Forfatter Emne: Kondensvand  (Læst 3236 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kondensvand
« Dato: 23. December 2006 kl: 10:10:35 »
Hej alle
Jeg har lige fået øje på dette forum, og vil gerne give mit beskedne besyv  :0)
Jeg har en Transporter, indrettet som homecar.
Der er en del rust de sædvanlige steder, men ellers er det en herlig bil fra '86, som render 14,3 på en liter diesel.

Jeg har sat et brugsbatteri bag førersædet, og har lige fundet et Truma 1800 gasfyr så jeg kan holde varmen. Så skal jeg også have en blæser bag køleskabet så jeg kan holde øllet koldt!

Til sommer håber jeg at have råd til at skifte vinduerne og lave rust - der kommer vand ind i førerkabinen...

Men udover det, så er der en utrolig masse kondensvand på gulvet under bagsædet og i to af sideskabene. Det er jo lukkede rum, og min tanke er at jeg skal have sat nogle riste i pladerne, så der kan komme noget cirkulation. Mit spørgsmål er, om der er andre måder at bekæmpe kondensvand på? Hvis i har nogen erfaring med det, så vil jeg blive glad hvis i vil dele  :0)
Hilsen & glædelig jul!
Lagoni[/img]
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Mads-kaa

  • Gæst
Kondensvand
« Svar #1 Dato: 23. December 2006 kl: 11:12:43 »
Jeg plejer med held at varme bilen godt op, så vandet fordamper, og så lufte ud mens jeg kører. Du skal gøre det flere gange i løbet af vinteren, gerne en gang om ugen eller mere. Husk at vælge dine dage med omhu, dage med høj luftfugtighed hjælper dig ikke så meget, men et tør kold vinterdag er basis for en god gennemlufter!!!

/Mads

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Kondensvand
« Svar #2 Dato: 23. December 2006 kl: 12:02:30 »
har du et varmeapparat under de bagerste sæder? hvis du har kan det være at det lækker lidt kølevæske. Du kan hurtigt lugte det eller smage og det skal bare være meget lidt fra finger til tunge og SPYDT UD igen med det samme - det er meget giftigt, og hvis det er sødligt er det kølervæske.

Og velkommen til!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Kondensvand
« Svar #3 Dato: 23. December 2006 kl: 12:12:01 »
Citér
det er meget giftigt


Ja, det er helt rigtigt! Man kan ikke advare nok imod kølervæske - kan i huske sagen om den italienske hvidvin, der var blevet "tunet" med lidt kølervæske - det kostede 23 mennesker livet. På skolen plejer vi at sige, at en spiseskefuld kan sende en voksen mand i himlen. Derfor er det måske klogt at nøjes med at lugte til det. Det har en meget karakteristisk lugt af kardemomme. - Hiv en bøtte ned fra konens krydderihylde og tag den med ud i bilen og sammenlign.

Men vand (kondens) kan også komme andre steder fra. Normalt er T3'erne knastørre indeni, men f.eks rust i ruderammerne kan give fri passage for vand - og endda i anseelige mængder. Hvis det er tilfældet og du ikke har mulighed for at svejse det lige her i juletravlheden, så kan en pølse Sikaflex være en feberredning.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kondensvand
« Svar #4 Dato: 23. December 2006 kl: 15:35:51 »
Tak for svarene  :D
Jeg er helt overbevist om at det er vand og ikke kølervæske. For det første fordi duggen driver ned af ruderne indvendigt, og for det andet pga mængden og fordelingen.
Men man kan selvfølgelig aldrig udelukke noget   :wink:
Anyway, jeg vil prøve at finde noget Sikaflex (aner ikk hva det er) og få tætnet så godt som muligt indtil jeg vinder i Lotto.

Og gosh hvor sådan et gasfyr bruger strøm! Det påvirker mit forbrugsbatteri som kryptonit på Supermand! Kommer nok til at installere et ekstra batteri...
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Kondensvand
« Svar #5 Dato: 23. December 2006 kl: 17:02:26 »
Velkommen til, og værsgo og hæng ud med drengene.

Hvad er en homecar. ?

Forbrugsbatteri, er det ikke et ekstra batteri, for jo du skal nok have to, helst to absolut ens, og det ene skal være sikret med en strømvagt, så det aldrig tømmes så meget at du ikke kan starte.

Sikaflex, f indes i mange modeller, du skal huske det skal være den der er beregnet til ruder, den tørrer nemlig aldrig ind.

De biler og busser jeg har ejet, har aldrig kunne lave direkte flydende vand, men jeg har også været flink til at åbne vinduerne, når luften var tør. Jeg kender godt ruder liger en svømmehal, men de gange jeg har fundet vand, har det enten været hul oppe eller i bunden, og så selvfølgelig den med utæt radiator, men det kan man lugte.

