Forfatter Emne: 1.8T baglæns  (Læst 2276 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
1.8T baglæns
« Dato: 13. Januar 2014 kl: 23:42:27 »
:woohoo:  Prøv at se denne lækre tråd på TheSamba.com

 Tryk her for at se tråden

Med ganske få ændringer vendes omløbsretningen på motor; det giver mulighed for at benytte en gearkasse fra Passat eller Audi (dem hvor motor og gearkasser er langsgående monteret). Det der gør det muligt og enkelt er, at 1.8T har to knastaksler, hvor den ene styre indsugningsventilerne og den anden styre udstødningsventilerne.




[video]http://www.youtube.com/watch?v=n-mv8CvkR2w[/video]

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
1.8T baglæns
« Svar #1 Dato: 14. Januar 2014 kl: 11:45:53 »
*Gammel-sur-mand-mode-in* Det er eddermagemig en frisk beslutning set i lyset af, at 1) krydspindens forsætning i stemplet er bestemt at en given rotationsretning, 2) alle strammerhjul på tandrem og generatorrem oprindeligt er konstrueret til at sidde på den effektløse side (der er altså fanden til forskel på kraften på den øverste eller nederste del af en cykelkæde...), 3) koblingens momentdæmpende fjedre er designet til at optage kraften i én bestemt rotationsretning (der er altså noget mere skub på acceleration end ved medløb) og 4) alle væskekredsløb - olie og vand - skal modificeres med modsatroterende pumper. Pkt. 1 & 2  koster levetid.... *gammel-sur-mand-mode-out*

Men han har da haft det sjovt ;-)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
1.8T baglæns
« Svar #2 Dato: 14. Januar 2014 kl: 14:13:59 »
jeg så tråden for et stykke tid siden, og det er da et imponerende stykke arbejde, men jeg gjorde nogle af de samme tanker som jarl, og kunne af den årsag ikke finde på at anbefale det projekt til nogen...

jeg forstår heller ikke hvordan han får ventilstyrringen til at passe, sådan en knastaksel er jo designet til at køre den ene vej..

men utroligt at det virker og hatten af for det
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Hr mortensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.233
    • Vis profil
1.8T baglæns
« Svar #3 Dato: 14. Januar 2014 kl: 14:46:20 »
Hø Hø Han siger at han køre 65 mph på et tidspunkt i filmen. Er det ikke ca 110 kmt? Og så køre der køre en lastbil foran ham...Nu ved jeg ikke om de har de samme fartbegrænsninger på lastbilerne der over..
viewtopic-t-12380.html

88 Multivan
81 Westfalia Joker EJ22
86 Sika med sneglehus.
79 Ford Capri.
Daniel -29261364-

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
1.8T baglæns
« Svar #4 Dato: 14. Januar 2014 kl: 18:57:21 »
Spøjst påfund at vende omløbsretningen. Som Jarl allerede har påpeget er langt de fleste vitale dele fabrikeret til at rotere i en bestemt retning, så gad vide hvad prisen er på sigt ?
Det minder lidt om " gamle dage " hvor nogle friske fyre stoppede en motor fra en Fiat 850 i rumpen på en 600 af samme fabrikat.
Resultatet var 4 bakgear og et fremadgående fordi de to motorer løber hver sin vej rundt   :lol:

Men det er da tankevækkende:  150 stejlende hingste og tilsyneladende et voldsomt moment. Hvad mon de kære synsfolk herhjemme ville
kategorisere en sådan ombygning til ?  Det er jo originale stumper, sådan til dels ??   :woohoo:

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
1.8T baglæns
« Svar #5 Dato: 14. Januar 2014 kl: 19:13:28 »
"ikke begrænsende mode in"

Hvis tråden læses igennem, ses det at de tanker I nævner er taget med i de nøje overvejelser.

"ikke begrænsende mode out"