Forfatter Emne: Fortæl andre T3 ejere hvilke fælge & dæk du kører på  (Læst 25209 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Fortæl andre T3 ejere hvilke fælge & dæk du kører på
« Svar #15 Dato: 09. November 2006 kl: 22:43:14 »
Btw, så skal jeg heller ikke ha 225 på næste gang... De hjælper ikke på andet end optikken, som du siger !
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Fortæl andre T3 ejere hvilke fælge & dæk du kører på
« Svar #16 Dato: 10. November 2006 kl: 07:19:49 »
Citér
Til gengæld giver den større trædeflade mulighed for at flytte mere vand fra kørebanen under kørsel


Det forstår jeg ikke. Jeg ville nærmere formulere det sådan:

Den større trædeflade gør det nødvendigt at flytte mere vand fra kørebanen, men da bilens vægt er fordelt på et større areal bliver trykket pr cm2 mindre og bilens tendens til at aquaplane forøges.

Hvad angår bremseevnen, så er jeg enig - forudsat vejen er ren og tør. Hvis vejen er, som den er udenfor i dag med en skøn blanding af regn, gamle blade og bøndernes jord, så foretrækker jeg et relativt smalt dæk, der kan træde igennem laget af snask.

Når du siger, at du har fået meget større kontakt med vejen, så tvivler jeg ikke på det, men jeg tror, at det skyldes et andet forhold i din dækdimension - nemlig det lavprofile.

Jo mere fælg og jo mindre dæk, der udgør hjulets samlede diameter, jo mere kontant føles hjulet. Man kunne forestille sig et hjul der kun bestod af fælg og så bare var overtrukket med en tynd postelastik til at skabe friktion. Sådan et hjulet ville være MEGET kontant og give en fantastisk vejkontakt. Omvendt ved enhver at et hjul fra en gummiged (meget dæk og lidt fælg) ikke er det mest optimale til racerløb.

Det drejer sig om at finde en rimelig balance mellem komfort og præcision. Når man snakker terrænkøretøjer er der jo så nogle helt tredie forhold der spiller ind
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Fortæl andre T3 ejere hvilke fælge & dæk du kører på
« Svar #17 Dato: 10. November 2006 kl: 08:41:26 »
Ret teoretisk er friktionen ikke afhængig af arealet.

Dvs. det er ikke pga. dækkets bredde og dermed større kontaktflade der gør du får bedre mulighed, for at overfører kræfterne til underlaget.

Så er jeg også enig med Jarl et smallere dæk træder bedre igennem vand, sjap og sne.
Der er vel derfor man bruger brede dæk til sand, her ønsker man ikke at træde igennem, men derimod "flyde" på sandet.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

T3Anders

  • Gæst
Fortæl andre T3 ejere hvilke fælge & dæk du kører på
« Svar #18 Dato: 10. November 2006 kl: 10:45:06 »
Hvad er den originale størrelse hjul på min bil? (1988 Transporter 1,6TD, 4 gears) Jeg har godt lagt mærke til at der vist er særlig attraktiv gruppe af syncroerne som er født med 16", men bortset fra dem, er der så forskel mellem modellerne og årgangene?  

Man må jo i lovmæssigt set kun gå 5% op i rullediameter fra den originale str., men så skal man jo lige kende den først, så hvad er den originale rullediameter?

Lige nu sidder der 14" fælge monteret med 185/65 dæk, men er det den originale str.?

Jeg kunne godt tænke mig et ekstra sæt (sommer)hjul hen ad vejen, men er lidt i tvivl om hvad skal jeg holde udkig efter.....Jeg har ikke behov for bredere eller lavere dæk, da bilen undertiden skal forcere hullede, mudrede og stenede hjulsporsmarkveje og kunne lave trepunktsvendinger sammesteds, men vil gerne ha' lidt større diameter, for dels komfortens skyld, frihøjden og delvis af hensyn til, skal vi kalde det "medvinds-topfarten" i 4. gear på motorvejen.

Hvis jeg har forstået det rigtigt så skal jeg for at opfylde ovenstående i princippet bare finde en 15" fælg med boltmønster 5*112, indpresningsdybde omkring 35mm(?) og så sætte noget passende gummi på som også hedder 185/65? :roll:

har jeg overset noget?

