Forfatter Emne: Spørgsmål om turbo  (Læst 9204 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Spørgsmål om turbo
« Dato: 10. Januar 2016 kl: 19:57:15 »
Når man søger på turboer ser det ud som om turboer til benzin motorer er større end turboer til diesel motorer med samme motorvolumen. til gengæld ser det ud til at universal turboer til benzin motorer i nogle tilfælde spænder fra motorvolumen fra 1,4 til 2,4 l. ???

og når så jeg bliver lidt lavpraktisk, så gætter jeg på at de fleste turboer vil kunne bruges på forskellige motorer, idet der selvfølgelig vil vore forskel på hvordan moment - og effektkurve kommer til at se ud...

når man så kigger på udbud af turboer, så er diesel segmentet klart dominerende.. så hvis man kunne forestille sig, at en diesel turbo kan bruges på en benzin motor, så bliver det lidt lettere at komme i gang med sjove projekter...

hvem ved noget????
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Sv: Spørgsmål om turbo
« Svar #2 Dato: 10. Januar 2016 kl: 22:17:03 »
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=37&t=131236

Fedt..! Så er det ned til huggeren og kigge efter en Volvo 740 turbo..  ;D
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Sv: Spørgsmål om turbo
« Svar #3 Dato: 11. Januar 2016 kl: 19:55:53 »
Super fedt projekt med volvo ombygning... men det svarer ikke helt på mine spørgsmål... vil gerne ha lidt bredere viden inden jeg kaster mig over projektet....
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Sv: Spørgsmål om turbo
« Svar #4 Dato: 11. Januar 2016 kl: 22:01:25 »
Du kan vidst godt bruge en diesel turbo på en benzin motor, men turboen skal komme fra en diesel med cirka dobbelt så stor slagvolumen som den benzin motor den skal på...
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Sv: Spørgsmål om turbo
« Svar #5 Dato: 11. Januar 2016 kl: 22:25:34 »
Fedt..! Så er det ned til huggeren og kigge efter en Volvo 740 turbo..  ;D

Er det en 4 cyl. 2,4 8v?
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Sv: Spørgsmål om turbo
« Svar #6 Dato: 12. Januar 2016 kl: 06:33:35 »
Fedt..! Så er det ned til huggeren og kigge efter en Volvo 740 turbo..  ;D

Er det en 4 cyl. 2,4 8v?

Hvis der til mekanisk indsprøjtnings setup, mener det er 5 cylinder, så har man den "ekstra" dyse som tilskudssprøjt når det ønskes.

ser ellers fedt ud.
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=37&t=144308
« Senest Redigeret: 12. Januar 2016 kl: 06:35:10 af Hinze »

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Sv: Spørgsmål om turbo
« Svar #7 Dato: 12. Januar 2016 kl: 17:17:16 »
Fedt..! Så er det ned til huggeren og kigge efter en Volvo 740 turbo..  ;D

Er det en 4 cyl. 2,4 8v?

Hvis der til mekanisk indsprøjtnings setup, mener det er 5 cylinder, så har man den "ekstra" dyse som tilskudssprøjt når det ønskes.

ser ellers fedt ud.
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=37&t=144308

Volvo 740 turbo er 4 cylindret turbo 2,3 8 ventiler. Der er to motorkoder: B23 ET og B23 FT. De er født med 165 heste, de sidste årgange vidst 190 HK. Motorstyring er Bosch LH Jetronic. Se billede.
[attachment id=1 msg=124205]
« Senest Redigeret: 12. Januar 2016 kl: 17:19:22 af buddha_uffe »
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Sv: Spørgsmål om turbo
« Svar #8 Dato: 12. Januar 2016 kl: 21:26:08 »
Nu er jeg ude i noget  som jeg slet ikke ved noget om, men denne lille film er da inspirerende, turbo på hver side af en wbx :)
det kunne vel være to mindre turboer :)
ved ikke hvordan motorstyringen ville reagere på sådan et opsæt.

https://www.youtube.com/watch?v=-mX4OwAR9ec

glæder mig til at høre mere om dine overvejelser

Poul

Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Sv: Spørgsmål om turbo
« Svar #9 Dato: 12. Januar 2016 kl: 21:48:22 »
mine overvejelser strander til dels på, at jeg ikke kender den grundlæggende teori om turboers størrelse og karrakteristik.. det vil jo være det nemmeste i verden at tage to stk. turboer fra  1,9 td og sætte på en wbx-er.. og så se hvad der sker... men jeg har ikke lyst til at spilde tiden med at bikse noget sammen, som så viser sig ikke at virke.. jeg må boge mig noget mere, eller finde et produkt, som kan sammenligne direkte.. fx. det der har været fremme omkring Volvo 740...

håber at nogen byder ind med generel viden....
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Sv: Spørgsmål om turbo
« Svar #10 Dato: 12. Januar 2016 kl: 22:06:34 »

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Sv: Spørgsmål om turbo
« Svar #11 Dato: 13. Januar 2016 kl: 10:07:22 »
Hvad med en Toyota kompressor Mølle..? De er pålidelige, levere en masse luft, nemme at montere, fåes til fornuftige priser og udstyret med en magnetkobling på remskiven....?
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Sv: Spørgsmål om turbo
« Svar #12 Dato: 13. Januar 2016 kl: 21:43:55 »
Hvad med en Toyota kompressor Mølle..? De er pålidelige, levere en masse luft, nemme at montere, fåes til fornuftige priser og udstyret med en magnetkobling på remskiven....?

jooo.. jeg er helt åben for forslag.. men kan ikke lige få øje på hvilke produkter du peger på der... toyota?? kan se at Crown har kørt med noget en gang, meeennn dem er der ikke mange tilbage af...

Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Sv: Spørgsmål om turbo
« Svar #13 Dato: 13. Januar 2016 kl: 22:51:59 »
De sidder på mange toyotaer på det japanske marked.. Gadbjerg motorimport henter mange hjem.
Har selv været med til at montere sådan en komplet kompressor motor i en gammel corolla twincam. De er nogen hidsige små sataner.. Kompressorerne er med jævne mellemrum til salg herhjemme.
Vi har selv en gang lavet et lavbudget projekt i sin tid med en Toyota kompressor på en vw vento 1,8 R4. Toyota kompressor, ståltoppakning, VR6 benzin pumpe, justerbar benzintryksregulator og en intercooler fra en TDI. Så har man cirka 40/50 heste ekstra på en R4 monopoint.
Kompressoren kunne slåes til og fra med en kontakt i kabinen da den er udstyret med en magnetkobling på remhjulet.

http://www.motorimport.dk/menu/tun/kom.htm
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Sv: Spørgsmål om turbo
« Svar #14 Dato: 19. Januar 2016 kl: 04:27:31 »
Mercedes kompressor:
[attachment id=1 msg=124296]
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L