Forfatter Emne: Begynder spørgsmål  (Læst 2194 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

donlenardo

  • Gæst
Begynder spørgsmål
« Dato: 03. December 2010 kl: 10:50:19 »
Jeg har en gammel dame fra 88, 1.6TD og hun har inden for de sidste par uger "tabt" en del accelerations kraft. Det tager ufattelig lang tid for den at komme op i fart og det er deciderede farligt når jeg kører på motorvejen. Har flere gange måtte sidde med hænderne i vejret og undskylde til de andre billister.
Jeg tænker måske at det er turboen? Hvordan tjekker jeg det og vigtigere, hvor sidder den henne:)

Mvh

Christian

Offline FrankBinau

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.228
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
Begynder spørgsmål
« Svar #1 Dato: 03. December 2010 kl: 11:02:12 »
Citat fra: "donlenardo"
Jeg har en gammel dame fra 88, 1.6TD og hun har inden for de sidste par uger "tabt" en del accelerations kraft. Det tager ufattelig lang tid for den at komme op i fart og det er deciderede farligt når jeg kører på motorvejen. Har flere gange måtte sidde med hænderne i vejret og undskylde til de andre billister.
Jeg tænker måske at det er turboen? Hvordan tjekker jeg det og vigtigere, hvor sidder den henne:)

Mvh

Christian


Hej og velkommen her til T3-Nettet.

Lige et billede af en ny mont turbo På en 1,6TD Og ja det hjælper på accelerations kraften. Men det kan måske også være andre ting. men folk her på T3 nettet melder nok ind om disse muligheder, ellers må du vende tilbage Mvh & god jul :-)
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Begynder spørgsmål
« Svar #2 Dato: 03. December 2010 kl: 11:16:20 »
Hvornår har du sidst skiftet dine filtre? Jeg tænker her især på dit dieselfilter.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

donlenardo

  • Gæst
Begynder spørgsmål
« Svar #3 Dato: 03. December 2010 kl: 12:11:49 »
Tak for info Frank!!

Fik skiftet alle filtre da den blev synet i Maj måned. Hvordan ser man om de har brug for at bliver skiftet igen?

Lige et par spørgsmål til:

Da jeg købte den, kørte hun med en lang kilerem. Det har jeg fået ændret til 2 små (mener det hed kilerem og ventilationsrem) Nu er temperaturmåleren så begyndt at opføre sig lidt underligt. Når motoren er blevet varm, står den lige under det røde felt og rykker sig nogen gange ind i det røde felt. Der er masser af kølervæske på og så vidt jeg kan se, drypper det ikke nogen steder fra.
Nogen ideer?

Mvh.

Christian

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Begynder spørgsmål
« Svar #4 Dato: 03. December 2010 kl: 12:31:22 »
Hvorfor har du ændret det så du skal bruge to remme. Det er da meget nemmere at justere kilerem når der kun er en. Normalt
 ændre man det fra 2 remme til een. Er det så de rigtige remskiver der sidder på nu? Kører vandpumpen hurtigt nok? Det kan være
 en årsag. Når vandtemperaturen stiger ind i det røde felt er der en anden alarmklokke der ringer! Det kan jo være du er nået
 dertil hvor næsten alle turbodiesel kørere kommer på et tidspunkt, nemlig en revne i topstykket. Kan du ikke finde sammen med en
 anden TD bruger fra staden så i kan sammenligne remskiver. Jeg har ikke nogle mål.

 Mvh jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

donlenardo

  • Gæst
Begynder spørgsmål
« Svar #5 Dato: 03. December 2010 kl: 15:17:50 »
Hmm!! Jeg er ikke den store bilekspert, men det så ligesom bare forkert ud at der var nogle af remskiverne der ikke blev brugt. Derfor fik jeg det ændret. Hvor hurtigt skal vandpumpen køre?
Topstykket røg sig en tur i løbet af sommeren, så det har jeg fået skiftet og fået et "nyt" et i.

