Forfatter Emne: Startproblem  (Læst 21748 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #75 Dato: 22. Juni 2007 kl: 16:22:26 »
Citat fra: "poot"
alternativ kan man vel holde en ledning direkte på batteri +, og hen på den kobberbro der er på gløderørene i 10 sek. fjerne den og prøve at starte


Det viste sig at være et godt trick! :D
Kablet nærmest sugede sig til + polen og Solvognen sprang igang med det samme da jeg drejede nøglen.

Så kan vi vel næsten godt konkludere at fejlen ligger i enten kabel eller relæ eller begge.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Bo

  • Gæst
Startproblem
« Svar #76 Dato: 23. Juni 2007 kl: 08:59:11 »
@Tica: Dejligt at se en tidligere Skovbo-borger tage sin "nye" kommune til sig så hurtigt :wink: ....Norsk skovkat :?:

Sorry...Totalt Off Topic :?

Offline Tica

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 954
    • Vis profil
    • Skalammodeskibe
  • T3 model: T3 Panel 1.6TD
  • By: 4632 Bjæverskov
Startproblem
« Svar #77 Dato: 24. Juni 2007 kl: 11:14:07 »
Citat fra: "Bo"
@Tica:  ....Norsk skovkat :?:


Nixs En størrelse op = Main Coon
Vh Carsten P

Rullende T3 projekt aka Appelsinen
Location 4632 Tlf: 22613937
http://www.linkedin.com/in/carstenpaulsen

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #78 Dato: 26. Juni 2007 kl: 07:35:33 »
:lol:  Belært af tidligere erfaringer, vi jeg ikke sige at tråden slutter hér. Jeg skal ligeledes være den sidste til at påstå at problemet nu er løst. Det eneste jeg vil sige er at jeg har skiftet kablet fra relæet til glødebroen (som vist nok hedder en strømskinne) og skiftet gløderelæet (som vist nok hedder et forvarmerrelæ) og da jeg her til morgen drejede nøglen gik motoren i gang som den skulle efter 5 sek forvarmning.

Jeg endte med et 6mm2 kabel, da kontakterne ikke kunne spænde ordentligt om et 10mm2.

Spørgsmålet om hvorfor det helt nye forvarmerrelæ er stået af, svæver lidt i det uvisse. Måske er jeg kommet til at kortslutte det, selvom jeg mener at jeg har husket at tage stelforbindelsen af batteriet hver gang jeg har rodet i motoren, men ellers ved jeg sgutte. Jeg har en ide om at jeg vil prøve at åbne det med en nedstryger og kigge ind til de ædlere dele. Hvis jeg gør det, vil jeg selvfølgelig lægge nogen fotos ind.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #79 Dato: 26. Juni 2007 kl: 17:04:28 »
:)  :)

[size=24]Et forsigtigt tillykke herfra[/size]

hilsen
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #80 Dato: 26. Juni 2007 kl: 17:08:23 »
Jotak! Nu glæder jeg mig vildt til at dyse ned...  øh..  eller hva det hedder når vi skal lege med vores nye dyser.
 :lol:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Startproblem
« Svar #81 Dato: 13. November 2007 kl: 12:22:07 »
Kan man konkludere på hele tråden at:

Det gløderelæ du havde monteret var defekt (eller var blevet brændt af med det samme eller meget kort tid efter du monterede det)?

Og det var det der gjorde forskellen?

Er der nogen af strømguruerne der har nogle teorier. Jeg kan huske at min gamle JX fyrede et par (heldigvis brugte) gløderelæer af i sin korte levetid.

Nu er det jo blevet koldt og jeg formoder at mange af dieselkværnene herinde skal tørnes et par ekstra gange om morgenen, så jeg syntes at denne tråd er meget relevant her ved frostens indtog.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Startproblem
« Svar #82 Dato: 13. November 2007 kl: 12:29:28 »
Citat fra: "jankjerbye"
Kan man konkludere på hele tråden at:

Det gløderelæ du havde monteret var defekt (eller var blevet brændt af med det samme eller meget kort tid efter du monterede det)?

