Forfatter Emne: Hvordan er reglerne for at blive veteranbil og andre regler  (Læst 6202 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Milos camperbus

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
    • Vis profil
  • T3 model: 1983
  • By: 7100 vejle
Hvordan er reglerne for at blive veteranbil og andre regler
« Dato: 11. Januar 2016 kl: 16:32:24 »
Jeg har selv svaret, jeg vil bare gerne dele de oplysninger jeg har fundet ud af. Så det hele samlet på et sted.

Jeg har taget udgangspunkt i min t3 td camper.

Det var udsagn som, der må kun være 4 personer i din bil og en skatemedarbejder det vist nok troede at min bil først blev veteran i 2029 pga. omregistrering til camper, der gjorde at jeg undersøgte sagen tilbunds.

Her var hvad jeg fandt ud af.
Man skal skelne mellem tre ting.
Nedsat vægtafgift, forsikring og deres krav, og veteranregistrering.

Alle biler får under alle omstændigheder nedsat vægtafgift når de fylder 35 år. Dette sker automatisk uanset om bilen har fået ny identitet. Vægtafgiften bliver 1/4 af den normale sats. Bilen må bruges som hidtil, og skal synes hvert anden år.

Når bilen fylder 35 år, så kan man registrere den som veteran. Dette medføre skærppede krav. Bilen må så kun bruges lejlighedsvis, og ikke i vinterhalvåret. Der må ikke modtages nogen form for kørselsgodtgørelse eller benzinpenge. Ligeledes må bilen heller ikke længere bruges til indkøb.
Det er statens regler.

Til gengæld skal bilen ikke synes så tit når den er veteranregistreret som følge af at den bliver brugt mindre. Den kan veteransynes når den bliver 35, og skal forevises til syn, selvom den evt også er synet som 34 årig. Bilen skal herefter synes når den bliver 40, 48, 56 osv.

Forsikring er individuelt, og forskellige selvskaber har forskellige regler og krav.
Priser kan ligge mellem 280 til 600 kr om året som veteranforsikret.

En gammel osende t3'er må gerne køre i de tyske miljøzoner når den bil bliver gammel nok ;-)

Import
Ved importerede veteranbiler skal man  være opmærksom på om man syner bilen som værende i original stand eller ej. Dette har betydning for afgift. Det findes en lang tråd på vwnettet om en bobbel der kom i klemme, da vedkommende ikke vidste at bilen kun var beskattet som original stand. Skat tog pladerne pga noget med nogle alufælge og skivebremser de ikke mente den var født med, og så gik der vist et halvt år med uvished om det skulle betales ny registreringsafgift på bilen igen forfra. Dette til trods for at det blev påstået at bilen var synet sådan.

Sæder
Nogen vil af med deres t3 camper fordi de ikke mener bilen har pladser nok. Det var tilfældet for de tidligere ejere af min.
Her har jeg fundet ud af at reglerne er lidt selvmodsigende.
Skat siger at bilen ikke må være fuldt bestolet når den er en 60% afgift camper. De specificere også, at man nemt skal kunne komme til køkkenet uden at fjerne noget. (Bilag vedhæftet)
Trafikstyrelsen skriver at man gerne må montere sæder uden at få det synet, men de skal selvfølgelig monteres 100% efter forskrifterne.
Synsmanden siger, at hvis sæderne øger vægten med mere en 50 kg, så skal bilen vejes på ny. Siden vores biler var ny, er der kommet nye regler, nemlig ledsaget vejning. Det betyder at vi skulle betale vægtafgift af den vægt bilen faktisk vejer nu, og så kommer de sæder hurtigt til at koste mange tusinde om året i vægtafgift.
Jeg siger så, at der på de fleste t3'ere ikke står noget som helst om hvor mange pladser der er, der er bare et tomt felt på registreringsattesten. Skat kan heller ikke oplyse det, og der står heller ikke noget i camper typegodkendelsen om siddepladser.
Politiet skriver på deres hjemmeside, at biler fra før 89, ikke skal have sele på bagsædet, og har de seler skal de brugers, har de ikke, må der sidder flere personer end der er siddepladser til bagved. Og dette er efter de nye regler fra 2009.
https://www.politi.dk/Midtvestsjaelland/da/Borgerservice/Fardsel/sikkerhedsseler/
Altså kunne det måske, og kun måske være en muligt at have et aftageligt bagvendt sæde bag forreste passagersædet, eller måske skære i skabet bagved, og lave bænken i fuld længde bag køkkenet, og derved opnå endnu en 3 punkt sele, som jo er påkrævet til de fleste autostole. Undskyld jeg er gået lidt i selvsving.

Lidt bonus info.
Ifølge min synsmand må man gerne have rent rør fra turboen og bagud på en turbodiesel, da turboen tager det meste af larmen, og en t3 må lamme ret meget. Har man udstødning monteret skal denne være tæt, da udstødningsmålingen ellers ikke kan måles korrekt.
Jeg ved ikke om det skulle være nogen fordel ved det, men man kan da høre om turboen laver noget.

Der er også noget med at en bil fra før ca 82 kun skal gastestes i tomgang i følge synsbekendtgørelserne.
Så kan man lede lidt efter det hvis det skulle have interesse.

Og så vil jeg lige sige, hvis der er nogen førstegangs t3ere der læser dette, at når man kører en gammel diesel til syn, så lader man den stå i tomgang mens man venter, om så det tager 20 min, så er den nemlig varm og klar til at få de tæsk den nu skal have når de tester den, og den ryger heller ikke så meget som hvis den er kold.

Det var alt hvad jeg havde. Jeg er spændt på om der kommer nogle rettelser så jeg måske bliver klogere, eller tilføjelser. I skal være velkommen.
« Senest Redigeret: 11. Januar 2016 kl: 18:55:11 af Milos camperbus »
Daglig t3 kører gennem 15 år. Stadig med original motor!

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.765
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Sv: Hvordan er reglerne for at blive veteranbil og andre regler
« Svar #1 Dato: 11. Januar 2016 kl: 18:41:03 »
Hej , jeg syntes det er rigtig godt du tar dig tid til at undersøge og skrive alt det. Jeg kan da lige tilføje at ved veteran forsikring skal bilen opbevares i aflåst garage/rum og du skal være medlem af en klub under motorhistorisk samråd og det er vi  ;D det med kvart vægafgift bliver jo rigtig godt næste år når de første dieselbiler kommer med ,de startede jo i modelår 1982 .
Venlig hilsen Poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Sv: Hvordan er reglerne for at blive veteranbil og andre regler
« Svar #2 Dato: 11. Januar 2016 kl: 21:52:54 »
Du kan godt have et aftageligt enkeltmands sæde bag passagersædet. Det har jeg, og det skærmer ikke for adgangen til køkkenet.

Min gamle T3er varevogn kørte med rent rør fra turboen og bagud. Det var ingen problem hverken til syn eller når man mødte Jens Betjent..
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L