Forfatter Emne: Hvad sker der hvis en starter blokeres?  (Læst 1019 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Hvad sker der hvis en starter blokeres?
« Dato: 21. Juli 2011 kl: 09:26:41 »
Hvis man blokere en starter af den tykke type, hvad brænder så af?

Relæet på siden?
eller brændes isoleringen af starterens vindinger?
eller brænder kommutatoren af?

Jeg forstår at startere af den tykke type regnes for bedre end de tynde af en eller anden grund?

Offline erlo

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 23
    • Vis profil
Hvad sker der hvis en starter blokeres?
« Svar #1 Dato: 21. Juli 2011 kl: 10:35:06 »
Hvad mener du med at blokere?
Nogen gange sker der fejl med starterrelæet så holdes starteren i "indgreb" og der kommer en frygtelig hylende lyd nede bagfra - UHA.
Tandkrans på svinghjulet ødelægges og starteren skilles tilsidst i enkeltstumper og kan lægges ind på reservedelshylden.
Den "tynde" starter er udstyret med et planetgear. Det betyder at "elmotoren" kører mange omdrejninger som så i gearet omsættes til stor kraft ( få omrejninger og stor kraft/læs moment).
Den gamle type "den tykke" leverer bare få omdrejninger og stor kraft - direkte.

Hvis starteren ikke vil aktivere når der sættes strøm til starterrelæet så kan man give den " tykke" et slag med en hammer - hvis man gør det med den "tynde" så knækker nogle meget vigtige permanentmagneter (4 styk) som er fastgjort på indersiden af huset.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Hvad sker der hvis en starter blokeres?
« Svar #2 Dato: 21. Juli 2011 kl: 10:56:16 »
Citat fra: "erlo"
Hvad mener du med at blokere?


Med blokere mener jeg at svinghjulet ikke kan drejes rundt fordi krumtapakslen er blokeret, ikke kan drejes rundt, sidder fast af en eller anden grund.
Jeg går ud fra at det har stoppet starterens tandhjul, og at der er derfor starteren ikke lugter for godt.
Jeg har endnu ikke testet den.

Citat fra: "erlo"

Nogen gange sker der fejl med starterrelæet så holdes starteren i "indgreb" og der kommer en frygtelig hylende lyd nede bagfra - UHA.
Tandkrans på svinghjulet ødelægges og starteren skilles tilsidst i enkeltstumper og kan lægges ind på reservedelshylden.

Men det lyder ikke til at være de bedste reservedele så!

Citat fra: "erlo"


Den "tynde" starter er udstyret med et planetgear. Det betyder at "elmotoren" kører mange omdrejninger som så i gearet omsættes til stor kraft ( få omrejninger og stor kraft/læs moment).
Den gamle type "den tykke" leverer bare få omdrejninger og stor kraft - direkte.

Hvis starteren ikke vil aktivere når der sættes strøm til starterrelæet så kan man give den " tykke" et slag med en hammer - hvis man gør det med den "tynde" så knækker nogle meget vigtige permanentmagneter (4 styk) som er fastgjort på indersiden af huset.


Jeg må lige teste den tykke starter, og ellers har jeg en tynd der virker.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Hvad sker der hvis en starter blokeres?
« Svar #3 Dato: 22. Juli 2011 kl: 07:05:35 »
Starteren af den tykke type, som uden tvivl har været blokeret,
pga. fastsiddende krumtapaksel virker tilsyneladende fint,
selv om det lugter lidt brændt.

Jeg vælger bare at skrue den ind uden yderligere inspektion.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Hvad sker der hvis en starter blokeres?
« Svar #4 Dato: 22. Juli 2011 kl: 18:22:26 »
En blokeret starter er reelt en kortslutning af mange ampere / batteriet. Hvis det er vedvarende vil batteriet blive afladet på rekordtid, eller i værste fald eksplodere. Det ER set før, og absolut ikke noget man skal spøge med.  Slet ikke med tanke på den svovlsyre, der bliver slynget ud. Hvis nogen skulle være i tvivl er det modbydeligt stærkt ætsende.
Hvis dine ledninger ikke har " kastet frakken af sig" dvs.  isoleringen er smeltet væk, vil starteren sandsynligvis ikke fejle noget.