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Fortæl andre T3 ejere hvilke fælge & dæk du kører på
« Svar #19 Dato: 10. November 2006 kl: 11:05:51 »
Standart dæk størrelsen hedder 185-14 C ( det er det samme som185/82-14)
Standartfælgen er 14"/5,5" 5x112,  ET 38 med huldiameter på omkring 62mm

Til at regne på størrelsen kan jeg anbefale denne her:

http://www.peugeot206club.com/tuning/tips/rimstires.html

og til at regne på ET og fælgens bredde:

http://www.1010tires.com/WheelOffsetCalculator.asp

http://thenobot.org/apps/wheel_size.php
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

T3Anders

  • Gæst
Fortæl andre T3 ejere hvilke fælge & dæk du kører på
« Svar #20 Dato: 10. November 2006 kl: 11:09:08 »
Takker Rasmus! 8)  Jeg kigger lige lidt på det......... :) A.

T3Anders

  • Gæst
Fortæl andre T3 ejere hvilke fælge & dæk du kører på
« Svar #21 Dato: 10. November 2006 kl: 11:50:49 »
Standard rullediameter er altså ~2070 mm. (=185/82/14" Hvor har du forresten den oplysning fra Rasmus, det lyder som nogen høje dæksider?)

2070mm får man hvis man regner baglæns fra 483 omdr./km.: 1km/483= 2070 mm. (1km=1.000.000 mm.(!) og de 483 omdr/km stammer fra indtastningen i beregneren)

Så efter lidt indtastning kommer jeg frem til at jeg pt. kører rundt på hjul med rullediameter som er 1931 mm. svarende til 6,73% mindre end original standard........

 :arrow:  :arrow: Altså riiiiigelig mulighed for større hjuldiameter! :P :P  :P  

Spillerummet i hjuldiameter ligger altså lovmæssigt set indenfor 2070mm +-5%; 1967 mm. - 2174 mm.

Nu har jeg jo lidt erfaring fra cykelverdenen, og det er sjovt nok meget tæt på størrelsen af standard "27"/"700c"/26"(MTB) cykelhjul med dæk(ca. 2100 mm) Men rolig drenge, dem skal jeg nok la' sidde på cyklen...he-he!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Fortæl andre T3 ejere hvilke fælge & dæk du kører på
« Svar #22 Dato: 10. November 2006 kl: 11:57:44 »
Citat fra: "T3Anders"
Standard rullediameter er altså ~2070 mm. (=185/82/14" Hvor har du forresten den oplysning fra Rasmus, det lyder som nogen høje dæksider?)
!


Hvilke oplysninger, hvor store hjulene er, eller at fuldprofil er 82 ?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

T3Anders

  • Gæst
Fortæl andre T3 ejere hvilke fælge & dæk du kører på
« Svar #23 Dato: 10. November 2006 kl: 12:02:48 »
Tja, sådan det hele egentlig.......ikke fordi jeg ikke tror på det, du ved øjensynligt lidt mere om det end jeg gør!

Men 82% af 185mm er 15,17cm høje dæksider, det lyder lidt gummigeds-agtigt, for nu at bruge Jarl-terminologien :wink:

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Fortæl andre T3 ejere hvilke fælge & dæk du kører på
« Svar #24 Dato: 10. November 2006 kl: 12:16:40 »
Tjaaa, det er vel lidt gummigedsagtigt..  :roll: Syncro'en jo så 205 som standart...

Der er også en MEGET stor stabilitetsforskel på de 225/55-17 jeg  kører på og til std. 185-14  :shock:

Det med dækstørrelsen ved jeg bare, men kan også findes i Haynes manualen.
Og fuldprofil = 82% af dækbredden fandt jeg engang i en bog om dækstandarter, tror nok den hedder Stoki eller noget lign.  :shock:
I den kan man finde ALT om lastindeks, omkreds, anbefalet fælgebredde til forskellige dæk størrelser osv., samt forklaringer på symboler mm.

Kort sagt alt du skal og kan vide om dæk og fælge .
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Fortæl andre T3 ejere hvilke fælge & dæk du kører på
« Svar #25 Dato: 10. November 2006 kl: 12:23:23 »
Citat fra: "WBX Manden"
Ret teoretisk er friktionen ikke afhængig af arealet.

Dvs. det er ikke pga. dækkets bredde og dermed større kontaktflade der gør du får bedre mulighed, for at overfører kræfterne til underlaget.