Glæli jul, kurt
Kurt - 25115788

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kondensvand
« Svar #6 Dato: 23. December 2006 kl: 17:20:00 »
Hej Kurt
Du spørger hvad en Homecar er...
Øh....  hvordan skal jeg forstå / besvare det?
Det korte af det lange er at den har en række faciliteter såsom soveplads, hævetag, køleskab, håndvask med mere, og på den måde fungerer som en campingvogn.

Jeg er amatørastronom og kører ud på landet hvor det er mørkt og observerer. Så er det fedt at have alle faciliteterne.

Anyway, mit forbrugsbatteri er et ekstra batteri, som lader sammen med motorens batteri når motoren er igang, men ellers er der et relæ som slår fra når motoren stopper.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Kondensvand
« Svar #7 Dato: 23. December 2006 kl: 17:31:41 »
Citat fra: "lagoni"
Hej Kurt
Du spørger hvad en Homecar er...
Øh....  hvordan skal jeg forstå / besvare det?
Det korte af det lange er at den har en række faciliteter såsom soveplads, hævetag, køleskab, håndvask med mere, og på den måde fungerer som en campingvogn.

Jeg er amatørastronom og kører ud på landet hvor det er mørkt og observerer. Så er det fedt at have alle faciliteterne.

Anyway, mit forbrugsbatteri er et ekstra batteri, som lader sammen med motorens batteri når motoren er igang, men ellers er der et relæ som slår fra når motoren stopper.


Hvor meget hjemmebyg, og hvormeget proff opbygning er det.

Du skal da have det store kommandørtag i, og så en motherfu... hydraulisk øjekanon der kan komme op.

Det med batterierne lyder da rigtigt. Vil du have rigtigt meget strøm, så monter en ekstra generator til flere batterier.

Julefreden sænker sig, eller er det tåget. ?
Kurt
Kurt - 25115788

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kondensvand
« Svar #8 Dato: 23. December 2006 kl: 18:28:18 »
Du kan se et foto på http://lagoni.info/vw.jpg.
Jeg tror ikke den er født som homecar..

Jeg observerer iøvrigt ikke indefra vognen. Teleskopet ligger i det bageste skab og sættes op udenfor vognen.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Kondensvand
« Svar #9 Dato: 23. December 2006 kl: 19:20:45 »
Hmm dit vand problem. :?:  :?:


Bruger du flaskegas til både opvarmning, og køkken.   Flaske gas frigiver vand ved forbrænding

Jeg selv bruger dieselfyr til opvarmning. kan køre ca 1,5 dag på forbrugsbatteriet.  problemet er at det er kabineluften der opvarmes, så fugten i sæder osv. suges ud i den opvarmet luft. men forsvinder først når vi lufter ud.  Det optimale ville være at det var luft udefra der blev suget ind da kold luft bliver tør når den opvarmes.  Noget jeg kunne finde på at ændre. :wink:  bare ikke indsugningen er for tæt ved fyret, vi skulle jo gerne overleve at campere.

Det er utroligt så meget vand der frigives, når vi har haft en overnatning. Det løber ned af ruderne, så jeg somme tider kan være bange for, at der er noget der kortslutter. og jeg bruger også trikset med at varme op alt hvad jeg kan, og så lufte ud. Flere gange. nøjagtig som man skal gøre i sit nye tætte parrecelhus ( gamle huse har som regel masser af udluftning, de rådner bare der hvor vandet kondenseres).

Men jeg har i planerne, snarrest, at anskaffe mig et affugter anlæg som man bruger i campingvogne når de opmagasineres. for fugt indvendig tror jeg er det mest farlige, det forsvinder jo ikke. Udvendig er der masser af luft.


En auto camper bør bygges med dampspærre og isolering ( og udluftning)lige som huse.  ( men hvordan får man ventileret isoleringen) :lol:

Men en del af dit problem kan løses ved at undgå for meget brug af gas.

 hilsen Poul Ottesen  


jeg har ikke fugt problemer ved normal bil kørsel
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kondensvand
« Svar #10 Dato: 23. December 2006 kl: 20:27:39 »
Er der ikke noget med at man kan få nogen fugtsamlere? Det ku måske tage det værste.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Kondensvand
« Svar #11 Dato: 25. December 2006 kl: 00:42:19 »
Vi windsurfere som har sit udstyr liggende permanet i bilen har en spand med salt stående, som opsamler kondens - men direkte vandpytter i bilen tager den sig ikke af!   :?

Jeg har det samme problem som dig når jeg har mit udstyr liggende vådt på en sommerdag - så ligner det en gammeldags ostebutik, så jeg nærmest skal bruge en svaber for at se ud af vinduerne! jeg ruller dog alle vinduer ned og mit store soltag op og kører så den bliver dejlig tør igen!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.