Forfatter Emne: Moderniseringen af elnet på T3  (Læst 2254 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Milos camperbus

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
    • Vis profil
  • T3 model: 1983
  • By: 7100 vejle
Moderniseringen af elnet på T3
« Dato: 24. Maj 2016 kl: 13:48:33 »
Jeg har de seneste par år haft lidt gener i forhold til de elektriske installationer i bilen. Så derfor har jeg besluttet at de skulle laves om. Det har jeg så brugt nogle måneder på i den mørke vintertid, men er ikke helt færdig endnu.

Jeg havde egentlig tænkt mig at tråden skulle være i kronologisk rækkefølge, men men nu bliver det med flash back i stedet for. Nu skal det handle om at passe på sine batterier.

Batteri guard
Jeg har i dag modtaget en interessant lille ting med posten. Det er en strømafbryder.
Den er ret smart fordi man kan få den til at slå fra ved lige præcis det antal volt man ønsker.

Det kunne f.eks være ved 10,5 volt for dem der har et forbrugs batteri, eller 11,7 volt hvis man kun har startbatterier. Så kan man også tage højde for det spændingsfald der kommer mens man har et forbrug. Hvis bare batteriet kommer op på 12,2 v igen, når det kommer tilbage ihvilespænding skulle det ikke tage alt for meget skade.

Da jeg jo har en dieselbil der skal førgløde, vil volten falde til langt under 12 volt når den skal forgløde, hvilket så vil få dimsen til at slå fra hver gang jeg skal starte. Og det ville jo være irriterende, så derfor har den en indstillelig tidsforsinkelse, der gør at den skal registrere lav spænding i x antal sekunder før den slår strømmen fra. Smart. Så må jeg jo se om jeg kan finde ud af den :-)

[attachment id=1 msg=126382]

Den har dog den ulempe, at den bruger en lille bitte smugle strøm, også når den slår fra.

Hvis andre er interesseret i sådan en smider jeg lige en henvisning.
www.ebay.com søg (12V Battery Low-Voltage Undervoltage Alarm Anti-Over Discharge Protection Board )
Daglig t3 kører gennem 15 år. Stadig med original motor!

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Sv: Moderniseringen af elnet på T3
« Svar #1 Dato: 24. Maj 2016 kl: 15:27:45 »
smart, glæder mig til at høre erfaringer :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Milos camperbus

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
    • Vis profil
  • T3 model: 1983
  • By: 7100 vejle
Sv: Moderniseringen af elnet på T3
« Svar #2 Dato: 26. Maj 2016 kl: 17:41:20 »
Så fik jeg også lige købt sådan en her.
Det er tysk kvalitet og 5 gange dyre, fordi man skal betale forsendelse når det kommer fra Tyskland.
Den har fire ben. + - ind og + - ud på den anden side.
Den tør jeg godt bruge direkte til strømkilden. Den første model oppe i tråden tør jeg kun lade trække et relæ.
Men denne her er støbt ind i epoxy og har en alukøling i bunden. Og virker meget mere hårdfør. Den skal i første omgang bruges i et festivalsanlæg, efterfølgende skal den styre mit elektriske køleskab. Så drejer jeg den op på 13,3 volt, så tænder køleskabet først når biler er startet og er godt i gang med at lade batterierne, og ikke samtidig med tænding, starter og gløderør. :-)

Den kan indstilles fra 10,5 til 13,3 og står til igen når den kommer op på 0,3 over det den er indstillet til.

Den findes på tysk www.ebay.de og ikke .com, da den ikke kommer fra Kina. Søgeord "KEMO M148A Batteriewächter"
Daglig t3 kører gennem 15 år. Stadig med original motor!