Forfatter Emne: Guleplader ?  (Læst 6145 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Guleplader ?
« Dato: 15. Maj 2007 kl: 17:51:59 »
Hvilke regler er virkelige, og hvilke er gammeldags rygter.

Du må ikke lave en seng i bilen. Du må godt sove i den.
Hvordan sikres det at man ikke får en spritdom for at crashe. ?

Der må ikke være fastmonteret udstyr i kassen, ikke engang højttalere.

Helst faktuel viden, da jeg skal indrette en pandekagebil, men med hvad ? Tomme mælkekasser der står løst på gulvet.?

Er der forskel på private og næringsdrivende.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Guleplader ?
« Svar #1 Dato: 15. Maj 2007 kl: 18:36:45 »
Der er kun én at gøre, hvis man vil slippe for folks anekdoter og myter:

Man må ulejlige sig med at læse registreringsbekendtgørelsen og detailforeskrifter for motorkøretøjer.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Guleplader ?
« Svar #2 Dato: 15. Maj 2007 kl: 18:45:52 »
... KHS....Du skal da bare sætte den på hvide plader.. :wink:  :lol:  :lol:

Hilsen Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Guleplader ?
« Svar #3 Dato: 15. Maj 2007 kl: 20:35:09 »
Citat fra: "Jarl"
Der er kun én at gøre, hvis man vil slippe for folks anekdoter og myter:

Man må ulejlige sig med at læse registreringsbekendtgørelsen og detailforeskrifter for motorkøretøjer.


Et er søkort at læse, et andet statens skrifter at forstå.

Detailforeskrifter for motorkøretøjer er ubrugeligt. Bedst som du får en åbenbaring opdager du at der er et afsnit der kryber indover.

Registreringsbekendtgørelsen har jeg ikke kigget på endnu.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Guleplader ?
« Svar #4 Dato: 15. Maj 2007 kl: 20:42:14 »
Citat fra: "TONY"
... KHS....Du skal da bare sætte den på hvide plader.. :wink:  :lol:  :lol:

Hilsen Tony


Bare kom med argumentationen, så skal jeg nok lytte. :roll:

Men husk du får aldrig mere end to siddepladser i den bil :cry:

Skal det ske, så skal der monteres sæder, og det tror jeg bliver meget omfattende. Men nu er det jo heller ikke den første bil på gule plader.
Jeg skal bare lige finde ud af hvor langt jeg kan gå før samfundet igen finder mig fjendtlig og vil betales for mine synder.

Jeg havde jo planlagt en køjeseng/hylde bagerst, men hvis man ikke engang må have en hylde så er det ikke nemt.

Der skulle jo fremstilles bord til at lave pandekager ved, det kan løses ved at bordet står løst, men det ville da være rart, hvis det var ordentligt monteret.

Musik, man må ikke engang montere et par højttalere. Ifølge Tolddamen.

Kurt
Faaaaaaaark th law
Kurt - 25115788

The Dude

  • Gæst
Guleplader ?
« Svar #5 Dato: 15. Maj 2007 kl: 22:18:47 »
Nu har jeg ikke sat mig ind i reglerne, så det her er bare min "logik".
Hvis det ikke er tilladt at have hylder bag i, så må der da være flere tusinde ulovlige håndværkerbiler i DK ?!?!?
Er det ikke kun indretning til persontransport der ikke må monteres bag i en gulpladebil?

M.v.h.

Dan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Guleplader ?
« Svar #6 Dato: 15. Maj 2007 kl: 22:19:55 »
Fra Tolds hjemmeside:

Last- og varebiler med lukket varekasse:

Køretøjet skal utvivlsomt være konstrueret og indrettet til godstransport.

Ved afgørelsen af, om et køretøj kan anses for utvivlsomt konstrueret og indrettet til godstransport, ses bl.a. på varerummets længde. Der er ikke i loven fastsat et mindstemål, men på baggrund af tidligere afgørelser er det fastsat, at varerummets længde skal være på mindst 120 cm.