Og det var det der gjorde forskellen?

Er der nogen af strømguruerne der har nogle teorier. Jeg kan huske at min gamle JX fyrede et par (heldigvis brugte) gløderelæer af i sin korte levetid.

Nu er det jo blevet koldt og jeg formoder at mange af dieselkværnene herinde skal tørnes et par ekstra gange om morgenen, så jeg syntes at denne tråd er meget relevant her ved frostens indtog.


Min hopper igang med det samme.........Skal bare lige stå 10 sek. og køre så er den 100% jævn!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Startproblem
« Svar #83 Dato: 13. November 2007 kl: 14:15:30 »
I morges i 7 graders frost i Sibirien sku jeg tørne og tørne og tørne og den vred sig ikke gerne igang.. Efter 1 minuts tørnen og pauser kom den igang.. og så gik den sådanset fint.

Så jeg skal til den lange vej->

Spændingsmåling på kobberbroen-> Hvis 12V så

Skift af gløderelæ - tjek/skift bladsikring -> Hvis ok så

Afmontering af gløderør (p.t. uden gløderørsnøgle og uden 27 top  :x  :x ) (Jeg HADER at skifte gløderør) -> test af hvert enkelt -> Hvis de er ok så?

Skift af dieselfilter.. ??

Noget jeg har glemt ?

Hvor køber folk Beru gløderør i Århus/Randers/Hobro?

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Startproblem
« Svar #84 Dato: 13. November 2007 kl: 14:17:34 »
nu var det ikke så meget frost i byen hertil morgen. Men igår var det og der var ikke nogen problemer!

Har du raps i tanken?
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Startproblem
« Svar #85 Dato: 13. November 2007 kl: 15:01:16 »
Indskudt i fejlfindings listen:

Måling af Ohm på en glødebroen (med afmonteret ledning op til relæet selvfølgelig) med multimeter så jeg kan regne ud om et eller flere af rørene er gået. Tak til Casper...

------------------------------------------------------------

Citér
En gløderørsnøgle er vel bare en 12 mm gaffelnøgle?


Nej, det er et specialværktøj der gør det lettere, hurtigere og mindre frustrerende at placere gløderørene og skrue dem fast. En 12´er kan bruges med jeg har ikke udviklet en fremgangsmåde til at afmontere / montere gløderør uden at tabe dem ned i motoren 1000 gange og jeg mangler evnerne til at placere dem præcist i gevindstarten så de bider første gang.

Jeg modtager gerne undervisning i en 100% fremgangsmåde.

Ukonstruktive kommentarer som "det er da let nok" kan jeg ikke bruge så dem behøver ikke spilde tid på at skrive :wink:

Citér
Hvad skal du bruge en 27 mm top til? da vel ikke til at skrue dyserne ud?


Jeg ved ikke hvor mange gange du har skiftet gløderør på en 1,6 siddende i et T3 Doka motorrum? Men jo.. du har helt ret i at jeg bestemt overvejer at skrue 2 dyser ud for at spare frustrationer og tid i et eventuelt gløderørsskift.. og ja jeg HAR flammeskiver  :D

Citér
Her er det netop at en alternativ ledningsføring til
gløderørene er en fordel.


Ja, det hører vist en helt ny tråd til. Starter du den med en materialeliste, indkøbssteder, billedguide og prisoverslag? Så skal jeg nok komme og blande mig med at foreslå man skifter system til Mercedes gløderør og "klik" stik på kablerne. Et spændende bastler projekt..

Citér
Er der luftbobler i den gennemsigtige slange til dieselpumpen når du forsøger at starte?


