Forfatter Emne: Har mistet tilliden til vore multivan.  (Læst 18420 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pawel

  • Gæst
Har mistet tilliden til vore multivan.
« Svar #15 Dato: 21. August 2009 kl: 18:50:00 »
Jeg har ingen ekspertise på benz-området, så kan desvære ikke hjælpe dig til at løse dit motorproblem.

Men var jeg ejer af sådan en flot t3 multivan som du har, så var jeg ikke i tvivl om at skifte til diesel-drift. Sælg wbxen til nogen som elsker lugten af benz og sæt 1.9d i den. Så tror jeg at du lettere kan holde hvad du lovede ungerne.. :wink:

Ovenstående råd lyder måske ret så drastisk, men en konvertering fra benz til diesel er altså ikke så omstændig igen.. Det kan sikkert tjene sig ret hurtigt hjem; plus du får hvad du gerne vil have: driftsikkerhed.  :wink:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Har mistet tilliden til vore multivan.
« Svar #16 Dato: 21. August 2009 kl: 19:03:54 »
Fat mod!

Der er næppe en eneste i dette forum, som ikke kan genkende trangen til at skubbe sin T3 ud over den nærmeste kajkant. Men samtidig findes der heller ikke ret mange biler, der kan berede deres ejer så meget glæde som T3.

At købe, eje og vedligeholde en T3 er noget andet, end det er med en moderne familiebil.

Overskriften for mit synspunkt er: Lær at passe den selv eller drop projektet. Det er dybt elementært for enhver at passe en Astra, en Golf eller en Corolla. Det kan alle værksteder. Men desværre kan du forsøge med 5, 8 eller 1000 værksteder uden at finde et, der kan passe en T3, og længe inden da er selv den mest velpolstrede tegnebog blevet slatten og indskrumpet. På T3-nettet er der masser af support at få, og det sætter vi alle meget pris på, men "at the end of the day" er der kun dig selv til at være driftleder, mekaniker og arbejdsdreng på din egen bil. Derfor skal du træffe et valg: 1) Anskaf alt relevant litteratur, køb værktøj for det samme beløb, som din kone bruger på tøj, accepter, at dine fingre ikke bliver rene de næste 3 år, meddel dine omgivelser, at du har fået en ny tidskrævende hobby, og at du derfor ikke kan komme til diverse sociale arrangementer og nyd, at du kører i en bil, som du har fuld kontrol over, og betragt det som dit lille private oprør mod et fremmedgjort samfund, hvor folk hele tiden lægger deres skæbne i andre "eksperters" hænder - eller 2) Køb en Kia Ceed med 7 års fuld garanti, og brug dit krudt på andre ting, du synes er mere interessante end biler.

Jeg har forståelse for begge valg, men det er ikke min opfattelse, at der eksisterer den kombinationsmulighed at købe en T3 og så forvente egenindsats som var det en Kia Ceed. Men til gengæld er det min personlige erfaring, at når man så påtager sig det fulde ansvar for sin T3, så kan man lave sig en bil, der er uhyre bredspektraet og samtidig billig i drift og ganske driftsikker.

Held og lykke med beslutningsprocessen!

PS: Din tank er rustet igennem på oversiden. Det er klassisk. Skift den, før det hele brænder.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Har mistet tilliden til vore multivan.
« Svar #17 Dato: 21. August 2009 kl: 19:16:25 »
Eller, brug Dr Thing hele vejen.

Har du talt med ham om de nye symptomer? Kender jeg ham ret, vil han gå langt for dig.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Har mistet tilliden til vore multivan.
« Svar #18 Dato: 21. August 2009 kl: 19:18:31 »
@jarl her mangler vi så en smiley der bukker sig ydmygt i støvet
det er så vel talt det der
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline Borre

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 313
    • Vis profil
Har mistet tilliden til vore multivan.
« Svar #19 Dato: 21. August 2009 kl: 20:31:40 »
Right on Jarl!!

That's the gospel!!!


Kære Poul,
Hvis du træffer det valg der betyder, at du tager handsken op, vil dine børn (og måske endda din kone) elske dig på den lange bane.

Vi har kørt T3'er on and off i de sidste 16 år. De gamle busser har givet os uforglemmelige minder.
Når vores store drenge kommer hjem, falder snakken tit på de oplevelser vi sammen har haft i T3'erne:
Fantastiske ferier og ture, motorhavari ved Kassel, perioder hvor hele koret måtte skubbe kareten igang (også i lyskryds), og senest på turen her i sommers hvor vi tabte højre baghjul ved Bayreut i Bayeren med 9 mand i kareten og fuld oppakning.
Familiens reaktion: Shit happens og "tror du du kan få SOS International til at transportere den hjem Far?" og "hvornår tror du vi kan få en lejebil?"
Tingene løser sig og oplevelserne er jo med i vores fælles gods.