Adskillelse mellem førerrum/varerum
Ifølge regler fastsat i medfør af Justitsministeriets bekendtgørelse om køretøjers indretning og udstyr mv. skal der være en adskillelse mellem førerrum og varerum, der i fast forbindelse med karrosseriet mindst dækker førerpladsen, og skal nå fra gulv til loft. En adskillelse kan fx bestå af trådgitter i stålramme, plade af metal eller træ eller plade af splintsikkert plastmateriale i metalramme.

Varerummet
Varerummet skal udelukkende være konstrueret og indrettet til godstransport. Varerummets længde skal være på mindst 120 cm. Varerummet skal have en højde på mindst 60 cm. målt fra det plane gulvareal. Varerummets længde måles i 60 cm. højde, og der måles langs køretøjets længdeakse. Der måles fra adskillelsen bag førersædet.

Hvis adskillelsen begrænser førersædets oprindelige forskydningsmulighed bagud, skal målene regnes fra en fiktiv adskillelse, der er placeret så forskydningsmuligheden ikke er begrænset, og ryglænet er anbragt i normalstilling.

Det bemærkes, at kravet om en mindstehøjde på 60 cm. skal forstås således, at kravet alene skal være opfyldt overalt langs køretøjets længdeakse, hvor opmålingen af vareladets længde foretages - altså i en længde på 120 cm. bagud fra adskillelsen. Se SKM2003.151.TSS.
Der må ikke bag førersædet findes sædearrangement af nogen art eller indretninger, der er egnede til anbringelse af sæder e.l. til personbefordring.

Varerummet må heller ikke være forsynet med håndstropper, rudemekanismer, askebægre, sikkerhedsseler og beslag hertil eller andet personvognsudstyr. Håndgreb skal være fjernet eller fastgjort. Den oprindelige sidebeklædning i varerummet, herunder højttalere og låsehåndtag, kan dog bevares.

Tag
Varekassen må ikke være forsynet med forskydeligt eller sammenfoldeligt tag. Loft af gennemskinneligt, men uigennemsigtigt materiale er tilladt. Et eventuelt soltag kan dog ud over i førerrummet tillades anbragt i varerummet.

Vinduer og døre
Eventuelle sidevinduer i varekassen skal være i fast forbindelse med karrosseriet i hele rudens omkreds, og vinduerne må ikke kunne åbnes. Det betyder, at åbningsmekanismer i sidevinduer og rudeoptræk skal fjernes eller blokeres. Låsemekanismer i døre kan bevares. Delte ruder er tilladt, når de er i indbyrdes fast forbindelse og i øvrigt konstrueret som anført.

Varekassen skal være forsynet med bagdør eller bagklap, medmindre væsentlige konstruktive hensyn forhindrer dette. Køretøjer, som f.eks. på grund af en hækmotorkonstruktion ikke kan have bagdør, skal være forsynet med sidedør i varekassen. Sidedøre i varekassen kan også tillades for andre køretøjer.

Gulv
Gulvet i varerummet skal principielt være i samme plan i hele rummets udstrækning og skal udgøre en ubrudt flade, medmindre væsentlige konstruktive hensyn forhindrer dette. En eventuel opbygning af gulvet, som er nødvendig for montering af gastankanlæg, og evt. lemme, som giver adgang til rum under gulvet til opbevaring af køretøjets reservehjul, værktøj m.m. er tilladt.

Det er ikke afgørende, at der installeres en plan bund over vognbunden. Det primære er, at diverse personvognsudstyr er fjernet, dvs beslag til sæder skal være fjernet eller gjort ubrugelige, og huller skal være tildækket med svejseklatter eller fastlimede plader. Evt. beskyttelsesskinner i gulv kan bevares.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Guleplader ?
« Svar #7 Dato: 15. Maj 2007 kl: 22:44:17 »
da jeg var roadracemekker havde vi polstrede hylder til kåbedele i den gamle bogbus.........    90x200cm  :D
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Guleplader ?
« Svar #8 Dato: 15. Maj 2007 kl: 22:50:16 »
Ja her er jo ikke noget, jeg ikke allerede overholder.

Men tolddamen, nævnte specifikt højttalere, da hun havde set ind i bilen, det var lige inden hun gik. Jeg ville ikke holde hende tilbage.

