Forfatter Emne: m-tdi  (Læst 3652 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
m-tdi
« Dato: 15. Februar 2013 kl: 12:41:50 »
Har vi nogle facts vedrørende m-tdi, altså en tdi diesel med ombygget dieselpumpe til mekanisk styring. jeg har ledt her og der, på tyske og engelsk/amerikanske sider og får en fornemmelse af at det kan lade sige gøre. Men hvad siger du?

Hensigten med sådan en ombygning er selvfølgelig at undgå styreboksen og kun have en enkelt ledning til magnetventilen og til gløderørene. Nemt og lækkert.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
m-tdi
« Svar #1 Dato: 15. Februar 2013 kl: 12:43:34 »
DT63 kører (kørte?) med en 1Z bygget om som mTDI...
Han må vide noget..
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Borre

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 313
    • Vis profil
m-tdi
« Svar #2 Dato: 15. Februar 2013 kl: 12:46:35 »
Lyder umiddelbart spændende!
Melder dine kilder noget om hvilken ydelse man kan forvente ud af en sådan konstellation?
Og hvis du evt kunne linke til dine kilder. :)
Yes!! Jeg har fået en T3\'er igen!

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
m-tdi
« Svar #3 Dato: 15. Februar 2013 kl: 12:57:29 »
Bernd Jäger har da en pumpe til det  B)
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
m-tdi
« Svar #4 Dato: 15. Februar 2013 kl: 13:04:05 »
Jeg tror faktisk at det første trin i forlængelse af levetid og forbedring af forbrug er at lave et setup ligesom det originale Oettinger intercooler opsætning på en JX. Dertil et dieselfyr så man ingen koldstarter har...

Så kører man med std. opsætning undtagen på indsugnings siden, får ikke gearkasseproblemer, har rolig blid motorgang og en meget hurtig og billig ombygning som ingen synsmand rynker på bryn af. Billigt hurtigt nemt..

Kigger man efter noget OVER de 210 nm... hvor gearkassen alligevel skal hovedrenoveres og forstærkes... Så ville jeg gå efter en fuld TDi løsning med styreboksremapping, fuldt digitalt instrument og pedalkonvertering (istedet for potentionemeter i motorrummet) og koblings + bremseføler så man kan bruge den org. fartpilot.

Min holdning er at med mTDi får man sådan lidt en mellemvare.. det er custom og man får ikke særligt meget ekstra performance eller brændstofbesparelse ud af det...

Bare mine tanker.. eftersom jeg var igennem den samme tankeprocess med min TriStar... Jeg ved at mdonau har kørt meget mtdi og er kommet frem til nogenlunde samme konklusion.. ENTEN fuld digital TDi og alle fordelene ved det.. ELLER holde sig på forkammer og prøve at takle temperaturudfordringerne.

(sagde manden der nu kører flat four med dobbelt carbs)
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
m-tdi
« Svar #5 Dato: 15. Februar 2013 kl: 15:50:01 »
Øhhm... Jan.... Hvis oettinger har haft pillet ved en JX vil jeg meget gerne se et link 8)
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
m-tdi
« Svar #6 Dato: 15. Februar 2013 kl: 16:04:12 »
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
m-tdi
« Svar #7 Dato: 15. Februar 2013 kl: 17:19:30 »
Citat fra: "Borre" post=95267
Lyder umiddelbart spændende!
Melder dine kilder noget om hvilken ydelse man kan forvente ud af en sådan konstellation?
Og hvis du evt kunne linke til dine kilder. :)


her er link til en driftig herrre

Jeg kan godt hans tilgang til at gøre det simpelt. Det gode ved diesel er jo at det ikke er farligt at køre mager eller fed. Ydelsen afhænger vel "bare" af pinden i pumpen.

tdi dyserne er 2-trins; 230 bar og 300 bar.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
m-tdi
« Svar #8 Dato: 15. Februar 2013 kl: 17:21:22 »
Efterhånden kan man jo købe en tdi med udu pumpe til billige penge

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
m-tdi
« Svar #9 Dato: 15. Februar 2013 kl: 18:57:38 »

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
m-tdi
« Svar #10 Dato: 15. Februar 2013 kl: 19:07:14 »

Offline bycro

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 26
    • Vis profil
m-tdi
« Svar #11 Dato: 16. Februar 2013 kl: 10:05:09 »
Jeg køre mTDI det køre rigtigt fint. Jeg har taget højtryksdelen fra en tdi pumpe og sat over i en aaz pumpe og det er der ingen problemer i, det køre rigtig godt. Kun en ledning til magnetventilen som du skriver 40324986

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
m-tdi
« Svar #12 Dato: 16. Februar 2013 kl: 10:22:11 »
Citat fra: "bycro" post=95306
Jeg køre mTDI det køre rigtigt fint. Jeg har taget højtryksdelen fra en tdi pumpe og sat over i en aaz pumpe og det er der ingen problemer i, det køre rigtig godt. Kun en ledning til magnetventilen som du skriver 40324986


lyder lige præcis som jeg "tænkte" det.

Du har måske et par billeder af processen i pumpen du har ændret?

Offline bycro

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 26
    • Vis profil
m-tdi
« Svar #13 Dato: 16. Februar 2013 kl: 10:53:06 »
Nej jeg har ikke nogen billeder, men det er alt fra trykskiven og ud, trykskiven har 2 bølger lige efter hinanden hvor aaz kun har en, så derfor flytted jeg den med over, det er lidt af et pille arbejde med fjedere og så videre. Så tålmodighed så er den der.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
m-tdi
« Svar #14 Dato: 16. Februar 2013 kl: 13:23:08 »
jeg har nu aldrig haft kikket i en diesel pumpe, men det her link er vist en god start.