En ting er rimelig(!) sikker - der kommer ikke strøm ned til gløderørene. Testen er omhyggeligt udført flere gange. I eftermiddags var motoren for varm til at ladelampen ville lyse, men her til aften gav jeg nøje instruktioner til min nabo. Jeg satte voltmeteret i stilling, og råbte "Drej" og naboen råbte "Gul lampe lyser ...(5sek).. slukket" og ingenting skete.
Jeg overvejede at lave et forsøg mere da hende den unge lyshårede fra to døre henne kom forbi med sin ligeså blonde veninde, men de virkede, uforståeligt for mig, ikke interesserede i dieselmekanik.
Så prøvede jeg at fejlsøge. (I kablerne, ikke de blonde) og Mads har jo lært mig hvordan jeg stiller multimeteret når jeg vil tjekke om der er "hul igennem" i et kabel. Så jeg satte den ene pol på kontakten ved glødebroen, og fægtede rundt med den anden pol i ledningsboksen.
Jeg ledte efter ledninger som var røde, og så skilte jeg et stik ad for at prøve. Den røde gav ingenting, men ud fra en kreativ indskydelse prøvede jeg den blå-sorte ved siden af, og bingo...
Ikke at jeg forstår hvad de to kabler har med hinanden at gøre, men der var umiskendelig "beeep" fra voltmeteret.
Hmmm... man kan vel konkludere at kablet til kontakten er uskadt.
Her lidt fotos med pædagogiske numre.
Rettelser og tilføjelser modtages
1 er gløderelæet.
2 ved jeg ikke hvad er
3 går jeg ud fra er sikringen?
4 er + (rettet)
5 er køler-føler (går jeg ud fra)
6 er gløderørs føler
7 er det ved jeg ikk...
Kablet på 6 er ikke langt nok til at nå over til 5 men jeg satte 5 på 6 (ka i følge med? :wink: ) og det gav ikke udslag på temperatur måler, men glødelampen lyste længere end ellers.
8 er gløderørbrokontakten på første gløderør
9 ved jeg ikk...
Ude til venste en rusten dyse....
Pust... sikke et indlæg. Håber i orker :wink:
Spørgsmålet er nu, om ikke det er det %&/¤# relæ som er stået af... Det ku jeg ihvertfald godt tænke mig at det var!