Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Emner - dieselpower

Sider: [1] 2
1
Sjov und Spass !!! / I anledning af national flagdag
« Dato: 29. April 2015 kl: 20:53:12 »
I dag er det national flag og den anledning vil jeg lige vise en del af mit bidrag.


[attachment=19620]test5.jpg[/attachment]

2
Alt andet / Terræn dæk
« Dato: 21. April 2015 kl: 20:14:17 »
Hej alle sammen.

I forbindelse med at vi skal have ny firmabil og den gamle ryger til eksport. Så har vi fået 4 næsten nye mudderdæk m fælg i overskud. Det er BFGoodrich Mud terrain T/A  LT235/70R16

Er det noget, som kan friste til T3 sjov???

3
Generelt / Reklamtion på gennemtærring Hyundai.
« Dato: 17. Marts 2015 kl: 20:13:36 »
Ja så måtte jeg hentes hjem fra Århus med Dansk Autohjælp. Firmabilen blev pludselig meget "træt" og kunne ikke listes retur til Varde.

Bilen er nysynet slut januar 2015.
Har været indkaldt af Hyundai danmark for et par år siden til særlig kontrol/rustbeskyttelse i forbroen og de to bagerste bærearme.

Hvordan griber man det lige an??


Trillede på tværs af en sandpude efter ankomsten til fredensborgparken i Århus.



Retur ude af byggepladsen og få km sydpå. Så fik dansk autohjælp lov til at køre resten af vejen.

Der er flere billeder, men jeg kan pt ikke få dem ud af mobil.


Håber der er nogen, som kan hjælpe.

PS. jeg kontakter synshallen i morgen. Ikke for dunke dem i hovedet, for jeg var selv henne med den og bagvangen lød sund. Da han bankede grundigt på den.
Men mere for at gøre dem opmærksomme på et problem, som ikke kan findes med deres bette rusthammer

4
Mekanisk / nutidens .... plastik vandstuds ved termostaten
« Dato: 12. Januar 2015 kl: 21:54:22 »
Hej alle sammen.

Jeg håber der er nogen, som kan hjælpe med at finde en ordentlig vandstuds. Der kan holde længere end små 2 år.
Jeg prøvet plastikstudser fra næsten alle div forhandler, selv T.... da de holdte bedre end noget af det. De mere aut. forhandlere sælger. Stort set alt, hvad jeg har prøvet, har holdt: ommer med det samme, 1-2-3-6 mdr.
Den jeg kører med nu er en orig vw studs, men nu er den også ved at give op efter ca 2 år.

Kan det virkelig passe, at man kun få billig :evil: i dagens danmark??

Jeg overvejer kraftigt, at gå tilbage til den gamle model vandstuds. Der var støbt i aluminium. Hvis det er til at finde.

Er der nogen som ligger inde med sådan en?
Kan man selv lave en eller er der nogen som kan finde ud af det. Evt i rustfri?

Håber der er nogen, som kan hjælpe.
Mvh Allan.

5
Generelt / \"tis gule\" moderne plastik forlygter kan reddes.
« Dato: 03. September 2014 kl: 22:10:56 »
Jeg vil her videre give en billig genvej til helt "nye" forlygter, hvis de er blevet  godt tis gule og nedsat lys gennem gang. På grund af vejr og sol, UV nedbrydning af plastik overfladen.

For at komme dette til livs, køber de fleste bare sprit nye forlygter eller div specielle polerings kit i dyre domme.
Alt dette kan man gøre meget billigere selv.


indkøbs liste:

afdæknings tape
våd slibnings sandpapir: korn 800, 1000, 1200 og 2000
"en vand forstøver"
slipol
scratch remover
voks, UV bestandig
klude


Frem gangs måde:

Vask forlygterne inden.
Afmonter forlygterne eller brug masser af afdæknings tape rundt om lygterne, så du ikke sliber hul i lakken.  
Se grundig på plastik overfladen og dan dig et overblik over, hvor stort omfanget af nedbrydningen er.

Hvis overfladen er MEGET revnet, så start med korn 800. Hvis det kun er små revner så start med korn 1000 eller 1200.

Vigtig:
 når du er startet med at vådslibe med en bestemt korn størrelse, så sliber man kun i en retning, vandret eller lodret. Næste korn størrelse er så modsat vej.
Altså hvis man er startet vandret med korn 800, så kører man lodret med korn 1000 osv

Et lille fif:
1: inden man hopper videre fra start korn, så tør lygten af, vent til den er helt tør, tag en kraftig lygte og lys lidt på skrå ind i lygten mens du ser på selve overfladen, hvis alle nedbrydnings revnerne er væk er du klar til næste korn str. hvis ikke skal der slibes lidt mere.

