råd.
Nu er det desværre sådan, at jeg ikke er den store mekaniker, så er det sådan at jeg måske kunne betale mig fra, at der var én der kunne komme og kigge på den?
Den holder i Lyngby (lidt nord for Kbh.)

Det ville simpelthen være super!

Mvh

Anja :-)


Hvorhenne i Lyngby holder den? Jeg skal i løbet af ugen derop af, og så kunne jeg da godt lige kaste et blik forbi hvis det kan arrangeres.

/Mads

Anja

  • Gæst
Hvad er der galt? Køler og hakken...
« Svar #13 Dato: 20. September 2008 kl: 17:59:26 »
Ih, hvor fantastisk!

Den holder ud for Odinsvej 13 (oppe ved Engelsborgskolen hvis du kender den).
Den holder udenfor hvor mine forældre bor. Jeg skal derop på tirsdag aften. Ellers har de også nøglen til bilen hvis det er...

Mit nr er 28114076 - så kan du jo lige sende en sms, når du ved nærmere.

På forhånd tak  :D  :D

Mads-kaa

  • Gæst
Hvad er der galt? Køler og hakken...
« Svar #14 Dato: 20. September 2008 kl: 18:03:16 »
Det er en aftale, jeg skriver til dig når jeg ved nærmere...

/Mads