Hun ville ikke engáng ned under bilen, jeg måtte ned og læse stelnummeret. Heldigvis kunne jeg huske den sidste del. (det havde jo lige fået pava)

Som Jarl skrev er der i hvertfald to regelsæt. Men jeg kender ikke til nogen forskel på Firmaets gulpladebil, og min gulpladebil. Det skulle lige være noget MOMS, men der har jeg vel betalt mere.

Utvivlsomt indrettet til godstransport. (og når den holder stille er transport ude af billedet) Må man mon stå og lave pandekager i den.

Jeg sætter en indretning igang, så må jeg tage balladen når den kommer, desværre kan jeg ikke nå ret meget indretning inden fyn, men der er politiet jo også tilstede. Teoretisk, så skal alt jo bare være løse moduler.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline Tica

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 954
    • Vis profil
    • Skalammodeskibe
  • T3 model: T3 Panel 1.6TD
  • By: 4632 Bjæverskov
Guleplader ?
« Svar #9 Dato: 16. Maj 2007 kl: 08:02:25 »
Den med højtalerne:

En del personer har haft løse højtalerkabinetter Subwoof stående i kassen, dette bliver tolket som værende sidepladser (en del har også været brugt til dette  :roll: ) og derfor ikke lovligt, e del synsassistenter er blevet "lært" op med at der ikke må være disse ting bag i en gulplade ved syn, noget med at de har indberetningspligt hvis de mener at registeringslovene er brudt.
Vh Carsten P

Rullende T3 projekt aka Appelsinen
Location 4632 Tlf: 22613937
http://www.linkedin.com/in/carstenpaulsen

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Guleplader ?
« Svar #10 Dato: 16. Maj 2007 kl: 08:50:46 »
Citér
der er politiet jo også tilstede


Politiet er ligeglade med indretningen så længe der ikke sidder nogle personer derovre, det er told/skat du skal vogte dig for.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Tica

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 954
    • Vis profil
    • Skalammodeskibe
  • T3 model: T3 Panel 1.6TD
  • By: 4632 Bjæverskov
Guleplader ?
« Svar #11 Dato: 16. Maj 2007 kl: 17:38:56 »
Politiet har dog også pligt til at meddele T&S hvis de mener at loven ang. Gule / Hvide plader er brudt også hvis de mener at bilen er bygget om til en model hvor der kræves afgift.

Dette betyder at de kan/vil sende dig til syn hvis der er en indretning der ligner noget beregnmet til hvide plader og indberette det til T&S som så kan kræve omregistering til hvide plader.

Citat fra: "dokajønne"
Citér
der er politiet jo også tilstede


Politiet er ligeglade med indretningen så længe der ikke sidder nogle personer derovre, det er told/skat du skal vogte dig for.
Vh Carsten P

Rullende T3 projekt aka Appelsinen
Location 4632 Tlf: 22613937
http://www.linkedin.com/in/carstenpaulsen

Offline Quark

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 120
    • Vis profil
Guleplader ?
« Svar #12 Dato: 17. Maj 2007 kl: 20:38:10 »
i sidste nr af motor blev der spurgt om det samme der svare en advokat:
Der må lejlighedsvis gerne overnattes på en maddres bag i en gulpladevogn men der må ikke moteres køkken og komfur.






Quark
88 Porter 1,9 sauger 2WD ex-bundeswehr
tlf. 22203525
BARE FORDI!

transpeter

  • Gæst
Guleplader ?
« Svar #13 Dato: 17. Maj 2007 kl: 21:10:52 »
Jep. Mener osse at du gerne må medbringe en drømmeseng. sammenklappet. Og opsætte den løst, så en overnatning (eller lignende...), kan foregå. Men den skal være løststående.

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Guleplader ?
« Svar #14 Dato: 17. Maj 2007 kl: 22:41:18 »
Det er rigtigt at FDM skrev, at overnatningen som sådan ikke er problemet. Det er indretningen.

En fortalte mig at han fik 15 min til at tømme bilen. Ellers ville de beskatte den. Bagefter kunne han fylde bilen igen.

Fåååaaaark te lav.

Jeg vil gøre det at det kommer til at ligne et flyttelæs, så kan man indrette sig når man holder.(men her er det jo lige ulovligt)

Kurt
Kurt - 25115788