Forfatter Emne: Opstramning af Gearskifte.  (Læst 1573 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline biavler1

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 242
    • Vis profil
  • T3 model: Panelvan 1,6 td jx 5gear 3H
  • By: Kolding
Opstramning af Gearskifte.
« Dato: 10. Februar 2014 kl: 12:58:57 »
Havde et gearskifte der efterhånden mindede om at røre i en suppegryde, især ved ned gearing :(
I weekenden blev der så skiftet nylonbøsninger forrest i skiftekulissen og efterfølgende skiftet alukoppen bagerst på gearforbindelsen.
Det er ikke et nemt stykke arbejde at få den gamle og udslidte alukop af stangforbindelsen og en ny sat på, men det lykkedes og nu er gearskiftet som det måtte være da bilen var ny i 1990 :P
Kan kun anbefale at få det gjort, og en tak til vw-shoppen og den ukendte for diverse dele til operationen :cheer:

Har andre oplevet at alukoppen fuldstændigt gik fra hinanden da den blev afmonteret??
vw transporter 1,6td 1990
5 gear,ksv.
Volvo 940 2,3 stc. 1994

Offline Mr-Pedersen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 16
  • en hver rigtigt man har et rugbrød.
    • Vis profil
    • Mobildiskotek Disco-Work
  • T3 model: 8-pers. 1.9 benz-sluger fra de fede 80'ere
  • By: 4690
Opstramning af Gearskifte.
« Svar #1 Dato: 10. Februar 2014 kl: 18:26:45 »
jeg skiftede for et par år siden den bagerste bøsning og alukop..
og koppen smulrede os fra hinanden når man begyndte at tag fat.
men syntes ikke det var fordi det var så slemt og ha' gang i..
og med lidt fedt og smørelse kører det da stadig. (:
det var 1.....
og det var 2....
og nu det nummer 3...
og så i benzin. den var ny..
(:

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Opstramning af Gearskifte.
« Svar #2 Dato: 11. Februar 2014 kl: 20:10:26 »
Min Syncro Doka kommer på liften nu på lørdag :-)

Alle bøsninger skiftes på gearskiftet, især de to mindre foran. Jeg købte gearbøsninger dele til små 60 euro hos TK-Carparts og samtidig vil jeg skifte viscoen (nu med mindre stram blanding 40.000 og fyldt efter bageovnmetoden ( nyfyldt visco bages med 110 grader med åben ventil i 75 minutter - for meget olie presses dermed ud)) og jeg skal skifte quadring på forreste spær, måskes skiftes spærbolten og vakumdåse ...

Den der alukop siger mig ikke noget, er det den runde plastikkugle eller what?

Melder tilbage på søndag, det bliver et spændende projekt. Har den ide at køre til syncrotræf i Mammuthpark i april 2014 med dokaen, såfremt jeg ikke ender sovende i camperen ...

Jens

Nye dele:

dele 1

dele 2

dele 3

dele 4

dele 5

dele 5

Nirosta Spærbolte

og så har Jan i Tarp fantastiske ting på hylderne - lige et billede da jeg skiftede til renoveret kardan på dokaen fra KIRUNA - tales ved  :whistle:


[attachment=16766]h925b869.JPG[/attachment]
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963