2: Lygten bliver selfølgelig helt uklar, når man begynder at vådslibe. men den bliver ligesom mere klar, gennemsigtig, når den er ved at være klar til næste korn størrelse.

3: Hvis du er "doven" og bruger en poleringsmaskine, så pas på at overfladen ikke bliver så varm at den smelter!!!!!!!!!!
    Hold dig til "hånd lun" temp.

Projektet vist i billeder:
PS: afdæknings tape er "glemt" da det bar er firmabilen, som sku ha en tur.


[attachment=18198]he600b34.jpg[/attachment]
Før og efter


[attachment=18199]h1bea14e.jpg[/attachment]
korn 1000


[attachment=18200]h736a929.jpg[/attachment]
korn 2000


[attachment=18201]h838772c.jpg[/attachment]
slipol


[attachment=18202]h3fa02d1.jpg[/attachment]
scratch remover


[attachment=18203]h2f7ec92.jpg[/attachment]
voks, uv bestandig


[attachment=18204]he55241c.jpg[/attachment]
slut resultat, tidsforbrug små 2 timer fra start til slut inkl oprydning.


[attachment=18205]he3e4ff1.jpg[/attachment]
Forlygterne på min kærestes passat, var i så ringe tilstand at de ikke kunne synes. Man kan tydeligt se nedbrydnings revnerne på billedet. Det tog lidt tid, men de stod som sprit ny forlygter bagefter.

6
Diesel Fora / manglede køle kapacitet i sommer varmen
« Dato: 27. Juli 2014 kl: 10:23:43 »
Hej alle sammen.

Jeg er løbet ind i et varme problem med min 1,6 TD (SB 80hk), her i sommer varmen.
Min køler kan slet ikke følge med på grund af manglende køle kapacitet. Altså ude på landevejen og til nød også motorvejen kan den li med, med en lidt højere drifttemp end normalt. Men kører jeg ind på en tank efter en kold sodavand. Så stiger temp kraftigt og det tager ca 5-10 km at få temp nedad igen.

Vandpumpen og termostaten er kontrolleret og virker fint.

Jeg lavede en temperatur måling på køleslangerne og  trykrørerne til intercooleren  i forgårs:

ind på køler:    88 grader
retur fra køler: 65 grader

ind på intercooler:    75 grader
retur fra intercooler: 29 grader

Jeg kontrollerede så begge kølere i går for skidt / fluer. Der var kun ca  15 fluer i ribberne, men blæste dem alligvel igennem med trykluft og noget til min overraskelse væltede det ud med støv / vejsmuds af dem. Når jeg li ramte det rigtig.

Under den efter følgende test tur kunne den sagtens holde drift temp nede på normal, men hvis jeg holdt stille ( tissepause) Så kæmper den stadigvæk for at få temp ned igen.

Fakta:
motor har gået 266xxx km og er taget fra en donorbil, som i sit tidligere liv er blevet udsat for kølertætner (ala sort gummi - snask agtig noget)
inden mont i golf´en fik den sprit ny vandpumpe, termostat, tandrem og div pakninger / pakdåser.

SPØRGSMÅL:

Hvor står jeg..

Yderligere rengøring vask af kølerne udvendigt???
Kan køletætner "vandre" ud og til slamme min køler indvendigt??
I så fald, hvordan får jeg det ud igen??
Kan alm kølerrens fjerne det??
eller skal jeg i gang med en blanding af motorrens eller opvaske taps og citronsyre??

Mvh Allan.

PS: det skal li siges at min orig IC er blevet upgradet en smule, så der er masser af kold luft. selv med 1200 kg efter på krogen. Dog skal li huske at man holde pølserne fra trykrøret ud til IC, når den får lov til at trække sådan.. :pinch:


[attachment=17984]ha41aae1.jpg[/attachment]

[attachment=17985]h240e8eb.jpg[/attachment]

[attachment=17986]h08dc467.jpg[/attachment]

[attachment=17987]h0f81678.jpg[/attachment]


[attachment=17988]hd1e0e23.jpg[/attachment]

7
Sjov und Spass !!! / TAK FOR KAFFE...
« Dato: 29. Juni 2014 kl: 19:44:49 »
[attachment=17830]hfd06261.jpg[/attachment]


Hvis dette billede hænger ude på badeværelset, ungen leger på stuegulvet og kanden er li sat på bordet fyld af kaffe. Såååååååååååååå




[attachment=17831]h2e8b2ce.jpg[/attachment]

øhh hov...