Ikke mere end der normalt er i en T3 (med mindre brændstofsystemet er totalt gennemrenoveret med nye samlinger overalt måske)

Jeg kan prøve at omformulere spørgsmålet så det bliver mere præcist: Kan et begyndende stoppende dieselfilter (som ikke 100% kan konstateres på de få uftbobler der er i slangen) påvirke koldstart når man kører på 100% diesel. Der har kun været MEGET lidt raps igennem det filter.

@Hawaiibussen:

Ingen pöl.. Prisen er steget så det inklusiv drivmiddelafgift er næsten lige så dyrt eller dyrere end diesel :roll: :roll:  
Og prioteringsmæssigt er der et par andre projekter der er kommet foran. (sneak peek)->

I forbindelse med startproblemerne:

Noget jeg har glemt ?

Hvor køber folk Beru gløderør i Århus/Randers/Hobro?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Startproblem
« Svar #86 Dato: 13. November 2007 kl: 15:10:09 »
Citat fra: "jankjerbye"
I morges i 7 graders frost i Sibirien sku jeg tørne og tørne og tørne og den vred sig ikke gerne igang.. Efter 1 minuts tørnen og pauser kom den igang.. og så gik den sådanset fint.

Så jeg skal til den lange vej->

Spændingsmåling på kobberbroen-> Hvis 12V så

Skift af gløderelæ - tjek/skift bladsikring -> Hvis ok så

Afmontering af gløderør (p.t. uden gløderørsnøgle og uden 27 top  :x  :x ) (Jeg HADER at skifte gløderør) -> test af hvert enkelt -> Hvis de er ok så?

Skift af dieselfilter.. ??

Noget jeg har glemt ?

Hvor køber folk Beru gløderør i Århus/Randers/Hobro?

/Jan


Det lyder som om den slet ikke får strøm til gløderørne - tjek bladsikringen og mål om der kommer strøm rørne!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Startproblem
« Svar #87 Dato: 13. November 2007 kl: 15:34:07 »
Citér

Ukonstruktive kommentarer som "det er da let nok" kan jeg ikke bruge så dem behøver ikke spilde tid på at skrive :wink:
Let er det bestemt ikke, men som jeg har skrevet
andet steds, så kan det lade sig gøre med en del
tålmodighed og fingerfærdighed.


Det kommer helt an på hvordan pumpen ligger! Nu ved jeg at Jan fornyelig har fået indstillet pumpentimingen fra .78 til .98 og det gør at pumpen kommer meget tæt på dyser og næsten gør det helt umuligt at skifte gløderør.

Det tager et split sekund at skrue de 2 dyser ud!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Startproblem
« Svar #88 Dato: 13. November 2007 kl: 15:43:20 »
Jeg har prøvet at skifte gløderør før.. og for mig er det besværligt.. jeg besidder tydeligvis ikke den rette snilde..

Jeg er lige kommet ind fra kulden og der er spænding på begge sider af bladsikringen og husmandstricket med at holde øje med kabinelyset afslører at der bliver trukket strøm (lampen er først svag så lidt lysere og så lidt lysere)

Hvis man piller ledningen på føleren på vandstudsen af gløder den uendeligt...

Jeg må nok erkende at der skal nye gløderør til allerede.. ÆV..

Jeg vil dog være meget taknemmelig for et hint til en specifikt sted (jeg har ganske enkelt ikke opsporet "din lokale Bosch") hvor man kan købe dem uden at skulle betale overpris for de pæne renvaskede keddeldragter personalet adstadigt tøffer rundt i.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Startproblem
« Svar #89 Dato: 13. November 2007 kl: 15:47:58 »
Citat fra: "jankjerbye"

Hvis man piller ledningen på føleren på vandstudsen af gløder den uendeligt...


Prøv det i første omgang! Det har jeg gjort på min røde bil da dens relæ er helt til hans! Det forgløder i 3 sek, når motoren er iskold!

Jeg har et nyt fra Kæfer med nachglühzeit og en fin ny bladsikring!

Jeg skal bare lige tage mig sammen til at få det sat i!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.