Forfatter Emne: Min T3 1.6TD  (Læst 8546 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Min T3 1.6TD
« Svar #15 Dato: 23. Marts 2007 kl: 14:19:40 »
Kan du få den igang med startgas?

Har du målt hvor meget strøm starteren får?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Min T3 1.6TD
« Svar #16 Dato: 23. Marts 2007 kl: 14:38:29 »
Hvis dit batteri har været totalt afladet kan det meget vel være færdigt, uanset hvor meget du lader på det. Da min 1,6 sauger kørte på det sidste skulle der et TOP-tunet batteri til at starte hende, jeg har da også givet den 24V ved en lejlighed eller to :roll: (på startkabler altså)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Crapz

  • Gæst
Min T3 1.6TD
« Svar #17 Dato: 23. Marts 2007 kl: 14:42:37 »
det har ikke været helt dødt :D

men prøvet at batteri ud af vores skoda og ser hvad der sker men tror ikke det hjælper, men håber sku at det gær :D ander som har nogen ider forslag... løst til nogen øl  :twisted:

så skriv eller ring :D vil meget geren have hende ud at køre da vi står og skal flytte :D

Crapz

  • Gæst
Min T3 1.6TD
« Svar #18 Dato: 23. Marts 2007 kl: 14:57:19 »
Citat fra: "jankjerbye"
Kan du få den igang med startgas?

Har du målt hvor meget strøm starteren får?


neej det var vi ikke vi måler lige når vi kommer hjem :D


hvis jeg ikke snart får liv i hende må jeg jo betale mig fra det :(
nogen som vil bestikes til et besøg i ballerup ?

 :roll:

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Min T3 1.6TD
« Svar #19 Dato: 23. Marts 2007 kl: 17:59:21 »
Crapz skrev:
vi pille de små rør af dyserne og den klos "pumpen?" de sad fast på også kunne vi løsne/pille/løsne "pumpen?" også kunne vi pille dem ud


har jeg forstået det rigtigt, har du haft dysserørene af?
så skal du huske at lufte dem ud bagefter!!!

har du også haft diesel pumpen løsnet?
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Min T3 1.6TD
« Svar #20 Dato: 23. Marts 2007 kl: 18:11:20 »
Citér
så skal du huske at lufte dem ud bagefter!!!


Hvordan gør man det?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Min T3 1.6TD
« Svar #21 Dato: 23. Marts 2007 kl: 18:39:25 »
det nemmest hvis man er to, en der kører med starteren, mens den anden løsner et dysserør indtil der ik kommer mere luft ud, men ren diesel, så spænder man og fortsætter med næste dysserør..
jeg har nogen gange bare løsnet røret og selv drejet nøglen så motoren kører et par omgange, og så spændt røret.
men så kan man jo ik se hvor meget luft der er i røret.

var det til at forstå, ellers må i spørge igen

jeg lufter ihvertfald altid ud, hvis jeg har haft dysserørne af.
det kan også være nødvendigt hvis man er kørt helt tør.

man må bare aldrig gøre det på en commenrail-motor(1600^bars tryk),
der er det forøvrigt heller ik nødvendigt, men det er jo heller ik aktuelt her.
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Min T3 1.6TD
« Svar #22 Dato: 23. Marts 2007 kl: 19:09:15 »
?

pumpen er da selvudluftende (i kombination med et drivbatteri fra en tysk type XXI ubåd, mener jeg at have læst)
Mvh. Casper

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Min T3 1.6TD
« Svar #23 Dato: 23. Marts 2007 kl: 20:04:40 »
det kan godt være, men det kan godt tage lang tid..
og så er gløderøret blevet koldt igen.
jeg lufter altid ud, men jeg er newbe mht. T3, har kun erfaring fra mange andre biler..
og jeg ved at f.eks en citroen berlingo 1,9diesel, ikke vil starte før man har luftet dyserørerne ud!!
heller ik hvis man har et 100ah startbatteri!!

hvis pumpen har været løsnet kan den så ikke også have ændret timemingen??!!
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Min T3 1.6TD
« Svar #24 Dato: 23. Marts 2007 kl: 20:06:33 »
Min er i hvert fald selvudluftende...
Da jeg "kom til" at køre den tør smed jeg bare 10 liter i tanken fra en dunk, kørte 30 - 40 sekunder på starteren og så var der gang i maskineriet igen...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Crapz

  • Gæst
Min T3 1.6TD
« Svar #25 Dato: 23. Marts 2007 kl: 20:24:16 »
vi har lige skruet røret af og kørt lidt med starteren, der kommer ikke så meget diesel ud ?? hvor meget skal der komme ud ?

skal den udluftes ? hvis ja hvordan ?

nogen som har lyst til at kigge forbi i weekenden ? og give mig en hånd med at få hende startet ??

