Hej Bjarne!
Du er på sporet, men du kan ikke regulere løfteren ud for hullet i blokken, det styrer knastakslen!
Men, forestil dig at der inde i den hydrauliske ventil løfter, er en tilsvarende kanal, som du skal ramme med justerskruen!
Hvis du skruer for langt ind, med justerskruen, lukker du helt for olie hullet!
Otto, jeg føler et stort forventnings pres på mine skuldre, men jeg forsøger!
Jeg begynder med en fabriksny hydraulisk ventil løfter!
Den er tom for olie i når jeg modtager den!
Der skal fyldes olie på før montering!
Låse ringen fjernes, og det lille stemplet tages ud!
Løfteren fyldes med olie og stemplet sættes i igen, men nu kan jeg ikke sætte låse ringen på igen?
Låse ringen kan kun sættes på igen, ved at sætte løfteren op i skruestikken, og presse stemplet ind i løfteren, indtil låse ringen igen kan monteres!
Derved presses olie ud af ”oliepåfyldningshullet” i løfteren. Det er det samme hul jeg refererer til i mit første indlæg om ”1,5 omgang ind”.
Der sker nøjagtig det samme i motoren, når ventilerne justeres.
Der er det bare ventilfjederen der presser en lille smule olie ud af løfteren, i stedet for skruestikken, når motoren startes op!
Motoren har svært ved at starte, og går dårligt indtil ventilfjedrene har presset den overskydende olie ud af løfteren, så ventilerne kan lukke igen.
Men, der går normalt kun nogle få minutter før ventilerne er på plads, og motoren går perfekt igen!
Jeg håber det giver mening, selvom det er lettere at forstå, når man selv har stået med det hele i hænderne!
Mvh PETER