Forfatter Emne: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold  (Læst 16369 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
« Svar #15 Dato: 07. April 2013 kl: 11:36:45 »
Er ikke i tvivl om hvordan man laver signalet, har endda grej til at ligge til det, men når der ikke er et VSS pin på styreboksen er det ikke let...
Instrumentpanelet har 3 ledninger fra styreboksen, det må være noget data-værk så der ryger info begge veje, for jvf. diagrammet er VSS koblet på instrumentpanelet som så er koblet sammen med styreboksen...
Der er ingen af de 3 ledninger fra instrumentpanelet som, i mit diagram, er mærket som VSS...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
« Svar #16 Dato: 07. April 2013 kl: 12:31:01 »
Jamen så undskyld jeg spilder Din tid med nytteløse indlæg :) Held og lykke med projektet.
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
« Svar #17 Dato: 07. April 2013 kl: 13:27:13 »
Vil nu ikke sige at det er nytteløse indlæg. Og tak tak..
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
« Svar #18 Dato: 28. April 2013 kl: 14:12:33 »
Manglende stel fra motorblok til tændspole (som ellers er boltet på karossen), som jvf. udsagn på udenlandske sider, SKAL være der...
Flækket hus på tændspolen...

Det er vel 2 meget gode bud på at den er besværlig når den er kold?!
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
« Svar #19 Dato: 28. April 2013 kl: 18:15:58 »
Jo, en flækket spole kan da uden tvivl give problemer. Men betydningen af placeringen af stelkabel kan jeg ikke lige få øje på, så længe der ER 100 % ordentlig forbindelse ?
Nu er det godt nok lidt mere end 14 dage siden jeg sad på skolebænken og havde om tændings systemer, men tændspolen er mig bekendt bygget op som en induktions spole ? Det vil sige, at den normalt tilføres en permanent spænding via tændingen og den højspændte gnist frembringes ved, at bryde på sekundær siden ?! I praksis har den altså ikke behov for en stel, da denne frembringes via platiner og kondensator, eller ad elektronisk vej vha. transistor styring og andet hurlumhej.  B)

Men noget tyder da på, at du er på rette vej ?  :woohoo:

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
« Svar #20 Dato: 28. April 2013 kl: 18:22:23 »
Jeg var faktisk af den tro at der var nok stel, bare ved de 2 bolte tændspolen er sat fast på karossen med...
Men fandt en beskrivelse af en der har haft tilsvarende oplevelser med samme motortype, hans stelkabel fra blok til tændspole var irret over og da han skiftede det forsvandt problemet...

Time will tell ;) Men slipper nok ikke helt af med problemet uden en ny tændspole (uden revner) :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
« Svar #21 Dato: 28. April 2013 kl: 18:32:26 »
Man skal lære så længe man lever  :P  
Der er bare ikke meget logik i det, vel ?  Men ved efter mange søvnløse nætter, at el problemer ikke altid pr. definition er ren logik  :evil:

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
« Svar #22 Dato: 28. April 2013 kl: 18:58:34 »
Kan ikke være mere enig...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
« Svar #23 Dato: 03. Maj 2013 kl: 08:17:54 »
Hmm :(

Igen laver den vrøvl...

Flg. er skiftet:
Fordeler dæksel
Rotor
Tændspole
Tændrørs kabler
Tændrør
Kølevands temp. føler

Derudover har jeg haft en anden (brugt) LMM på, uden at det gav nogen forskel.

Den har stadig lambda fejlen registreret (og den kommer igen lige så hurtigt som jeg kan nulstille fejlkoderne), både med for lave værdier men også med for høje...Alle siger dog at den ikke har noget at skulle have sagt ved kold motor, men at det kan være årsagen til at den går ujævnt i tomgang når den er varm...

Overvejer om man måske skal ud i noget spjældhus, der er en smule slør ved spjældet men ved ikke om det er normalt...

Og jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at den drukner når den er kold, den stinker langt væk af uforbrændt benzin når den gør det...

Forslag?
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
« Svar #24 Dato: 03. Maj 2013 kl: 08:28:44 »
Morten, prøv at flytte din lambdasonde op til manifolden hvor den hører til, synes at den er placeret meget langt væk fra motoren. Hvor mange ben er der på lambdasonden?
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
« Svar #25 Dato: 03. Maj 2013 kl: 09:46:42 »
Lambda sonden er 4 benet.
Men hvis ikke lambda sonden har noget at skulle have sagt ved koldstart, så burde det være underordnet hvor den sidder.
Har prøvet at tage stikket helt af sonden ved kold motor, og det giver ikke nogen forskel i motorgangen.
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
« Svar #26 Dato: 03. Maj 2013 kl: 19:35:07 »
Der er noget der minder mig om en Fiesta med nogenlunde samme kedelige tendens.
Synsmanden mente, at kat`en var færdig p.gr.a. uforbrændt benzin, så den blev behørigt udskiftet. Spjældhus potentiometret var også i søgelyset, og da ledningerne havde mistet isolering og var snoet sammen - havde det ikke for en toøre værdi.
Så var den NÆSTEN i hus: Pæne værdier for tomgang - indimellem. Den fes op og ned med varm motor, så noget andet måtte være galt. MAP sensoren! Den lille lede sa.... sad der og lavede kuk i systemet. Nu havde den så også forårsaget en næsten total udskiftning af alt det kostbare, så SELVFØLGELIG skulle den da lige give ekstra spekulationer.
UD med svinet og en brugt i. VUPTI !  Strøg lige igennem syn - endda med en katalysator fra en Golf. Og en hel del længere på literen.....

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
« Svar #27 Dato: 03. Maj 2013 kl: 20:05:36 »
Citat fra: "Aran" post=98530
Der er noget der minder mig om en Fiesta med nogenlunde samme kedelige tendens.
Synsmanden mente, at kat`en var færdig p.gr.a. uforbrændt benzin, så den blev behørigt udskiftet. Spjældhus potentiometret var også i søgelyset, og da ledningerne havde mistet isolering og var snoet sammen - havde det ikke for en toøre værdi.
Så var den NÆSTEN i hus: Pæne værdier for tomgang - indimellem. Den fes op og ned med varm motor, så noget andet måtte være galt. MAP sensoren! Den lille lede sa.... sad der og lavede kuk i systemet. Nu havde den så også forårsaget en næsten total udskiftning af alt det kostbare, så SELVFØLGELIG skulle den da lige give ekstra spekulationer.
UD med svinet og en brugt i. VUPTI !  Strøg lige igennem syn - endda med en katalysator fra en Golf. Og en hel del længere på literen.....


ikke usandsynligt, en hurtig google giver dette :

http://autoviden.dk/teknikken_mapsensor.php
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
« Svar #28 Dato: 03. Maj 2013 kl: 20:20:37 »
Godt bud, men der er ikke MAP sensor på motoren..
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
« Svar #29 Dato: 03. Maj 2013 kl: 20:28:27 »
har du fået lavet diagnose stik?
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D