Crapz

  • Gæst
Min T3 1.6TD
« Svar #26 Dato: 23. Marts 2007 kl: 20:27:05 »
Citér
hvis pumpen har været løsnet kan den så ikke også have ændret timemingen??!!


jeg tror ikke vi har drejet på noget .... ??

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Min T3 1.6TD
« Svar #27 Dato: 23. Marts 2007 kl: 20:39:52 »
Ja, jeg spurgte også, da jeg undrede mig lidt. Lad os lige tage den forfra:

En Bosch VP består af to pumpedele. En lavtryksdel og en højtryksdel. Lavtryksdelen suger fra tanken og forsyner højtryksdelen. Højtryksdelen opbygger tryk i dyserørene og dyserne. Dette tryk forhindres i at rende baglæns af kontraventilerne i forskruningerne til dyserørene. Pumpen er - lige som dyserne - forsynet med returslanger - mere professionelt omtalt som lækoliekredsen. Her igennem fortrænges luft, der både ved tørkørsel, men også under helt normale driftbetingelser tilgår pumpen.

Tager man dyserørene af, så taber de selvf. trykket og der render brændstof ud af dem. Dieselpumpen er imidlertid aldeles upåvirket af dette. Når man så starter op igen, skal pumpen selvf. først fylde rørene med brændstof, før den kan sprøjte brændstof ud gennem dyserne. Det gælder, hvad enten man løsner omløberne på dyserørene eller ej. Væske anses i almindelighed for at være inkompressibel, og da pumpen leverer et spidstryk på - afhængig af slidgrad - 350 - 400 bar, så klarer den som dem mindste kunst at klemme luft ud af dyserne og fylde dem med brændstof. Og hvad enten omløberne på dyserørene er spændt eller ej bruger den jo strøm på gløderørene imens.  

Alle Bosch VP'er er selvudluftende. Det gælder også dem, der sidder på PSA-biler. Når de alligevel er udstyret med en manuel fremløbspumpe, skyldes det andre omstændigheder. Når man skifter brændstoffilter placerer man ½ liter luft i systemet. Det kan være hård kost for et halvsløjt batteri at lufte ud. Derfor kan man pumpe dieselen frem manuelt. Kører man tør, bliver filteret ikke tømt. Den kan nemlig ikke suge ned i filteret, men kun sutte den mængde, den kan få til at "flyde over".  

Se evt. mere om pumper på min hjemmeside.

Men for at vende tilbage til det egentlige problem, så er der en pointe i om dieselpumpen har været løsnet med de konsekvenser det giver i forhold til timing og tandrem.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Min T3 1.6TD
« Svar #28 Dato: 23. Marts 2007 kl: 20:42:58 »
det skal kun lige løsnes, ca en en halv til hel omgang!
og så skal der løbe diesel ud mellem rør og omløber, det er ik fordi der kommer ret meget...
nu gå jeg selvfølgelig ud fra at du har nok brændstof i tanken..  :oops:

for det hænder stadig at vi får en bil på værkstedet som er kørt helt tør, sidste gang (for et par måneder siden) var tankpumpen på en benzin bil, stået af, da jeg så får pumpen op, er tanken helt tom!!
der ligger ca en halv kop benzin tilbage...!  :shock:
det ku pumpen ikke holde til og kørte varm (bliver smurt og kølet af benzin).

jeg ved godt at det ser anderledes ud på en T3, just a reminder..

man kan aldrig være sikker på hvor præsis en tankmåler er på en gammel bil, før man har kørt i den et stykke tid..

man hører også om nogen som får stjålet brændstof!

mit råd vil være at du undersøger om der kommer diesel til filteret og følger det derfra..
der må ikke være luft i brændstofet, det kan være der er en defekt/ utæthed så det løber tilbage i tanken.. følg slangerne/rør..

det skader ik at prøve :D
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Min T3 1.6TD
« Svar #29 Dato: 23. Marts 2007 kl: 20:53:34 »
@jarl

der kom du før mig :)

ja jeg bøjer mig i støvet :(

der lærte jeg også lidt mere om sådan en dejlig maskine som en T3 er :D

jeg kan ik huske hvilken pumpe der sidder på en berlingo, de franskmænd har lidt med tage hva de lige ha liggene.. tror det har noget med for meget rødvin at gøre..
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D