Forfatter Emne: Går kun på tre cylindre :unsure:  (Læst 3355 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline coldhawaii

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 82
    • Vis profil
Går kun på tre cylindre :unsure:
« Dato: 09. Juni 2013 kl: 10:49:10 »
Hej derude :)

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig...

Jeg har endelig besluttet at nu skal min kære camper på plader og jeg skal have lidt fornøjelse af den her i sommerperioden :cheer:  Jeg gik derfor i gang med at gennemgå bilen. Fik bestilt dele hjem og gik i gang. Nu er jeg dog rendt ind i et problem. Bilen går kun på tre cylindre og jeg har fundet ud af at det er den i højre side bagud (kender ikke nummeret) der halter. Jeg har skiftet alle tændkabler, tændrør (tiltrængt...!) og fordelerdæksel, så delene er nye!!? Jeg har en mistanke om at det er en ventil der hænger da man kan høre en mekanisk hamren når den går i tomgang.

Er der nogen der har ideer til hvordan jeg kommer videre...?

Jeg har tænkt mig at prøve at køre den varm og se om den sidste cylinder kommer med.  

Det er forresten en DG motor...

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Går kun på tre cylindre :unsure:
« Svar #1 Dato: 09. Juni 2013 kl: 10:57:01 »
Din diagnose lyder rigtig. Jeg havde engang samme problem. Jeg vil foreslå at du skifter olie inden du kører en lang tur. Hvis din mislyd er lige så slem som min var, så har man ikke lyst til at køre i den. De hydrauliske ventilløftere kan bare ikke lide gammel olie.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline coldhawaii

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 82
    • Vis profil
Går kun på tre cylindre :unsure:
« Svar #2 Dato: 09. Juni 2013 kl: 18:56:59 »
Et olieskift er også en af de næste ting jeg skal have foretaget. Har indtryk af at det er længe siden det sidst er sket. Filter er indkøbt og skal nu finde ud af hvilken olie jeg skal købe. Nogle foreslag???

Har talt med en mekaniker i dag og han foreslog at jeg gav den en tur med et additiv specielt til rensning af hele karburatorsystemet. og indsugning. Har også hørt om en "danskvandskur"...? nogle erfaringer?

Går ud og prøver at køre den varm i motoren og så håber jeg den hiver den sidste med, så jeg ved der er liv i den...

Nogen der har værktøj man kan låne til at lave kompressionstest?

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Går kun på tre cylindre :unsure:
« Svar #3 Dato: 09. Juni 2013 kl: 20:21:10 »
Danskvandskuren er et gammelt kneb: Når motoren er gennemvarm fjernes luftfilteret og man giver gas til ca. 2500 - 3000 rpm. Så hældes forsigtigt en sjat danskvand ned i karburatoren og motoren taber typisk omdrejninger et øjeblik, men får revet slagger og andet skidt af stempelkroner og ventiler. Bare kig på din udstødning. Der skal nok komme sorte rester " hele vejen igennem " systemet. Hvis man er lidt gavmild fortsætter man til den har " drukket " 1/4 liter danskvand.

Jeg ville dog starte med olieskift inkl. filter, og sikre en ordentlig smøring. Når så motoren er gennemvarm og den stædige ventil har fået olietryk kan danskvandskuren overvejes.

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Går kun på tre cylindre :unsure:
« Svar #4 Dato: 09. Juni 2013 kl: 22:26:49 »
Jeg har en kompressionstester så du kan komme forbi og få et tjek. Det kunne jo også være tilfældet at der slet ikke er kompression, men så tror jeg ikke den ville lave den grimme lyd. Har dog ikke prøvet det nognsinde, så ved ikke hvordan sådan noget lyder. 23838188 ring anytime, jeg holder til på Østerbro.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline rka

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 48
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro - MV
  • By: Brande, 7330
Går kun på tre cylindre :unsure:
« Svar #5 Dato: 10. Juni 2013 kl: 06:38:59 »
Det du hælder igennem karburatoren når ikke ned til dine hydrauliske ventilløftere som hænger. Der skal du derimod tilsætte bell-add servicerens 3 i din gamle motoroile og lade den køre med forhøjet tomgang en time eller to efter behov. Det er super til at løsne gammel aflejringer og få gang i løfterne igen.