[attachment=17832]h705de66.jpg[/attachment]

jeg ville ikke... beklager billede kvali..



[attachment=17833]h3458c92.jpg[/attachment]

hjul skift, når det skal gå stærkt :P



[attachment=17834]h065a53d.jpg[/attachment]

"strand tur" ved hvidebjerg strand camping. Med kun 14 psi i dækkene, på grund af meget løst sand op i gennem klitterne og nede på stranden. (4x4 visco koblingen er nærmest  :sick: ) Men med det lave dæktryk tøffede Hyundai´en uden antyding af besvær igennem sandet med 1200 omdrej..


[attachment=17835]h0e3551f.jpg[/attachment]

Remhjulet på generatoren sagde li haps..



[attachment=17836]hca5bd73.jpg[/attachment]

8
Sjov und Spass !!! / lidt weekend sjov
« Dato: 06. April 2014 kl: 20:17:00 »
Lidt a det weekenden er gået med :P


[attachment=17319]hb3aaa5d.jpg[/attachment]
"de kriminelle" var stukket af, så gerningsstedet skulle bevogtes og senere lavede vi afsøgning af området.



[attachment=17320]hd4567cc.jpg[/attachment]

[attachment=17321]h8477f14.jpg[/attachment]
Det fine vejr lokkede os en tur til Grenå mtb singel track 23 km rendyrket sjov. Chicken run (det lette spor) er fy..



[attachment=17322]h0ee73a0.jpg[/attachment]
Vi er ikke helt nået til sten alderen endnu, men en sten er altså en fin forlænger :silly:


Hvad har I lavet af spændende ting???

Mvh Allan.

9
Elektrisk / orig fartpilotarm fra golf 2
« Dato: 25. Marts 2014 kl: 21:44:48 »
Hej

Faldt li over den, da jeg ledte efter noget andet til golf 2. Kom til at tænke på om den passer i T3 også???

http://www.typ-17.de/product_info.php/info/p17253_Blinkerschalter-mit-Tempomat--US-Version.html


Vil være lidt fedt at ha i, sammen bygge med evt denne model:

AP50 fartpilot.


[attachment=17196]hae080e4.jpg[/attachment]


Er det helt  :silly:  :silly:

10
Sjov und Spass !!! / 30 års humor
« Dato: 24. Marts 2014 kl: 22:16:50 »
Han troede, at der ville komme 4 rundballer. Men det fik han ikke  :evil:


[attachment=17173]h85ee184.jpg[/attachment]

[attachment=17174]h41d15c8.jpg[/attachment]

[attachment=17175]hab40829.jpg[/attachment]

[attachment=17176]hdcd5621.jpg[/attachment]

[attachment=17177]h39e26eb.jpg[/attachment]

[attachment=17178]he245380.jpg[/attachment]

[attachment=17179]h060d146.jpg[/attachment]

[attachment=17180]h4db90c7.jpg[/attachment]

11
Generelt / Så kan det kun blive en god dag!!!
« Dato: 21. Marts 2014 kl: 08:42:36 »
Solen  B)  fra en flot blå himmel
en god kop kaffe
Mens man tæsker en suzuki swift med en 2 kg`s mukkert. Så bliver det ikk´ meget bedre :P

Mvh Allan.

12
Generelt / motorolie
« Dato: 26. Februar 2014 kl: 21:39:44 »
Hej alle sammen.


Jeg har flere gange oplevet i forbindelse med olieskift oplevet, at den gamle motorolie kan / har lugtet seriøs af rådne æg.
Fordi folk  har været nogen svin og bar kørt, kørt, kørt og efter fyldt efter behov 50-90000 km pr olieskift.


Men skiftede for en den anden dag, som selv havde billig billig Thansen motorolie + filter med. Da jeg fik åbnet for den nye motorolie, så  :sick:  :sick:  :sick:  stank den allerede af rådne æg!!!!!!


 :woohoo:  renset spildolie   :woohoo:

13
Generelt / Benzin drevet pælehammer, forlænger..
« Dato: 15. Februar 2014 kl: 22:49:08 »
Hej Alle sammen.


Jeg har på mit arbejde fået dette vidunderlige arbejdsredskab til rådighed, som erstatning / afløser for den normale forhammer.
[attachment=16801]hf7298ee.jpg[/attachment]



Den er genial!