Så er jeg også enig med Jarl et smallere dæk træder bedre igennem vand, sjap og sne.
Der er vel derfor man bruger brede dæk til sand, her ønsker man ikke at træde igennem, men derimod "flyde" på sandet.


Syntes ikke jeg fik sagt det klart nok, men man får IKKE bedre bremseevne med brede dæk, heller ikke på tør lige vej !!
Det er en fysisk lov!
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

T3Anders

  • Gæst
Fortæl andre T3 ejere hvilke fælge & dæk du kører på
« Svar #26 Dato: 10. November 2006 kl: 13:26:56 »
Tak for forklaringen Rasmus.

Flere spørgsmål:

Hvordan er det lige med stabilitet/komfort hvis man sammenligner f.eks.; 185/65/14 vs. 185/65/15 vs. 185/65/16? Dækhøjden & bredden er jo den samme, men vil det føles som mere hårdt/stabilt og dermed mindre komfort, jo større fælgdiameter man har? :roll:  

Jeg tænkte at større fælgdiameter, men ikke breddere, sammen med noget i stil med min nuværende dækhøjde (185/65=12,25cm), ville opfylde mit behov, men lidt hurtig søgning viser at 185/65/16 dæk er tæt på umuligt at opdrive, hvor det til sammenligning vrimler med f.eks 185/65 i både 14" & 15"! Og 185/80/14 (tæt på original standard) giver heller ikke meget at vælge mellem!

Så hvilke størrelser dæk er de mest gængse ude i "butikkerne"?

-Normalt er det jo en god idé at vælge noget som er forholdsvis standard, så der er et stort udvalg at vælge imellem og mulighed for at finde noget til en god kvalitet/pris.

Nogen der har gjort sig lignende overvejelser? -A.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Fortæl andre T3 ejere hvilke fælge & dæk du kører på
« Svar #27 Dato: 10. November 2006 kl: 13:38:17 »
Vi er inde i en stime af enighed - hvad kan der være galt... :wink:

Ja, du har ret. Det er jo også derfor et MZ lokomotiv kan smide 5000 hk ned i skinnerne på en trædeflade der er som en sæbekassebils.

Samtidig er der jo en række forhold, der spiller ind, når den samlede friktion gøres op. Det er nemlig ikke ligegyldigt om ens dæk er lavet af cement eller gummi.

Bløde gummiblandinger - a la formel 1 dæk nærmest klistrer til vejen. Prisen for det er en kort levetid. Vores 8 Ply Rating varevognsdæk er generelt i den modsatte ende af skalaen - altså stive og slidstærke - til gengæld er det så som så med klæbeevnen. Det kan man gøre meget ved, hvis man går bevidst efter dæk med gode gummiblandinger, og jeg tror, - sådan rent friktionsmæssigt, at man vinder mere ad den vej, end man gør ved at brokke nogle gigantiske valser ind under skærmene.

Samtidig skal man være opmærksom på, at en T3'er 2wd kan køre fast i en spytklat. Derfor er det også en god ide at kaste et kritisk blik på mønsteret. Jeg har kørt et sæt virkelig dejlige sommerdæk op - Bridgestone Touranza, tror jeg de hedder. Fantastiske hjul med bid på sommervarme veje, men i 2 mm sne giver de fortabt. Til vinterbrug kører jeg pt. Goodyear Ultragrip i light-truck-version. De larmer som om alle 4 hjullejer lige havde fået en skovlfuld grus, men til gengæld giver de greb på usle jyske småveje. Sommerdimensionen er - som originalt på en Carat - 205/70 14 og vinterhjulene er 195/80 14.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Fortæl andre T3 ejere hvilke fælge & dæk du kører på
« Svar #28 Dato: 10. November 2006 kl: 14:41:17 »
@ Anders

Jeg ville gå efter 195-14 til dit brug.

Du får ikke noget ud af sætte 15"-16" på med de dækprofiler vi snakker om, andet end hjulene bilver større. (men nu skal din lille stakkels diesel motor også kunne trække det, ik'  :P )
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Fortæl andre T3 ejere hvilke fælge & dæk du kører på
« Svar #29 Dato: 10. November 2006 kl: 14:44:02 »
Citat fra: "Jarl"
Vi er inde i en stime af enighed - hvad kan der være galt... :wink:


Jeg ved det ikke  :shock:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."