Forfatter Emne: Erfaringer elektronisk olietrykmåler  (Læst 3960 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Milos camperbus

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
    • Vis profil
  • T3 model: 1983
  • By: 7100 vejle
Erfaringer elektronisk olietrykmåler
« Dato: 25. Februar 2016 kl: 21:05:37 »
Hej

Jeg har nu ejet  2 styks elektroniske olietryksmålere.

For at sige det lige ud, har det været en dårlig oplevelse, der har fået mig til at overveje både at droppe sommerferien og skifte motoren, for blev helt nervøs for at det var helt galt.

Begge olietryksmålere har vist omkring 6 bar ved start. Det er to bar mere end der faktisk er. Og for lidt ved lavt tryk (driftsvarm)
Den ene gik så langt ned under nul, i 5 gear og 70km/t at den så ud som om den var slukket.

Derfor fik jeg selvfølgelig målt olietrykket analog, og det vist sig at der intet mekanisk var galt.

Det jeg gerne vil med denne tråd, er at høre om der er nogle erfaringer herinde. Er der nogle af jer der har prøvet at sammenligne en elektroniske måler med en analog?

Mine to elektroniske olietryksmålere er fra biltema. Er der nogle af jer der har erfaringer med VDO instrumenter. Vores instrumentbrædt er af mærket VDO. Er der nogen der har prøvet at sammenligne en elektronisk VDO olietryksmåler med en kalibreret analog måleenhed. Eller er der nogen der har været heldige at deres biltemamåler fungere perfekt?
« Senest Redigeret: 10. Juni 2016 kl: 08:24:15 af Milos camperbus »
Daglig t3 kører gennem 15 år. Stadig med original motor!

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Sv: Erfaringer elektronisk olietrykmåler
« Svar #1 Dato: 25. Februar 2016 kl: 23:13:40 »
jeg syntes at hvis det ikke er ordentlig kvalitet og giver en præsis aflæsning, så er det overflødigt gejl!

jeg har et analog prøvesæt fra wurth, hvis jeg får brug for at kende olietrykket, ellers kører jeg lykkelig videre og stoler på at olietryksfølerne virker  :)

men jeg har oplevet et par fejl på følere, hvor der enten var byttet om på stilkene eller en føler der var defekt
følerne kan også blive utætte ved plasticen, heldigvis er de ikke ret dyre ;)

mht. dit måle resultat, skal du tænke på hvor lange ledninger du har brugt, der kan jo være tale om et ret stort spændigsfald i dine måleledninger, nu kender jeg ikke din trykføler eller dit trykur, men der er forskel på om de måler en spænding eller en strøm.

men tak for din anmeldelse af biltemas ure, de har mange gode ting og ca. lige så mange overflødige/dårlige ting ;)
deres brændstofslanger skal man f.eks ikke bruge til diesel, så mørner de på 14dage!!
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Sv: Erfaringer elektronisk olietrykmåler
« Svar #2 Dato: 25. Februar 2016 kl: 23:48:25 »
Jeg har nu ejet  2 styks elektroniske olietryksmålere.

For at sige det lige ud, har det været en dårlig oplevelse, der har fået mig til at overveje både at droppe sommerferien og skifte motoren, for blev helt nervøs for at det var helt galt.
Jeg satte en biltema-måler på et tidspunkt hvor jeg havde problemer med olietrykket (konstant åben overtryksventil viste det sig), nu har jeg den som suplement, men stoler ikke så meget på den de tryk den viser, men det kan fortølle lidt om retning.


de har mange gode ting og ca. lige så mange overflødige/dårlige ting ;)
deres brændstofslanger skal man f.eks ikke bruge til diesel, så mørner de på 14dage!!

Men deres klare PVC slange har jeg nu brugt som dieselslange i motorrummet nu på 5. år
http://www.biltema.dk/da/Bat/VVS/Slange/Slange-2000017744/

Offline Milos camperbus

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
    • Vis profil
  • T3 model: 1983
  • By: 7100 vejle
Sv: Erfaringer elektronisk olietrykmåler
« Svar #3 Dato: 09. Juni 2016 kl: 09:34:12 »
Hvad er forskellen på de to vdo ure i midten?

Er der nogle erfaringer?
Daglig t3 kører gennem 15 år. Stadig med original motor!

Offline LBXeren

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 139
    • Vis profil
  • T3 model: 88´er Multivan med SCA hævetag og camperindretning, 2,1 DJ
  • By: Nord for Århus
Sv: Erfaringer elektronisk olietrykmåler
« Svar #4 Dato: 09. Juni 2016 kl: 21:45:33 »
jeg har installeret VDO følere og instrumenter (temperatur og tryk) og har OK erfaringer med dem. Følerne sidder på en Biltema flange som sidder mellem oliefilteret og den lille oliekøler. Mine drifterfaringer indtil videre siger 3,5 - 4,5 bar ved opstart/tomgang (koldere olie = højere tryk, afhængig af udendørstemperatur) faldende efterhånden som olietemperaturen stiger. Ved drifttemperatur (ca. 80-90 grader der hvor føleren er placeret) skal den gerne holde ca 1 bar ved 2000 o/min og 1,5 - 2 bar ved 3000 o/min. Ved tomgang og driftvarm olie falder trykket til ca. 0,5 bar.

Det er vigtigt at sige at det er de driftforhold der er tilstede på den placering hvor jeg har valgt at placere følerne og man må ikke sammenligne med specifikationer fra bogen. Det er vigtigt for mig at kunne holde øje med afvigelser i forhold til "normalen" mere end det er vigtigt at få absolutte tal frem. Især temperaturen er jeg opmærksom på da den sladrer i forhold til kølingen på motoren generelt. Så det er kun for at berolige mig selv under kørsel, den er jo udstyret med en del følere i forvejen på både tryk og vandstand mm.

Jeg er meget tilfreds med VDO produkterne, de virker som god kvalitet  :)

mvh
bjarne
Lykkelig ejer af Kamp´eren, årsag til mange glæder og enkelte grå hår....

Offline Milos camperbus

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
    • Vis profil
  • T3 model: 1983
  • By: 7100 vejle
Sv: Erfaringer elektronisk olietrykmåler
« Svar #5 Dato: 10. Juni 2016 kl: 08:26:35 »
Tak for at du deler dine erfaringer.

Er den du har magen til de to nederste på mit billede?
Daglig t3 kører gennem 15 år. Stadig med original motor!

Offline LBXeren

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 139
    • Vis profil
  • T3 model: 88´er Multivan med SCA hævetag og camperindretning, 2,1 DJ
  • By: Nord for Århus
Sv: Erfaringer elektronisk olietrykmåler
« Svar #6 Dato: 10. Juni 2016 kl: 18:21:17 »
Hej Milo,

se tråden her med billeder :-) kan ikke lige se om det er de 2 samme som på dit billede

http://t3nettet.dk/index.php?topic=94982.msg125501#msg125501

Lykkelig ejer af Kamp´eren, årsag til mange glæder og enkelte grå hår....

Offline Milos camperbus

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
    • Vis profil
  • T3 model: 1983
  • By: 7100 vejle
Sv: Erfaringer elektronisk olietrykmåler
« Svar #7 Dato: 11. Juni 2016 kl: 11:21:55 »
Nu fandt jeg ud af noget mere

Citat: » Vision is backlit (light comes thru numbers and needle is fiber optic.) Cockpit is side lit (light comes from sides of gauge only). You want Vision. Unless you want to go for an old-school Rabbit GTI look. Those were cockpits.«
Daglig t3 kører gennem 15 år. Stadig med original motor!