Forfatter Emne: Motor søges til T3 Doka Syncro TriStar  (Læst 3365 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rene

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 19
    • Vis profil
Motor søges til T3 Doka Syncro TriStar
« Dato: 11. November 2014 kl: 15:27:41 »
Hej,

jeg er for nyligt blevet ejer af en T3 Doka syncro TriStar. Bilen jeg har købt har ikke den originale motor længere. Jeg har via folkevogn fundet ud af at bilen oprindeligt kom med en 2,1 DJ benzin motor. For at komme gennem syn uden de store problemer, fik jeg at vide at en original motor skal monteres, eller en motor som passer inde for standard typegodkendelsen. Jeg er derfor interesseret i at høre hvor økonomiske de forskellige motorer er i drift, og hvilken vej i her inde på forumet ville gå nu der skal skiftes motor.

Findes der en nyere motor med tilsvarende effekt eller lidt større som passer i bilen og som i har erfaring med kommer igennem syn vil jeg også meget gerne høre til det. Jeg har via de forskellige tråde her inde set at der er et væld af forskellige løsninger.

på forhånd tak.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Motor søges til T3 Doka Syncro TriStar
« Svar #1 Dato: 11. November 2014 kl: 16:17:42 »
Hvilken motor kører du med nu?  Og nok så vigtigt: Har den tidligere været godkendt med den motor?
Så ville jeg tage det roligt i dit sted, men er du i tvivl kan du køre forbi en synshal og forelægge din sag der.
DJ er en 112 HK motor såvidt jeg husker, så der er indtil flere alternativer i R4 fra Golf og Passat m.fl.
Det primære er max. 20% effektforøgelse målt i DIN HK.
Forureningsniveau må ikke være højere end kravene til originalmotoren.

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Motor søges til T3 Doka Syncro TriStar
« Svar #2 Dato: 11. November 2014 kl: 21:53:52 »
Med mindre du er helt vild med at skrue bil, så hold dig til DJ motoren.. den kører og trækker fantastisk, men er lidt tørstig... hvis du vil have anden motor i, fx. diesel eller en mere moderne motor, fx. motorkode 2E med 115 hk kræver det en donor syncro hvorfra du skal bruge en del stumper fra, bl.a. tanken.

blot mit indspark...  Erik
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Motor søges til T3 Doka Syncro TriStar
« Svar #3 Dato: 11. November 2014 kl: 21:58:42 »
men har du lyst kan du som Aran skriver bare give dig i kast med motor med effekt på op til ca. 130 hk... det burde du kunne få synet uden de store problemer... -men som skrevet tidligere.. Det kræver noget arbejde.... Har den tidligere været registreret i DK, eller er den importeret og skal til registrerings-syn.???  har du brug for en kopi af en typegodkendelse????
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
Motor søges til T3 Doka Syncro TriStar
« Svar #4 Dato: 11. November 2014 kl: 22:31:20 »
Jeg har tanken hvis du vælger det!!! og meget mere !
Rabundus
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

Offline Rene

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 19
    • Vis profil
Motor søges til T3 Doka Syncro TriStar
« Svar #5 Dato: 12. November 2014 kl: 01:45:02 »
Motoren der sidder i nu er en 2.0 eller 2.1 L Volvo motor, jeg ved ikk hva model, men den er ikke økonomisk. Uden at have pillet ved den siden købet får jeg knap 3 km/l, og den vil ikke rykke over 80 km/t.

Bilen har aldrig været indregistreret i Danmark, så den skal gennem toldsyn. Jeg har anskaffet mig en standard typegodkendelse som viser at bilen kan have en 2.1 DJ motor, eller en 1.6 JX diesel.

Jeg har meget overvejet at skifte til diesel, da jeg kan læse mig frem til at diesel bilerne får bedst brandstofsøkonomi og fin effekt.

@ Aran. Med en R4 i bilen, hvad kan jeg forvente med hensyn til km/l, og hvor ny må motoren være, ment om i årgang?

@ Erik. Ja jeg fornemmer godt at DJ motoren er den nemmere løsning, men nu jeg er ude i at skifte motor vil jeg synes at det er super lækkert at gøre den så økonomisk som mulig. Hvad vil den forventede km/l for DJ motoren være?

@ Rabudus. Det lyder lækkert, jeg giver lyd hvis det er den løsning jeg går med.Motoren der sidder i nu er en 2.0 eller 2.1 L Volvo motor, jeg ved ikk hva model, men den er ikke økonomisk. Uden at have pillet ved den siden købet får jeg knap 3 km/l, og den vil ikke kører hurtigere end 80 km/t.

Bilen har aldrig været indregistreret

Offline Rene

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 19
    • Vis profil
Motor søges til T3 Doka Syncro TriStar
« Svar #6 Dato: 12. November 2014 kl: 01:48:05 »
Hov, der gik lidt rod i beskeden, se bort fra gentagelsen i bunden.

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Motor søges til T3 Doka Syncro TriStar
« Svar #7 Dato: 12. November 2014 kl: 14:37:40 »
Hvis den skal indregistreres på hvide plader, og hvis den er nyere end 10 / 89,
 kan den umiddelbart ikke godkendes i DK med DJ motor, da den så skal være godkendt med katalysator.
En MV vil også passe, og spare dig for ombygninger, medmindre noget allerede er ændret for at passe til Volvo motoren.
Med R4 1,8 ADZ / ABS op til ca årg 95 kan du presse ca 10 - 10,5 km.l. ud af motoren,
og jeg vil tro det er en anelse lavere med R4 2,0 2E / AGG.
Dieselmotorerne er lidt sløvere medmindre du pumper dem kraftigt, og om de så kan holde til det, står hen i det Ukendte.
På gule plader er det vist lige meget hvilken af motorerne du vælger, mht. HK. og godkendelse,
men med dieselmotorerne kan du forvente ca 12 - 13 km.l.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Motor søges til T3 Doka Syncro TriStar
« Svar #8 Dato: 12. November 2014 kl: 15:59:32 »
du er velkommen forbi Solrød til en gang sparke dæk... så kan jeg fortælle hvad jeg har af erfaringer med forskellige opsætninger.

hilsen Erik
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline Rene

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 19
    • Vis profil
Motor søges til T3 Doka Syncro TriStar
« Svar #9 Dato: 13. November 2014 kl: 13:44:03 »
@Tony. Bilen er indregistreret for første gang i sverige 23.02.1989. Så det gør DJ motoren mulig. Da denne bil er den første jeg har ejet at sin slags aner jeg ikke om der er blevet modificeret på noget for at gøre plads til Volvo’en. Jeg er stadig noget i tvivl om jeg skal bevare bilen som benzin eller skifte over til diesel, Jeg synes det kunne være sjovt at gøre bilen så økonomisk og effektfuld som mulig. 12-13 km/l lyder slet ikke dumt. Men det skal også holde, det nytter ikke, som du skriver, at motoren brænder ud fordi den kører over evne.

@Erik. Jeg vil rigtig gerne trille en tur forbi og hører hvad du ved om de forskellige opsætninger. Så kan du måske også tage et kig og se om der er ændret på bilen for at gøre plads til den nuværende motor.