Jeg håber for dig, at du tager handsken op og tager kontrol over dit "Billiv". Tag kontakt til nogle af de "tunge" WBX'drenge så bli'r du sgu kørende igen
Yes!! Jeg har fået en T3\'er igen!

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Har mistet tilliden til vore multivan.
« Svar #20 Dato: 21. August 2009 kl: 23:46:10 »
Som fhv. ejer af to benzinere kan jeg kun "belære" dig om, at du garanteret vil ærgre dig, såfremt du sælger dette unikke køretøj i et øjebliks frustration. Jeg troede naivt nok på, at mit kørselsbehov havde ændret sig, så der ikke længere var behov for T3`eren, og kors i hytten hvor har jeg tit bandet mig selv langt væk over, at have været så dum. Og ja, jeg havde selv lagt en masse arbejdstimer i dem begge, men var godt på vej til, at nå det resultat, som var målet: En sund karrosse, en totalrenoveret motor og en sund gearkasse.  Jeg kender udmærket og forstår din desperation. Jeg har stået med en bil, der ikke ville starte på en færge (En ledning bag generatoren, der var 99 % brændt over ) en bil med en enorm regning fra en autoelektriker, hvor relæer opførte sig yderst besynderligt, og værst af alt: en tungt lastet bil, hvor kølevandet fossede ud p.gr.a. forkert kølervæske (Pakningerne var totalt væk ). Alle problemer blev løst, og motoren totalt adskilt og renoveret. Det meste klarede jeg selv, men fik lidt assistance med udmåling af lejer, cylindre etc. og du kan bide spids på, at den go`e gamle DG motor kom til, at gå som en symaskine, med den klassiske boxerlyd.
Ligemeget hvor længe den stod urørt, kunne du være sikker på, at den startede i første forsøg. Det kan din med garanti også komme til. Ved at studere f.eks. Haynes kan du få en meget stor indsigt i, hvordan den er sat sammen. Hvis den hakker i det f.eks. under accelleration er det enten tændingen, eller manglende benzin. Et tilstoppet filter kan f.eks. forhindre, at den får tilstrækkeligt brændstof. For lavt benzintryk / defekt pumpe kan give samme resultat.  Nogen må kunne kurere dens "lunefulde" adfærd, og det behøver ikke altid, at ende med en enorm regning. Til gengæld ender du med, at kunne se enhver møtrik, split, låsering etc. i søvne.....
Op med humøret og frem med værktøjskassen.  :D

Offline DT63

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 356
    • Vis profil
Har mistet tilliden til vore multivan.
« Svar #21 Dato: 22. August 2009 kl: 09:51:26 »
Nu med Bøjlespejle
1Z 1.9 mTDI
Gammel Milli bil Årg 89

3 Stk T3 Til Dele

Jan Påske
Fjerritslev Danmark
Mail:paaske@get2net.dk
MSN:jan.paaske@hotmail.com
Tlf.+45 40282746

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Har mistet tilliden til vore multivan.
« Svar #22 Dato: 22. August 2009 kl: 11:34:34 »
at ville køre t3 er en livsstil....... eller en hobby om man vil :0)
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Har mistet tilliden til vore multivan.
« Svar #23 Dato: 22. August 2009 kl: 11:38:27 »
smid dit nummer i en pm. jeg har en hel donor med alt dj el til og stå. så er det nemmere og fejlfinde når man kan skifte del for del
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

pho2graph

  • Gæst
Har mistet tilliden til vore multivan.
« Svar #24 Dato: 22. August 2009 kl: 12:55:36 »
Tusind tak til alle.
Jeg bliver sgu helt rørt. Jeg har skrevet det flere gange før, at sammenholdet og støtten i denne T3 verden herinde er helt unik og fantastisk. Så mange dygtige, gode, venlige og hjælpsomme mennesker samlet på et sted, skal man sku lede lang tid efter! Og alene det er nok til at beholde sin T3.
Jeg har også tænkt meget over hvad I har skrevet og har besluttet mig til at beholde multivan´en og give det en chance. Den stress og sortsyn bilen har påført mig indtil nu er bare en række af tilfældige og uheldige omstændigheder. Jeg gider ikke blive religiøs på det område.

Men jeg har læst og forstået budskabet fra jer: At det er en livsstil, man skal kunne lave det meste selv og man skal lære at leve med Tectyl og Wd-40 på fingrene og i panden.
Det er jeg også parat til(og min familie også), men hvad med alt det andet...? Vores træhus og have der skal holdes, mit karrierejob, mine børn og min kæreste, mine venner, mine andre hobbys, såsom at spille musik, guitar og trommer og dyrke internettet, (og ta til Tønder festival om lidt), mm, er der tid til det uden at blive stresset når man har en T3?