Galge lægterne til hus afsætningerne drøner bare ned. En lille dejlig 4 takst maskine på 14 kg, som man slet ikke mærker. Når man først har lært teknikken.

Men vi sætter til tider også rigtig mange skelpæle (skelrør) Hvilket maskinen pt ikke egner sig til. På grund af, at det vil resultere i forfærdelige arbejdsstillinger.

Jeg har på nuværende tidspunkt lavet en prototype på en forlænger "slagstift"  Således at pælehammeren kan bruges til at slå skelrør i med.


[attachment=16802]hb8da2ff.jpg[/attachment]

[attachment=16803]h6ce7e72.jpg[/attachment]

[attachment=16804]h8a58a4f.jpg[/attachment]

[attachment=16805]hd0c44de.jpg[/attachment]

[attachment=16806]hc67da40.jpg[/attachment]



Efter 2,75 skelrør stoppede første test forsøg, da svejsningen som holdte styrekraven til skelrørerne brækkede og kraven faldt af..


[attachment=16807]h1d3f478.jpg[/attachment]


Nu har vi prøvet at svejse den op igen.


Men kan man få det til at holde, når den bliver udsat for 1750 slag i min og skal sætte 200 skelrør pr dag????


Mvh Allan.

14
Mekanisk / ændring af gearingen på bakgearet.
« Dato: 07. Oktober 2013 kl: 21:14:27 »
Hej alle sammen.

 Ved godt emnet har været vendt og drejet flere gange angående, at få en højere
 gearing på 5 gear.

 Men nu har jeg et spørgsmål angående om det er muligt at få en lavere gearing på
 mit bakgear???

 Som vw har designet det, ligger bakgearet gearings mæssigt ca imellem 1. og 2.
 gear. Hvilket også er fint nok, indtil man kobler 1200 kg på krogen og skal
 udenfor fastbanet vej.

 Så er det jo hård ved koblingen.

 hvis man kan ramme noget der ligner 1. gear eller endnu lavere vil det være
 :woohoo:

 Er der nogen, som kan hjælpe eller er det bar en fuldstændig  :silly:  ide???

15
Diesel Fora / Diesel formager blandings forhold
« Dato: 07. September 2013 kl: 23:34:37 »
Hej Mort_K.

Hehe, ja han så lidt misundelig ud, da han så motorrummet :P



Jakob`s  passat har den fordel at intercooleren sidder nede i venstre side inde bagved kofangeren og får masser af kold luft.

I golf 2´eren er den originale intercooler monteret inde i motorrummet ved siden af batteriet og beholderen til sprinklervæsken. Dvs at luften først skal presses ind forbi en varm forlygte og henover batteriet inden det rammer intercooleren. Som modtager en F.... masse strålevarme fra motoren.
Hvilket giver ved ca 87 km/t en ladeluft temperatur efter intercooleren, som ligger ca 11 grader over udendørs temperaturen!!!!

Ikk skide optimalt for brændstof økonomien..

Prøvede at løsne strålevarme problemet ved montere et heatblanket fra K/N filter, som jeg speciel formede således.
At den dannede en særskildt luftkanel væk fra intercooleren ned og henover gearkassen.
Kombineret med 4-5 lag powerwrap på turbo og forrør.
Dette gav ved ca 87 km/t en ladeluft temperatur efter intercooleren, som ligger ca 8 grader over udendørs temperaturen!!!!
Efter kort tids test kørsel, strøg varmeskjoldet mellem turbo´en og indsugnings manifolden. Det var en forbandet varmebro af caliper..
Toppen af indsugnings manifolden var nu pludselig kold at mærke på, ved længere ture..

Jeg kørte med dette udmærkede setup et årstid. Dog døjede jeg meget med at sikkersventilen på indsugningsmanifolden blev udløst ved +160 km/t. Grundet en meget høj ladetryks temp på 60-70 grader efter IC.


Ja så kom vi dertil at jeg monterede intercooleren fra en Mercedes sprinter 2,9L cdi, samtidig afmonterede jeg powerwrap`en. På min gamle motor.
Dette gav ved ca 87 km/t en ladeluft temperatur efter intercooleren, som ligger 0 grader over udendørs temperaturen.
Først efter 15 min med 180 km/t stiger ladeluft temperatur til 5 grader over udendørs temperaturen!!!!
Det skal siges at brændstofpumpen var skruet, så meget at den kun li præcis kunne synes af den tidligere ejer.