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Begynder spørgsmål
« Svar #6 Dato: 03. December 2010 kl: 16:31:59 »
Den T3, vi har nu har en rem fra Krumtapremskiven og til vandpumpen, som har dobbeltremskive, og derfra en rem til generatoren.
Den anden vi havde kørte med dobbeltremskive på krumtappen med en rem til vandpumpe og generator, og en rem til servopumpe.
Hvis en af I andre har diameteren på skiverne samt kan huske remmenes længde, vil det være et fingerpeg for dig, ellers skal jeg i morgen gå ud og måle skiver og se om jeg kan finde længde på mine remme, men jeg mener at du kan søge efter de ting herinde.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

donlenardo

  • Gæst
Begynder spørgsmål
« Svar #7 Dato: 03. December 2010 kl: 18:27:19 »
Du må meget gerne måle længden, hvis du gider:) Jeg prøver at søge lidt herinde efter noget info.

Tak for hjælpen og fortsat god weekend!

Offline carlo11

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 347
    • Vis profil
Begynder spørgsmål
« Svar #8 Dato: 04. December 2010 kl: 01:15:03 »
hej min blev for varm kørte med to remme  fik den over på en rem så var det løst vand pompen køre sterker fik det løst ved niels erik ting
hilsen villy (carlo11)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Begynder spørgsmål
« Svar #9 Dato: 04. December 2010 kl: 08:54:51 »
Velkommen til og tillykke med din nye hobby. Du er nu påbegyndt en komplet mekanikeruddannelse, og inden længe vil det dyreste og mest utro forhold , du har været i, være det du nu har indledt til din Transporter. Hvis ikke du er frisk på det, så sælg den omgående.

Her på dette forum er der en kærlig, men til tider kontant tone. Nedenstående er et eksempel herpå. Det skyldes ikke, at vi er modbydelige eller lede - der er bare spørgsmål, som man har svaret på lidt for mange gange. Du skal bare have et lille overbærende smil på læben, mens du læser det, og så tænke: OK han fik nok ikke morgensex i dag... ;-)
 
--------


VWs tusindtallige ingeniører er jo ikke totalt idioter, og det var de heller ikke, dengang de lavede vores biler.

Der findes to originale og begge absolut brugbare remtræk til CS/KY/JX:

1) Med to remme(1981-1988): nederst en rem (9,5x643) fra et to-delt remhjul på krumtappen til vandpumpen. Opspændingen af denne rem foregår ved at adskille remhjulet på vandpumpen og fjerne mellellægsskiver. Videre fra det inderste spor af vandpumpehjulet går endnu en rem (9,5x600) til generatoren. Denne rem spændes helt traditionelt ved at flytte på generatoren.

2) Med én rem(1988-1992): En rem (9,5x875) går rundt om både krumtap, vandpumpe og generator. Denne rem spændes ved at flytte generatoren. Hjulene på krumtap og vandpumpe er anderledes i diameter og offset end med to remme.

Begge systemer fungerer fremragende og kan fint både give bilen køling og ladning, men naturligvis er det klart nemmest at servicere, når der kun er én rem.

Så er der en tredje løsning: Man ignorerer hjulenes offset og størrelse og så brokker man en tilfældig rem på, der passer. På den måde aner ingen, hvor hurtigt vandpumpe og generator spinder og slet ikke, hvor længe remmen holder.

Vær i øvrigt opmærksom på, at lavprisvandpumper har elendige små impellervinger og slet ikke kan drive vand nok rundt.
Vær også opmærksom på, at der kan være 250.000 andre grunde til at bilen ikke trækker ordentligt og bliver varm. Jo mere og jo bedre info, man stiller til rådighed, jo bedre diagnoser får man - og omvendt.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Begynder spørgsmål
« Svar #10 Dato: 04. December 2010 kl: 10:57:56 »
Tak for målene Jarl, så er jeg fri for at kigge på mine.
Så må vi håbe, at donlenardos (mangler der ikke et O) skiver er rigtige og sidder som de skal.
Som nævnt har jeg begge "modeller"

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

donlenardo

  • Gæst
Begynder spørgsmål
« Svar #11 Dato: 04. December 2010 kl: 11:50:34 »
HAHAHA:)
Bare rolig. Der er ingen chance for at jeg skal af med hende. Elsker hende mere end min kæreste. Og de er nærmest lige dyre i drift...

Tak for info Jarl. Så vidt jeg kan husk fjernede han ikke mellemlægsskiverne da han skiftede remmen, men jeg er ikke helt sikker og må lige ud og kigge en tur.