Forfatter Emne: ot: passat 94 tdi fra hvide til gule skilte  (Læst 3082 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
ot: passat 94 tdi fra hvide til gule skilte
« Dato: 26. Januar 2013 kl: 20:40:10 »
jeg har brug for lidt feedback her (konen gider ikke høre på mig ;) )

jeg har den her Passat GT TDI Variant fra 1994, som har stået stille i snart 2 år, men som er ved at være klar til at komme på plader igen
dog er vægtafgiften gået fra ca. 5500 kr. i 2009 til 8160 kr. i 2013, det syntes jeg sku er ved at være for dyrt, selvom det er en dejlig bil der går 20 km/l.

så tanken går på hvor omfattende det er at bygge den om til VAN på guleplader, hvor vægtafgiften kun er 3060 kr. :woohoo:
eller syne den på hvide plader og sælge den, for at købe en lille sparegris med HDI motor.

er der overhovedet et marked for en passat fra 94 der koster 8k i vægtafgift?

det skal lige siges at bilen er i super godstand da den er importeret fra tyskland i 2004, og jeg har lige ofret en masse nye dele til den, så vi snakker ikke om at den skal have kniven og donere motor til syncroen  :woohoo:

er der nogen som erfaring med at gå fra hvide til gule plader?
der skal vel ikke betalles afgift?  :unsure:
men man kan vel heller ikke gå tilbage til hvideplader igen uden at skat vi have afgift   :unsure:

bare for at det ikke skal misforståes, så er der betalt fuld afgift af den og vi har kørt i den på hvide plader indtil 2011.
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
ot: passat 94 tdi fra hvide til gule skilte
« Svar #1 Dato: 26. Januar 2013 kl: 23:46:06 »
er der nogen som ligger inde med en varerumsadskildelse som kan bruges i en personbil??
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
ot: passat 94 tdi fra hvide til gule skilte
« Svar #2 Dato: 27. Januar 2013 kl: 01:10:03 »
Ja.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
ot: passat 94 tdi fra hvide til gule skilte
« Svar #3 Dato: 27. Januar 2013 kl: 01:21:05 »
lyder godt, kan du trylle et billede frem af den Jønne?
evt. på mms?
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
ot: passat 94 tdi fra hvide til gule skilte
« Svar #4 Dato: 27. Januar 2013 kl: 01:28:58 »
Det er en plexiglasplade med aluramme fra en T3.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
ot: passat 94 tdi fra hvide til gule skilte
« Svar #5 Dato: 27. Januar 2013 kl: 07:15:29 »
Jeg tror, du har ret i, at markedet for dieselbiler på hvide plader og på vægtafgift er døende. Det er synd og skam, for der er masser af fine biler rundt omkring med masser af km i endnu. For mange vil det være bil nr. 2, og så er pladsbehovet ofte beskedent. Hvorfor skulle man så ikke købe en lille økonomislæde, der ikke koster noget videre i grøn afgift? Måske endda noget på benzin, der kan fåes til en plovmand i vægtafgift? Jeg tror, du tænker rigtigt ved at smide den på gule plader - det er der vist ikke nogle ben i - det sædvanlige: ud med sæder, seler og andet lir, adskillelse i og så til synshallen. Vil du på hvide igen, så koster det - igen.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
ot: passat 94 tdi fra hvide til gule skilte
« Svar #6 Dato: 27. Januar 2013 kl: 12:16:28 »
Vi er kommet lidt tilbage til de "gamle" dage, hvor der skal køres nogle km. for at der er økonomi i diesel.

Min mening : Dieselen skal køres varm hvergang den startes.

Verner skriver, at alt er betalt, og hvis der så er et vist kørselsbehov, jamen kan man så have en billigere bil ?

Ingen financering i form af afdrag, renter, leasing eller hvad ved jeg, kun de lovligpligtige ting at betale.

Så ud fra de tanker kunne jeg også godt fristes til at skifte farve på nr.-pladerne.

Inden du kører til syn, Verner, du skal lige sikre dig at sidedørene bag ikke kan åbne vinduer, jeg kan desværre ikke huske om dørene må kan åbnes indefra.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline Mort_K

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 560
    • Vis profil
ot: passat 94 tdi fra hvide til gule skilte
« Svar #7 Dato: 27. Januar 2013 kl: 13:00:13 »
Ville det mest "økonomiske" ikke være at finde ud af hvad den ville koste at i afgift at få på gule plader, først, så trække afgiften ud af bilen, og så betale afgift igen til guleplader igen?
Og med hensyn til dørhåndtag indvendigt, så må de vel godt være der, på min fars gamle Peugeot Boxer er der da indvendige dørhåndtag på både bagdøren og skydedøren, så hvis de må være dørhåndtag indvendigt i en kassevogn, må der vel også en stationcar på guleplader?
Forresten, husk at hvis der er højtalere i selve varerummet, må de ikke kunne spille, men de må godt side der, de må bare ikke være i brug.  :)
Thybo af guds nåde.
Drømmer om en dag at få en T3\'er, voksede nærmest op i en 79\'er LBX camper :) Så blev smittet med T3\'syge da jeg var helt lille ;)
Mvh Morten :)