Offline Leimac

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 168
    • Vis profil
  • T3 model: jx'er iført en sika kustume
  • By: 6240 Toftlund
Går kun på tre cylindre :unsure:
« Svar #6 Dato: 10. Juni 2013 kl: 14:33:27 »
Nu ved jeg godt det måske er en smule bøvlet på en bil, men jeg ved fra
Gamle traktore og sådan at jeg tager udstødning og luftfilter af
Og så kommer der en væse lyd frem ved endten udstødning eller indsugning alt efter
Om det ind- eller udstødventil der halter,
Kunne man ikke teoretisk det samme på bil?
Mvh æ lærling

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Går kun på tre cylindre :unsure:
« Svar #7 Dato: 10. Juni 2013 kl: 18:38:44 »
Jo, teoretisk kunne man godt, men mon ikke det så ville være nemmere, at tage ventildækslerne af en wbx og mærke på vippearmene ?
Nej, der kommer (forhåbentlig) ikke noget via karburatoren til de hydrauliske løftere, men kuren kan derimod fjerne slagger og skidt fra motorens forbrændingskamre, ventiler og stempelkroner. Har set det udført på en gammel Fiat. Uheldigvis stod jeg for tæt på udstødningen, så det er af erfaring, når jeg siger det er sorte rester, der kommer den vej.

Offline pep84df

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 359
    • Vis profil
Går kun på tre cylindre :unsure:
« Svar #8 Dato: 10. Juni 2013 kl: 18:39:51 »
JO, jeg benytter samme metode til at opdage utætte ventiler!

Mvh Peter

Offline vw_madsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.550
  • Ud og se i gammel vw
    • Vis profil
  • T3 model: NANGIJALA EXPRESSEN
  • By: 4600 køge
Går kun på tre cylindre :unsure:
« Svar #9 Dato: 10. Juni 2013 kl: 20:22:05 »
Jeg ville helt klart starte med og finde ud af om der er tænding altså gnist  på tændrørende et af gangen  ,er der det ville jeg lavene kompressions test mangler der kompression ville jeg hive det pågældende topstykke af (ikke bare lige hvis man ikke ved noget om biler  alternativt skift motoren)
Ps  er du sikker på den den går på 3 og ikke bare klappre i ventilerne
Følg min tråd. På http://t3klubben.dk/forum/index.php?topic=53.0
MVH. Mads Sandfeld.
tlf 21770306

T3 Woods`stuck Madsens syncro
t2 pannel van 1955
vw beach buggy 1967
vw safari 1967
suzuki wagon 2000
yamaha 4 g dx 1979
T3klub medlem nummer 19.

Offline coldhawaii

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 82
    • Vis profil
Går kun på tre cylindre :unsure:
« Svar #10 Dato: 10. Juni 2013 kl: 23:14:58 »
Tak for alle svarene...  :)

I går gik jeg ud og startede bilen igen efter den havde stået en dags tid, og minsandten om ikke den gik på alle 4 med det samme...! :blink:

Jeg gik nu alligevel ud og købte en Bell Add service rens 3 som jeg hældte i den gamle olie efter at have kørt bilen driftsvarm. Så fik den lov til at stå og snurre i en times tid hvorefter jeg skiftede olie + filter. Næste skridt er at rense fra indsugningssiden og køre nogle km.

status efter Bell Add kuren er at effekten umiddelbart er til at overse. Den går lidt ujævnt i tomgang (som før) og den metalliske lyd er bestemt ikke væk. Den kører fint, men jeg er nu stadig lidt bekymret for lyden. Og hvorfor går den ujævnt i tomgang? Er det fordi karburatoren trænger til en rens? Tændingssystemet er som sagt nyt, så ...?

Offline coldhawaii

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 82
    • Vis profil
Går kun på tre cylindre :unsure:
« Svar #11 Dato: 10. Juni 2013 kl: 23:16:54 »
Den gik på 3 for når jeg hev hætten af det ene af tændrørene var den eneste forskel at når den var på var der indimellem et par puf fordi den prøvede at tænde.