Forfatter Emne: Batteri størrelse  (Læst 4464 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline syncroforever

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 42
    • Vis profil
Batteri størrelse
« Dato: 22. December 2009 kl: 11:09:22 »
Mit batteri er ikke så godt mere og jeg har derfor været ude og kigge efter et nyt, men har så fundet ud af at mit nuværende batteri er hvis lidt større end det originale, det ligner mest et traktorbatteri der sidder i min kan ikke se hvor  mange amp det er men efter størrelsen skulle man tro det var omkring 120 amp + og der hvor jeg kiggede efter batteri sagde han at det største der var sat i sådan en model var 75, er jeg den eneste der har sådan et stort batteri eller kører alle i andre rundet med 75 og klarer jer fint med det??????

Mvh Jeppe
VW forever

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Batteri størrelse
« Svar #1 Dato: 22. December 2009 kl: 11:34:50 »
Det største der var plads til i min gamle bus var et 88.amp Varta, kan det ikke få gang i bilen, så skrot den.  :lol:
Selv kører jeg kun med et 60 amp. Varta, og det er jo rigeligt til at trække den smidige 1,9 D i gang, selv om det fryser 14 grader....  :wink:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Batteri størrelse
« Svar #2 Dato: 22. December 2009 kl: 12:27:25 »
Her må jeg lige tlføje 60 er ikke amp (ampere) men Ah (ampere timer), altså kapaciteten.
Den afgøre hvor mange gange du kan starte uden generatoren behøver at lade.

Amperene (startstrømmen) peak'er i nærheden af 500 A, hvilket giver effekten til starteren (12v * 500 A= 6000W = 8 hk.)
Så der skelnes altså mellem A (strøm) og Ah (kapacitet)
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline FrankBinau

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.228
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
Batteri størrelse
« Svar #3 Dato: 22. December 2009 kl: 13:31:03 »
Hej :-)

Her kan du se hvad jeg har skiftet til. Og det virker perfekt. Og jeg kører med ekstra lygter/sædevarme/kørelys/rotorblink. Mvh :-)
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Batteri størrelse
« Svar #4 Dato: 22. December 2009 kl: 14:46:44 »
Jeg kører med det store fra Jem&Fix - det er vist 88 Ah, og det virker perfekt. Og jeg har elsædevarme, varme i spejlene, 320 w på fjernlysetlyset, masser af kabinelys, køleskab, GPS, juletræ og to blæsere. Men alle disse forbrugere har ikke en døjt med batteriets kapacitet at gøre - hvis ikke generatoren kan følge med, så er det en kortfristet fornøjelse. Derfor har jeg en 90 A generator på, og DET virker.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline syncroforever

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 42
    • Vis profil
Batteri størrelse
« Svar #5 Dato: 22. December 2009 kl: 17:46:05 »
hvor meget starstrøm skal en ganske almindelig starter på 1.6td bruge????
VW forever

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Batteri størrelse
« Svar #6 Dato: 22. December 2009 kl: 17:54:42 »
Hvis ikke jeg husker galt, så er starteren på knap 2 kW, hvilket vil sige, at den æder 166 A, men der er sikkert nogle elektrofolk, der kan sige nogle kloge ord om, at en elektromotors strømforbrug er langt større i opstarten end ved kontinuerlig drift, så i momentet, hvor den begynder at dreje på svinghjulet, der æder den formentlig betydeligt mere.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mads-kaa

  • Gæst
Batteri størrelse
« Svar #7 Dato: 22. December 2009 kl: 18:12:37 »
Citat fra: "Jarl"
Hvis ikke jeg husker galt, så er starteren på knap 2 kW, hvilket vil sige, at den æder 166 A, men der er sikkert nogle elektrofolk, der kan sige nogle kloge ord om, at en elektromotors strømforbrug er langt større i opstarten end ved kontinuerlig drift, så i momentet, hvor den begynder at dreje på svinghjulet, der æder den formentlig betydeligt mere.


Det kan du nemlig bide dig selv i næsen på at de gør:


Altså hvis der ikke sidder en Grundfos motorstyring foran :wink:

/Mads

Offline Fut

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 95
    • Vis profil
Batteri størrelse
« Svar #8 Dato: 22. December 2009 kl: 19:50:05 »
For mange år siden (1978) købte jeg en golf diesel 1.5. Den havde et 45 AH batteri på.
 Da det døde skulle jeg have et nyt men det originale kostede over 700 kr så jeg købte bare et 6o AH hos HN men det var spild af penge for det kunne ikke levere strøm nok i startøjeblikket.
 Dengang fandt jeg ud af at der er et andet tal på batteriet der angiver hvor mange A der kan trækkes ud af batteriet til spidsbelastning og det billige var for billigt. jeg kan selvfølgelig ikke huske hvor meget det var men de fleste nyere batt. kan dog godt levere varen i dag.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Batteri størrelse
« Svar #9 Dato: 22. December 2009 kl: 20:20:02 »
Jarls tilnærmelse på 2 kW passer nok meget godt til kont. drift.
Uden at have tjekket det, vil jeg skyde på at startstrømmen på 500 A højest er 1-2 sek.
Kunne være man skulle tjekke det en dag ved lejlighed, når man nu alligevel skal ud at købe sig et klemmeamperemeter ? ;-)

HN, eksisterede de i 78 ?  :roll:

Jeg tror også det fleste START batterier kan klare jobbet i dag, dog er holdbarheden nok meget forskellig.

Husk på forbrugsbatterier/ deep cycle batterier / tyk plade batterier / gel batterier ikke kan levere ret meget strøm !
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Batteri størrelse
« Svar #10 Dato: 22. December 2009 kl: 21:09:14 »
Citat fra: "WBX Manden"


HN, eksisterede de i 78 ?  :roll:


Harald Nyborg startede for mere end 100 år siden.

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.765
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Batteri størrelse
« Svar #11 Dato: 22. December 2009 kl: 21:42:00 »
Skulle han så ikke snart hedde gammelborg  :lol:
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700