Er det et spørgsmål om at få bilen lavet helt, så vil der falde mere ro på ?
Jeg vil også lige tilføje, at vi HAR netop oplevet det fedeste liv med den sidste T3 diesel. Vi havde en uforglemmelig tid, sidste sommer i Skagen, Norge og Sverige hele familien sammen. Det var totalt peace, love and harmony og det var det der fik os til, hurtigst muligt at købe en anden, da den første var for rusten og kaser-bar til at vi kunne magte det.

Men nu er van´tilgivet og rullet op på et par blå ramper og så vil jeg lige efter/finjustere gear´ne.

Tilsidst;
Jeg vil være meget lykkelig hvis en af jer ville bruge en time på at lytte, kigge og køre en tur i bilen sammen med mig, så jeg kan få hul på de sidste problemer og genskabt tilliden til vognen.
Jeg vil GERNE køre efter det og komme hen til jer, og skal nok give kaffe og en tur på mc Donalds eller hvad I nu har lyst til.

Bedste hilsner
Paul
mob 21658878

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Har mistet tilliden til vore multivan.
« Svar #25 Dato: 22. August 2009 kl: 13:45:54 »
SÅDAN....godt du kom op på hesten igen.. :D

Engang imellem slipper jeg også hus og have og familiefester, for at rode med T3-eren (bare et års tid af gangen ca.)...
... men bare rolig, det hele er der stadig når man er færdig.  :wink:
Desværre må jeg melde pas, når det drejer sig om bensinmotorer, elanlæg og rustarbejde (derfor kører jeg i en diesel som ligner et læs lort) men bidrager gerne med et udvalg af dele som er fælles med dieselmodellerne hvis (når) du ryger i sådan et problem en gang.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Har mistet tilliden til vore multivan.
« Svar #26 Dato: 22. August 2009 kl: 13:50:15 »
Og når nu du har fået det hele lavet, ja så falder sideruden ned når du i glæde lukker døren, men det er blot
 en sjov historie næste gang man er samlet i flok. :wink:
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Mads-kaa

  • Gæst
Har mistet tilliden til vore multivan.
« Svar #27 Dato: 22. August 2009 kl: 14:01:40 »
Nu skriver du Tønder Festival...
Hvis du tager bilen derned, så er jeg villig til at bruge et par timer fredag el. lørdag i selskab med dig, din bil og alle de fadøl vi kan nå at tømme mens vi kigger på "lortet".

/Mads

pho2graph

  • Gæst
Har mistet tilliden til vore multivan.
« Svar #28 Dato: 22. August 2009 kl: 14:21:27 »
Ha ha, det er en aftale, Mads.
Jeg er der fra fredag kl 18 og til lørdag aften eller søndag formiddag :-)
Er du også dernede i T3 en ?

Paul

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Har mistet tilliden til vore multivan.
« Svar #29 Dato: 22. August 2009 kl: 16:44:29 »
Det er dejligt at se at du giver det en chance mere.

Om det er normalt at bruge tid på sin T3 i store mængder?

Tjah - det kommer an på - men jo...........

Jeg har tidligere kørt i bil, hvor jeg næsten aldrig havde motorhjelmen oppe. OG det var enten en GOD forretning for mekanikeren, eller det var fordi jeg havde besluttet bare at køre bilen ned og ikke GAD mekke mere på den.

Med Frk Grå er jeg lidt ramt af - "jeg ejer hende ikke, jeg passer bare godt på hende medens hun er her hos os". Men det er også en velholdt bil, og når jeg bare lige får skiftet den sidste ankerplade, skiftet vandpumpe, skiftet pakning på udstødningsmanifold, skiftet tændrør+luftfilter, skiftet benzinslanger, færdiggjort startspærren, får lavet rust under gummilisten ved bagenden - så er den der hvor det begynder at ligne normal drift og "kun" de faste eftersyn.

Men mange T3'ere har levet et langt liv med under normal service - desværre - og de betyder at der er et stykke vej op af vedligehold-kurven før der er normalt vedligehold. Og nogen gange er den så stejl den kurve at man næsten knækker nakken, eller aldrig når i bund :(

Men i de perioder hvor bilen bare kører og kører og kører og kører - der er det så fedt. Og en T3-camper - det må være noget af det mest geniale køretøj at eje.

Jeg glæder mig meget til at høre hvad der kommer ud af dit møde med MadsMotorMagiker - der er ikke noget så fedt som at åbnet sine T3-øjne af en erfaren T3-ejer - pludselig bliver det hele så enkelt og lige til.

Gode hilsner og pøj pøj

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."