Forfatter Emne: Den værste del at skifte på en T3 ?  (Læst 5020 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Den værste del at skifte på en T3 ?
« Dato: 23. Oktober 2013 kl: 23:13:37 »
Hvad er den værste del at skifte på en T3 .....  :blink:

Hvad er dine erfaringer...... ?

Jeg har skiftet rigtig mange dele på T3, men nu er jeg godt nok rendt i det værste : den forreste varmeblæser  :evil:

Een ting er at hugge en bil op, og skille det hele ad. Men at skulle skille ad og samle så meget igen,
for at skifte en blæser, slår sgu da alle rekorder. Jeg har før klaret mig med små tricks til at smøre den,
men der skal en ny i Whitestaren, og jeg håber aldrig at skulle gøre det igen........
Jeg er ovenikøbet kun halvvejs, og har allerede forbandet VW´s konstruktører en million gange....  ;)

[attachment=15914]hee66293.JPG[/attachment]
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Online Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Den værste del at skifte på en T3 ?
« Svar #1 Dato: 24. Oktober 2013 kl: 07:20:58 »
Stop dog det hylen. Står du ikke indendøre og roder med den dejligste hobby. Ydermere har du flere andre
 vogne til rådighed så du ikke er grounded. Nå, go dag :)  Og tak for kiks.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Den værste del at skifte på en T3 ?
« Svar #2 Dato: 24. Oktober 2013 kl: 08:55:15 »
Jeg har lavet den manøvre engang. Hvis det bliver nødvendigt igen, går jeg altså også i hyle mode. Men så er det godt at Jønne altid er forstående og diplomatisk.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Den værste del at skifte på en T3 ?
« Svar #3 Dato: 24. Oktober 2013 kl: 09:10:55 »
Det er endda nemt på en T3.... Tager da kun et par timer...

Har lige gjort det samme på kone audi´en, det er værre...  :evil:
[attachment=15915]h03f82c4.jpg[/attachment]

(ps det værste at skifte på en T3 må da være karosseriet)..
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline t3søren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.272
    • Vis profil
Den værste del at skifte på en T3 ?
« Svar #4 Dato: 24. Oktober 2013 kl: 09:39:00 »
Citat fra: "buddha_uffe" post=104401
Det er endda nemt på en T3.... Tager da kun et par timer...

Har lige gjort det samme på kone audi´en, det er værre...  :evil:
[attachment=15915]h03f82c4.jpg[/attachment]

(ps det værste at skifte på en T3 må da være karosseriet)..


Ja se her har vi et reelt problem !!!
På en t3 er blæseren da en stor fornøjelse - det er jo sjældent at vi kan finde reperationer der var flere timer, her har vi endelig en :-) :-)
Hilsen Søren Mølskov


81er cv Baby Blue
Bluestar med 2,2 Subaru
Den Grønne
og meget meget mere.
Tlf 61379323
transportert3.co.nr

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Den værste del at skifte på en T3 ?
« Svar #5 Dato: 24. Oktober 2013 kl: 10:33:42 »
jeg vil faktisk ikke mene at det er bøvlet at skifte varmeblæser på en T3, jo det tager da noget tid, men det er jo ikke en svær opgave, jeg vil ikke mene at den er teknisk udfordrene..

jeg har haft instrument bord ind og ud af flere biler, og en golf3 er klart mere trælst at gøre det på, når varme apperatet skal skiftes  :sick:

til sammenligning er der sat 10timer af til at skifte varmeapp. på en Jumper2, men kan gøres på en alm arb.dag  :ohmy: , i princippet ikke bøvlet, det tager bare lang tid  :angry:


det værste jeg ved er nok at lave rust  :evil:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Den værste del at skifte på en T3 ?
« Svar #6 Dato: 24. Oktober 2013 kl: 10:52:26 »
her lidt billeder af en golf3, hvor varmeapp er sprunget, grundet defekt toppakning  :sick:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Den værste del at skifte på en T3 ?
« Svar #7 Dato: 24. Oktober 2013 kl: 12:47:55 »
Lavede operationen i forbindelse med skift af instrumentbordet, ud med defrosterkassen, rengøre og smøre motor, montere igen, og ja, det tager tid !

Fat mod TONY, og nyd det når det hele er monteret, nemlig en blæsermotor med god effekt, ingen nævneværdig støj og minimalt strømforbrug.
Du er sikkert ikke uvidende om, at en ældre motor med tørre lejer bruger en masse strøm og støjer.

Husker din tråd med smøring, måske kan du finde en måde at lægge et tyndt smørerør, som kan fanges udefra, jeg havde desværre ikke tid at "opfinde" noget sådant, om det overhovedet er muligt !

Til gengæld er der sparet, tror jeg, 3-4000 kr på værkstedskontoen.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Den værste del at skifte på en T3 ?
« Svar #8 Dato: 24. Oktober 2013 kl: 15:41:48 »
For mig er det værste at finde fine krone- og spidshjul 6,16 og 5,83 til gearkassen på syncroen, de fine ting er udsolgt. VW har meldt ud, at de laver en frisk 5,43 udgave, så redder man da syncroens fremtid. Joerg fra IG 16 har et projekt med CNC fræsede dele, jeg afventer denne  udvikling.

Læste idag noget om, at den supersjældne vare er blevet reproduceret i Australien ...

Og så en del detaljer om enkelte drevaksler hhv. led i dårlig kvalitet, kugler og manchetter holder kun 10.000 km ... sikke en tendens, så skal der skiftes alle 6 måneder ...  

