Forfatter Emne: Startproblem  (Læst 21747 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #45 Dato: 19. Juni 2007 kl: 16:32:58 »
ingen grund til tristhed....... du sætter den negative pol på batteriet og den positive pol på den kobberbro du har pudset når du skal måle om rørene får strøm
Mvh. Casper

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #46 Dato: 19. Juni 2007 kl: 17:13:07 »
Det er sikkert prøvet, men jeg har været ude for en dårlig sikring til gløderørene. Den så fin hel ud, men da jeg rørte ved den pulveriserede den. Da den blev skiftet var alle startproblemer ude af verden.

Du ved sikkert hvor den sidder ,men hvis andre ikke gør så findes den i den sorte boks i motorrummet lige under gløderelæet. Den ligner bare et stykke blik.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #47 Dato: 19. Juni 2007 kl: 21:20:41 »
En ting er rimelig(!) sikker - der kommer ikke strøm ned til gløderørene. Testen er omhyggeligt udført flere gange. I eftermiddags var motoren for varm til at ladelampen ville lyse, men her til aften gav jeg nøje instruktioner til min nabo. Jeg satte voltmeteret i stilling, og råbte "Drej" og naboen råbte "Gul lampe lyser ...(5sek)..  slukket" og ingenting skete.

Jeg overvejede at lave et forsøg mere da hende den unge lyshårede fra to døre henne kom forbi med sin ligeså blonde veninde, men de virkede, uforståeligt for mig, ikke interesserede i dieselmekanik.

Så prøvede jeg at fejlsøge. (I kablerne, ikke de blonde) og Mads har jo lært mig hvordan jeg stiller multimeteret når jeg vil tjekke om der er "hul igennem" i et kabel. Så jeg satte den ene pol på kontakten ved glødebroen, og fægtede rundt med den anden pol i ledningsboksen.

Jeg ledte efter ledninger som var røde, og så skilte jeg et stik ad for at prøve. Den røde gav ingenting, men ud fra en kreativ indskydelse prøvede jeg den blå-sorte ved siden af, og bingo...

Ikke at jeg forstår hvad de to kabler har med hinanden at gøre, men der var umiskendelig "beeep" fra voltmeteret.
Hmmm...   man kan vel konkludere at kablet til kontakten er uskadt.

Her lidt fotos med pædagogiske numre.
Rettelser og tilføjelser modtages  :D

1 er gløderelæet.
2 ved jeg ikke hvad er
3 går jeg ud fra er sikringen?
4 er + (rettet)


5 er køler-føler (går jeg ud fra)
6 er gløderørs føler
7 er det ved jeg ikk...

Kablet på 6 er ikke langt nok til at nå over til 5 men jeg satte 5 på 6 (ka i følge med?  :wink:  ) og det gav ikke udslag på temperatur måler, men glødelampen lyste længere end ellers.


8 er gløderørbrokontakten på første gløderør
9 ved jeg ikk...

Ude til venste en rusten dyse....

Pust...  sikke et indlæg. Håber i orker  :wink:
Spørgsmålet er nu, om ikke det er det %&/¤# relæ som er stået af...   Det ku jeg ihvertfald godt tænke mig at det var!
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #48 Dato: 19. Juni 2007 kl: 21:51:59 »
Det er rettet :0)
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #49 Dato: 19. Juni 2007 kl: 22:05:19 »
Målte du om der var spænding ved gløderørene da du byttede om på følerne?? (Eller flyttede ledningerne)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #50 Dato: 19. Juni 2007 kl: 23:17:54 »


Er det kabel, der skal overføre de godt 30 ampere til glødebroen, i lige så dårlig forfatning, som det ser ud til?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #51 Dato: 20. Juni 2007 kl: 08:23:01 »
Citat fra: "lk78@ofir.dk"

og prøv og mål med polsøger på begge sider af sikring ( din nr 3) når du måler er møtrikker på topdæksel et godt sted at tage stel.

Sikring er målt og ok. Den virker også solid nok.

Citat fra: "BlackChart"

Målte du om der var spænding ved gløderørene da du byttede om på følerne?? (Eller flyttede ledningerne)

Yepper, det var der ikke.

Citat fra: "Jarl"

Er det kabel, der skal overføre de godt 30 ampere til glødebroen, i lige så dårlig forfatning, som det ser ud til?

Nej, det ser værre ud end det er, også på grund af vinklen fotoet er taget i. Det knæk som kablet tilsyneladende tager på fotoet er ikke så hårdt. Der er stadig noget olie tilbage på stikket, men jeg har renset langt mere af, og der har jo været hul igennem i lang tid. Det er også den kontakt som jeg kunne måle havde hul igennem op til den blå-sorte ledning.