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
ot: passat 94 tdi fra hvide til gule skilte
« Svar #8 Dato: 27. Januar 2013 kl: 14:48:34 »
personligt tror jeg ikke at jeg orker bøvlet med at hive afgift ud for at vente X-antal uger på at få plader på.

men jeg er lidt i tvivl om det hele kan klares i synshallen eller om jeg skal have fat i skat? :unsure:

der står ikke noget om det på skats hjemmeside, og har meget svært ved at tro at der skal betalles afgift, for så ryger fidusen lidt.

men skal den bare til alm. syn eller skal der også et toldsyn til?

de fleste krav til ombygning har jeg styr på, dog er jeg i tvivl mht indvendige håndtag på bagdørene, for som sagt er der jo det på kassevogne!
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Casper Slow

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.903
    • Vis profil
ot: passat 94 tdi fra hvide til gule skilte
« Svar #9 Dato: 27. Januar 2013 kl: 19:25:44 »
Husk man ikke kan få afgiften tilbage hvis den er under 7000kr
Vil gerne snart ha en T3 på plader.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
ot: passat 94 tdi fra hvide til gule skilte
« Svar #10 Dato: 28. Januar 2013 kl: 18:52:26 »
Som Jarl så rigtigt skriver, er der ikke de store udfordringer i det. Der skal normalt ikke betales afgift, men til gengæld er den afgift der er betalt også væk i samme sekund synsmanden skriver under på, at den nu er en van. ( Papegøjeskilte ? )
Der er nogle krav om, at der ikke må kunne monteres sikkerhedsseler / sæder o.a. som nok kan findes på Færdselsstyrelsen.  Gevind til seler kan klares med en svejseklat ved jeg.
Højttalere må vist ret beset ikke forekomme i varerummet, men nogle synsmænd er da menneskelige nok til, at vide, at det ikke just pynter med store huller i beklædningerne.
Indvendige dørhåndtag findes da i T3 ?!  Det tror jeg forresten også de gør i Escort van, men ikke rudetræk & håndtag.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
ot: passat 94 tdi fra hvide til gule skilte
« Svar #11 Dato: 28. Januar 2013 kl: 21:13:39 »
jeg har været en tur forbi synshallen idag og synsmanden mente ligesom mig at det burde være ligetil, og kunne godt se det smarte i det, men han ville lige ringe og spørge hans expert-hotline (da de ikke gider vente i kø hos skat!) det var dog et noget nedslående melding han fik, så jeg prøvede ligge om jeg kunne komme igennem på telefonen til skat, det lykkedes til sidst, og meldingen her var den samme.

skats holdning er at bilen mister sin afgiftsmæssige identitet ved skift fra hvide til gule plader hvilket udløser en ny reg.afgift og der ydes ikke refusion af allerede betalt afgift (som der gør fra gule til hvide plader).

det giver ingen mening og kan ikke finde nogen steder det står, men sådan er loven åbentbart...

synsmanden sagde at skats holdning er at hvis man har brug for pladsen kan man bare ligge sæderne ned...

det eneste alternativ er export og import igen, men det kræver 2*toldsyn og 2*reg.syn samt en masse venten, tror ikke jeg gider, da planen var at køre i den indtil sommer hvor jeg igen får brug et bagsæde, når den mindste starter i vuggestue..
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
ot: passat 94 tdi fra hvide til gule skilte
« Svar #12 Dato: 28. Januar 2013 kl: 23:10:59 »
DEN var ny for mit vedkommende.  Prøv, at give Niels Erik Thing et kald ?
Han har da sandsynligvis ombygget til gule plader ?  Jeg kan ikke lige se, hvordan en bil med et givent stelnummer skulle miste sin identitet, når den allerede er afgifts berigtiget som det vistnok hedder ?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
ot: passat 94 tdi fra hvide til gule skilte
« Svar #13 Dato: 29. Januar 2013 kl: 06:40:46 »
Den lyder godt nok surrealistisk. Jeg ville selv sætte mig ned og læse "Detailforeskrifter for..." samt "Registreringsbekendtgørelsen" grundigt, før jeg slugte den. Jeg er med på, at man ikke får en krone tilbage, men at man ligefrem skal betale reg.afgift påny - det lyder helt vildt.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline flemse

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 242
    • Vis profil
ot: passat 94 tdi fra hvide til gule skilte
« Svar #14 Dato: 29. Januar 2013 kl: 08:28:16 »
Jeg fik samme besked fra skat sidst jeg var ved at undersøge det. Og ja jeg synes også det lyder helt skørt! Men virker til at det er sådan det fungere:(