---

Jeg har skiftet varmeblæsermotor på min gamle Bluestar og min LLE, det er lidt bøvlet, noget mellem 5 og 7 timer. Når man har en varm garage kan det være et meget hyggeligt projekt.
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Den værste del at skifte på en T3 ?
« Svar #9 Dato: 24. Oktober 2013 kl: 19:08:59 »
Citat fra: "Jønne Ukendt" post=104399
Stop dog det hylen. Står du ikke indendøre og roder med den dejligste hobby. Ydermere har du flere andre
 vogne til rådighed så du ikke er grounded. Nå, go dag :)  Og tak for kiks.

 Mvh Jønne Ukendt


Selv tak, og tak for de trøstende ord. Jeg vidste man kunne regne med din sympati,
da du jo selv skiller ad og samler i en uendelighed, og du har jo også utallige års erfaring i forhold til mig.
Som du skriver, er jeg jo netop ved at stoppe det hylen.....fra blæseren.
Og jo, jeg står godt nok indendørs med min store hobby, men det er dog meget anderledes end dit dejlige kølige perlegrus,
jeg kom f.eks til at svede ret meget ved at skille kabinen ad, indtil jeg skruede ned for gulvvarmen i værkstedet,
det var jo aldrig sket ude i den kølige hylende vind, som jeg ikke engang kan høre på grund af det netbaserede lydanlæg.
Jeg ved også godt at man skal være glad for de vogne man har, men man kan vel godt tillade sig at føle sig lidt grounded,
når man kigger på sin adskilte Whitestar, og ved at man er nødt til at skulle køre i Caraten, hver gang man skal lidt hjemmefra.

Ak ja, livet er bare lidt hårdt indimellem, og det er stadig en lorteopgave at skifte blæser...  :P  ...
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Online Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Den værste del at skifte på en T3 ?
« Svar #10 Dato: 24. Oktober 2013 kl: 19:20:03 »
Jamen for poker dreng, så kom dog herned. Vi tar den ud forfra. Det er gjort på en time, med ny skive
 på vinkelsliberen.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Den værste del at skifte på en T3 ?
« Svar #11 Dato: 24. Oktober 2013 kl: 19:49:23 »
Ja, det er rigtigt. Sådan en blæser kan altså være noget bøvl at skifte. Jeg blev tvunget ud i det på Scudo'en, for det er jo ikke til at holde ud at køre gennem en sommer uden kølende luftstrømme fra a/c, og den gamle blæser kunne godt nok stadig blæse, og den hylede heller ikke, men det var som om den lige manglede de sidste 5% i topydelse, så der var jo ingen vej udenom.

Altså måtte jeg den tunge vej! Jeg satte mig på mine gamle knæ ved siden af bilen med passagerfordøren åben. Så lænede jeg overkroppen ind i passagersidens fodrum og kiggede opad. Her faldt mit blik på dagens udfordring: Blæsermotoren var monteret med 3 - ja, tre - stjerneskruer. Det føltes som første slag i hovedet. Jeg måtte ind til værkstedsbordet for at finde de rigtige bits til skruetrækkeren, og jeg ledte adskillige sekunder i kassen, før jeg fik øje på den rigtige. Der var bare ikke noget, der skulle gå let den dag! Så satte jeg den i skruetrækkeren og gik ind til bilen igen. Det gik fint med den første skrue, men allerede ved den næste kom en ond forhindring: Jeg var nødt til at dreje skruetrækkeren nogle grader for at få bit'en ind i kærven. Som om jeg ikke havde haft modgang nok, så viste det sig, at der ikke kun var tre skruer, men sandelig også et multistik. Det var så hævngerrigt udformet, at man på én gang skulle klemme ind på en lille pal og samtidig trække stikket ud af motoren. Her stod jeg så modløs og udslidt - kun for at møde dagens Waterloo - min skæbnetime. Det viste sig, at den nye blæsermotor var pakket i en kasse med små flamingodimser, så jeg måtte fjerne tre-fire stykker fra møllen på blæseren. Heldigvis gik det nemmere at montere den - der havde jeg jo så også gjort nogle erfaringer, om hvor besværlighederne var. Py-ha - sikke en omgang! Føler med dig, Tony ;-)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Online Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Den værste del at skifte på en T3 ?
« Svar #12 Dato: 24. Oktober 2013 kl: 20:00:03 »
Ja,Bubbers badekar om igen. Ligge på ryggen med tæerne I vand og løse alverdens problemer
 med hånden oppe I et mørkt hul. Troede sgu ikke signalerne stadig nåede på højde med Haverslev.

Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Den værste del at skifte på en T3 ?
« Svar #13 Dato: 24. Oktober 2013 kl: 20:02:53 »
Jeg kom til at tænke på: Er det egentlig også slemt at skifte benzinpumpe på en Bimmer?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Den værste del at skifte på en T3 ?
« Svar #14 Dato: 24. Oktober 2013 kl: 20:19:09 »
Tak for sympatien Jarl, jeg kan godt forstå det var en udfordring for dig at skifte blæser,
du må efterhånden være fuldkommen ude af træning mht. brugen af værktøj.  ;)


Citat fra: "Jarl" post=104415
Jeg kom til at tænke på: Er det egentlig også slemt at skifte benzinpumpe på en Bimmer?


...kan egentligt godt lide at der bliver spurgt ind til omtalte Bimmer en gang imellem, det holder ligesom tingene lidt i ave......  :P

Den historie vil altid være som en død havbund der sender en boble til overfladen med jævne mellemrum,
så man stadig husker at den er der....   :whistle:
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.