Men det ska ikk komme an på det; jeg ska bare lige ha fundet en forretning i Bagsværd som ikke lukker kl. 2 og som har kabler og stik. Så vil jeg da prøve at skifte det  :D
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline Tica

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 954
    • Vis profil
    • Skalammodeskibe
  • T3 model: T3 Panel 1.6TD
  • By: 4632 Bjæverskov
Startproblem
« Svar #52 Dato: 20. Juni 2007 kl: 13:01:15 »
Lige en enkelt tank kan ikke se det er nævnt tidligere i tråden.

Hvordan måler du at der er gennemgang ? Med multimeter med genemganstester = hyletone. Man kan ohme men det kræver nok et godt multimeter for at se om modstanden er for høj = få tøde tilbage i ledningen.

Der kan nemt være gennemgang hvor du kan få hyle tonen du kan også måle de 12V men du kan ikke trække den nødvendige strøm til gløderørne.

Vh
Carsten
Vh Carsten P

Rullende T3 projekt aka Appelsinen
Location 4632 Tlf: 22613937
http://www.linkedin.com/in/carstenpaulsen

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #53 Dato: 20. Juni 2007 kl: 13:24:58 »
Øh..  okay... :D
Jeg forstår ikke lige hvordan det kan være at jeg kan få hyletone som indikerer en uskadt ledning, men at den alligevel ikke kan trække strøm? (Ja, det er et multimeter med gennemgangstester og hyl).
Hvis du kan forklare det så er jeg meget interesseret i at forstå det her.

Anyway, jeg må jo bare igang med at skifte kablet. Alt skal prøves og intet skal være uforsøgt!
 :D
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline Tica

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 954
    • Vis profil
    • Skalammodeskibe
  • T3 model: T3 Panel 1.6TD
  • By: 4632 Bjæverskov
Startproblem
« Svar #54 Dato: 20. Juni 2007 kl: 13:41:00 »
En ledning (på en bil) er lavet ved at sno mange tynde kobbertråde sammen, dette giver en blød og fleksibel ledning.

Hver af disse tråde har en modstand, men når flere sættes i parallel så falder den fælles modstand i hele ledningen.

Hvis vi siger at en tråd har en modstand på 1 Ohm dette betyder at der ved 12 volt kan løbe 12 A. U=R*I => 12V / 1 Ohm = 12 A
Hvis du har 10 tråde i parallel kan du så hive 10 * 12 A igennem.

Hvis der kun er en af disse kobbertråde tilbage vil du stadig måle en genemgang, men denne tråd kan ikke føre ret meget strøm.

Prøver lige en sammenligning

Det svare til at du forbinder en 2½" vandslange med en ½" og forventer at du ka få den samme mængde vand udaf enden på ½" som du fik fra 2½".
Vh Carsten P

Rullende T3 projekt aka Appelsinen
Location 4632 Tlf: 22613937
http://www.linkedin.com/in/carstenpaulsen

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #55 Dato: 20. Juni 2007 kl: 13:58:07 »
Den med vandslangen er da til at forstå  :wink:
Hvor stor er den ledning egentlig? 1½ kvadrat?
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline Tica

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 954
    • Vis profil
    • Skalammodeskibe
  • T3 model: T3 Panel 1.6TD
  • By: 4632 Bjæverskov
Startproblem
« Svar #56 Dato: 20. Juni 2007 kl: 14:27:20 »
Citat fra: "lagoni"
Den med vandslangen er da til at forstå  :wink:
Hvor stor er den ledning egentlig? 1½ kvadrat?


Den er nok mindst 2½ men er ikke sikker, har ikke selv T3 mere så kan ikke måle efter.

Men en hurtig måde at checke på er at sætte et startkable mellem forbindelsen vist på foto og til der hvor den er sat til i den anden ende. pas på kortslutning til stel.

Der findes også en bog der heder "el om bord" godt nok beregnet til både men den er rimelig god, der skulle gså være en formel for beregning af kvadrat vs. forbrug vs. længde.
Vh Carsten P

Rullende T3 projekt aka Appelsinen
Location 4632 Tlf: 22613937
http://www.linkedin.com/in/carstenpaulsen

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #57 Dato: 20. Juni 2007 kl: 14:39:36 »
Citat fra: "Tica"
...har ikke selv T3 mere...


Det skal du ikke være ked af - du må godt få lov til at reparere kabler på min  :lol:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline Tica

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 954
    • Vis profil
    • Skalammodeskibe
  • T3 model: T3 Panel 1.6TD
  • By: 4632 Bjæverskov
Startproblem
« Svar #58 Dato: 20. Juni 2007 kl: 14:51:59 »
Fandt lige denne side

http://ice-man.dk/lommebog.asp?site=strom

Her kan du finde det kvardrat du skal bruge
Vh Carsten P

Rullende T3 projekt aka Appelsinen
Location 4632 Tlf: 22613937
http://www.linkedin.com/in/carstenpaulsen

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #59 Dato: 20. Juni 2007 kl: 15:11:51 »
Cool! Det er så en 6mm2.
"25 - 35A / 131 - 225W"
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319