Forfatter Emne: Så kom vinteren...  (Læst 8651 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Milos camperbus

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
    • Vis profil
  • T3 model: 1983
  • By: 7100 vejle
Så kom vinteren...
« Dato: 08. Januar 2016 kl: 16:12:00 »
I Vejle er der som bekendt mange bakker. Jeg skal op af en med ca 12 % stigning hvert dag. I dag tog det lige en time ekstra.

I andet forsøg med masser af tilløb nåede jeg næsten helt op. Men kun næste...
På billedet forsøgte jeg så at vende og køre ned igen.

[attachment id=1 msg=124125]

Efter at have monteret snekæder og gravet, og folk var stoppet for at hjælpe med at skubbe, kom bilen baglæns op af hullet.

[attachment id=2 msg=124125]

Det står meget højt på ønskesedlen med et spær, så det kan blive en ægte 2WD, og ikke en 1WD som den er nu, der altid trækker på det hjul der ikke har friktion .

Jeg har godt nok siddet fast mange gange. Engang var bølgerne ved at æde min bil på Rømø strand, fordi den sad fast under højvande, og jeg holdte en gang på en flad græsplæne i kø med campingvogn  spændt på i tørvejr, og kunne ikke sætte igang før jeg fik et lille skub.

Så jeg har lært at man altid skal have snekæder, skovl og donkraft. Så er det bare at blive ved :) snekæder virker også fantastisk i mudder.

Måske nogle af jer med synkro også har været ude og have det sjovt, men vel uden st blive lige så beskidt...

Daglig t3 kører gennem 15 år. Stadig med original motor!

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Sv: Så kom vinteren...
« Svar #1 Dato: 08. Januar 2016 kl: 17:01:51 »
mjahh.. de står ikke så godt fast de der 2wd-er... et lamel spær vil gøre dig godt...   men sjov lille beretning...

kig fx. efter en ABS gearkasse... de har ligget i militær-t3-erne i DK...
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Sv: Så kom vinteren...
« Svar #2 Dato: 08. Januar 2016 kl: 18:23:15 »
eller Fynboens syncrospær i en 2wd gearkasse med kabeltræk. Det er noget der rykker

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Sv: Så kom vinteren...
« Svar #3 Dato: 08. Januar 2016 kl: 19:57:32 »
eller Fynboens syncrospær i en 2wd gearkasse med kabeltræk. Det er noget der rykker

SMART...! Det har jeg ikke hørt om før...
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Sv: Så kom vinteren...
« Svar #4 Dato: 08. Januar 2016 kl: 20:01:52 »
eller Fynboens syncrospær i en 2wd gearkasse med kabeltræk. Det er noget der rykker

SMART...! Det har jeg ikke hørt om før...

yep, måske noget her http://t3nettet.dk/index.php?topic=31993.msg32435#msg32435

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Sv: Så kom vinteren...
« Svar #5 Dato: 08. Januar 2016 kl: 20:48:59 »

I andet forsøg med masser af tilløb nåede jeg næsten helt op. Men kun næste...

Alt for stor risiko at løbe, efter min mening, for at ødelægge en så fin bil.

Offline seppo

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 142
    • Vis profil
Sv: Så kom vinteren...
« Svar #6 Dato: 08. Januar 2016 kl: 21:33:11 »

I andet forsøg med masser af tilløb nåede jeg næsten helt op. Men kun næste...

Alt for stor risiko at løbe, efter min mening, for at ødelægge en så fin bil.


På den anden side er der noget smukt i at bruge en fin gammel bil til at få sin tilværelse til at fungere, og skal man op af en bakke, så skal man op! i mine øjne er det en værdig behandling af en bil, den skal ikke parkeres på et plejehjem ;)

Offline seppo

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 142
    • Vis profil
Sv: Så kom vinteren...
« Svar #7 Dato: 08. Januar 2016 kl: 21:35:47 »
Derudover er jeg voldsomt misundelig! der er du i en 2wd der kæmper mod sne masserne! og så sidder jeg i min syncro der er helt klar på sne kaos og tøffer rundt i lidt sjap :(

Offline bmb

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 96
    • Vis profil
  • T3 model: T3multivan 1.8t 😏
  • By: 6715 Esbjerg n
Sv: Så kom vinteren...
« Svar #8 Dato: 08. Januar 2016 kl: 22:08:23 »
Hinze jeg har da spær ligne vi kan monter😎

Offline Milos camperbus

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
    • Vis profil
  • T3 model: 1983
  • By: 7100 vejle
Sv: Så kom vinteren...
« Svar #9 Dato: 08. Januar 2016 kl: 23:01:57 »
Jeg er så frisk på at få monteret spær. Jeg har lige været ude og skrape lidt numre frem. Jeg har en dejlig AAP gearkasse.