Røggas test med           orig IC i 4 forsøg = 2,75
Røggas test med Mercedes IC i 4 forsøg = 1,75

Jeg har efterfølgende ikke kunne udløse sikkerhedsventilen i indsugningsmanifolden, selv ved 200 km/t.
Ja så gik der kort varig en  :evil:  :evil:  :evil:  i mig med farten.
Det ville topstykket, så ikke være med til efter et halvårs tid..

Så fik den et sprit nyt komplet topstykke + div pakninger. Brændstofpumpen blev renoveret og justeret i testbænk efter orig vw setup af Åge ved vestdiesel i Esbjerg. Helt nye dysser blev monteret.
Alt blev hysterisk fin justeret og kørt.
Allerede her ligger jeg godt mærke til at motoren og turbo´en og har "byttet" temperatur. Reno af motoren sker ved ca 400000 km.
Skifter kort efter til castrol  5W30 FSI fra en 5W40.
Motoren kører, som en drøm. Ikke noget med at hive koldstartspinden, selvom det er -20 grader. Springer igang, som en mis!

Røggas test med reno motor og Mercedes intercooler i 1 forsøg = 1,1
synsmanden gad ikke prøve flere gange, han mente den ville ende omkring 0,5 hvis han blev ved  :woohoo:



Ved 480000 km fik jeg fat i en donorbil inde fra forsvaret, som kun har gået 255000 km ifølge speedo...
normal temp på motor og strålevarme fra turbo´en.

Inden den blev lagt i golf´en.
Blev der skiftet: alle pakdåser, pakninger, tandrem, orig vw vandpumpe + termostat, bundkar, rep af vandrøret, "ny" retur olieslangen fra turbo´en og komplet kobling.

Insprøjtningstidspunktet står li efter bogen:  0,90
                                                                      tændningsmærkerne står helt 100%
                                                                      tandremmen er ikke forstram eller slap

Medhensyn til dysseåbningstryk så  :whistle:
Så har jeg ikke turdet afmonteret dem, grundet ir og rust. Når bilen skal køre hver dag.

De første 10000 km kørt på en 5W40 olie = 0 forbrug.
Her efter skiftet til castrol 5W30 FSI, pt kørt 3000 km = ca 1 dl  

Som sagt jeg er glad for alle mulige input, kan kun sige, at alt står li efter bogen og ja det er en meget stor intercooler (700x300x30 mål på element)

Ud fra mine økonomi tal: 21,3 km/L ved normal og 23-24 km/l ved lange ture. Så vil jeg sige, at det er ikke helt hen i hegnet med indsprøjtningstidspunkt og dysseåbningstryk.

Som vi alle ved:

1: meget fed blanding = meget sort røg  =     meget varme = topstyk =  :sick:        = +++ HK, måske
2: halv    fed blanding =              lidt røg  = lidt mere varme = topstyk =  :unsure:   = + HK, måske
3: normal     blanding  = meget  lidt  røg = normal    varme = topstyk =   :P            = alm hk
4: mager      blanding  =    ingen/lidt røg = lidt mere varme = topstyk =  :unsure:    = alm hk, øko
5: MAGER   blanding  =         ingen røg  = -/normal varme = topstyk =   :huh:        =  manglende effekt.

Jeg vil selv putte mig i 4´eren og det er dette koncept jeg er usikker på..

1 og 5 er jo yder grænserne og giver sig selv.
Mens 2, 3 og 4  jo alle ligger indenfor et meget lille vindue, med hver deres vindue i vinduet..

Hvad betyder nr 4 for motor og topstykke???

Taget i betagtning, at min ladeluft temperatur er sænket med ca 11 grader i forhold til det vw oprindeligt har designet og lavet motorerne efter. Så tvangsfodrer jeg min med et langt større ilt indhold nu, hvilket jo også vil ændre blandingsforholdet en hel del.
Vi har jo ingen computer, til at kompensere for dette.

Når jeg på et tidspunkt skal igang med dysserne, så sidder jeg klar på "skolebænken" til suge info og erfaring til mig. Evt en som vil hjælpe/undervise i dysseåbningstryk???


Jeg vil li prøve et par billeder fra, da jeg lavede mit intercooler projekt.

Billedet her, er af vinter setup´et.
[attachment=15477]h9089d3b.jpg[/attachment]

Sider: [1] 2