Jeg vil gerne købe et spær hvis nogen vil hjælpe med at skære det lidt ud i pap for mig, mht montering. ;D
Jeg skal også gerne lave en guide billed for billed til andre hvis det lykkes.
« Senest Redigeret: 08. Januar 2016 kl: 23:03:39 af Milos camperbus »
Daglig t3 kører gennem 15 år. Stadig med original motor!

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Sv: Så kom vinteren...
« Svar #10 Dato: 08. Januar 2016 kl: 23:08:48 »
prøv at spørge Jarl.. sidst jeg besøgte ham stod der et lamel spær i hans vindueskarm i fyr-rummet...
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Sv: Så kom vinteren...
« Svar #11 Dato: 09. Januar 2016 kl: 08:17:11 »
Hinze jeg har da spær ligne vi kan monter😎

til min DUK?

Offline Milos camperbus

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
    • Vis profil
  • T3 model: 1983
  • By: 7100 vejle
Sv: Så kom vinteren...
« Svar #12 Dato: 09. Januar 2016 kl: 11:46:10 »
Som jeg forstår det, er ulempen ved lamelspær, at hjulene først skal spinne en gang eller to, før den trækker på begge hjul. Dvs. man undgår ikke helt hjulspor i gårslpadsen ved bakning af tung trailer. Og med snekæder monteret risikere man at Springe kæderne før begge hjul trækker. Og så bliver lamelspær slidte? Hvad sker der når de bliver slidte?

Men hvad koster sådan noget lamelspær, i forhold til 100% spær bare sådan cirka. Og åbner man bare gearkassen og lægger lamellerne i?

Ved 100% spær, skal man så skifte den del af gearkassen hvor differentialet sidder i?

Der melder sig mange spørgsmål.
Daglig t3 kører gennem 15 år. Stadig med original motor!

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Sv: Så kom vinteren...
« Svar #13 Dato: 09. Januar 2016 kl: 13:13:01 »
Jeg har ombygget en gearkasse til lamel spær, desv tror jeg billederne her på siden er mistet, men fandt et billede i mølles galleri, det er differensialet i gearkassen der skiftes. Med spær,er der en række bremse skiver som er spændt sammen med fjederbelastning, dvs hjulene altid er delvist låst sammen, med dertilhørende ekstra slid på knokkeld på trækakslen osv. Gear olien skal også være af en LS (limitit slip) kvalitet, for at det virker ordentligt.
Tror faktisk billedet er af en diferenciale med spær.
http://t3nettet.dk/index.php?action=gallery;sa=view;id=121

Selve kørsel med spær, på græsplæne har jeg følt det virkede, i sne, står begge hjul bare og fedter rundt. Ved kørsel i sand, skiftes hjulene til at trække, men man kommer da frem,  det hele vugger og rusker når den begynder på det  :). Søren fra vorbasse knækkede sit motor ophæng på grund af denne rusken.

Stod jeg foran 2 gearkasser, enmed spær,og en uden, ville jeg self vælge med spær, men det er ikke noget jeg gad løbe langt efter

Mvh Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Så kom vinteren...
« Svar #14 Dato: 09. Januar 2016 kl: 13:22:27 »
Jeg havde for mange år siden en T3 2wd 5 gears, som daily driver.
Vi boede for enden af en 400 m lang grusvej som startede vinkelret på den kommunale grusvej med en bakke, der krævede 2 gear, selv på en tør dag. Så tilløb var en umulighed.

Jeg købte et sæt kryds, der hurtigt og nemt kunne spændes på hvert baghjul, og lærte omgående, at man ikke bare kunne give fuld gas op af den snedækkede bakke. Krydsene fløj af og blev bukkede, men kunne reddes.

De kryds, et sæt gode vinterdæk og lidt kunstigt spær med håndbremsen gjorde, at vi kun en gang sneede inde en gang. Dagen efter snestormen kørte vi vores lille Ferguson 35 frem og tilbage et par gange og så kunne vi komme ud.

Tjae.. hvis jeg havde haft Arnold I stedet dengang, havde det bare været sjovt at skulle ud og ind.

Jeg er I øvrigt enig med Poot. Spær hjælper lidt, men kommer ikke i nærheden af træk på begge aksler. Jeg har nogen gange prøvet forskellen på at køre med 4WD uden spær, og så at decouple forakslen og spærre bagakslen. Der er ingen sammenligning, og som Poot siger hopper den fremad.
« Senest Redigeret: 09. Januar 2016 kl: 13:33:41 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen