16
Diesel Fora / Diesel formager blandings forhold
« Dato: 04. September 2013 kl: 22:13:30 »
Hej
Det er godt nok ikke en T3, men en golf 2 1,6 GTDi SB 80 hk
Men mit spørgsmål går på om, er det skadeligt for en diesel motor, hvis brændstof blandingen bliver formager.
Altså som på en benzin: hvor den brænder stempler og ventiler??
Motor er taget fra passat 1,6 TD med orig IC (donerbil)
Ved drift temp var motoren "håndlun" og turbo´en "meget varm"
Efter montering i golf´en, er det næsten li modsat.
Motoren er "meget varm" og turbo´en er "håndlun"
Jeg kører ikke længere med den orig IC, men med en IC fra en Mercedes sprinter 2,9L CDI. Den er 3 x gange større end den originale vw IC.
Dette sænker temp på ladeluften med ca 11 grader i forhold til det vw oprindeligt har designet motoren til..
Den kolde ladeluft er jo godt for brændstof økonomien:
hverdag: 2 x 45 km = 21,3 km/L
langtur a 300 km = 23,5 - 24 km /L
Men som vi jo alle ved, er topstykkerne ikke den store fan, af "sydens varme"
Så ved min lidt forhøjede forbrændings temperatur, er jeg nervøs for levetiden på mit topstykke.
Håber der nogen, som kan hjælpe med input / info / fakta / ideer
Mvh Allan.
Det er godt nok ikke en T3, men en golf 2 1,6 GTDi SB 80 hk
Men mit spørgsmål går på om, er det skadeligt for en diesel motor, hvis brændstof blandingen bliver formager.
Altså som på en benzin: hvor den brænder stempler og ventiler??
Motor er taget fra passat 1,6 TD med orig IC (donerbil)
Ved drift temp var motoren "håndlun" og turbo´en "meget varm"
Efter montering i golf´en, er det næsten li modsat.
Motoren er "meget varm" og turbo´en er "håndlun"
Jeg kører ikke længere med den orig IC, men med en IC fra en Mercedes sprinter 2,9L CDI. Den er 3 x gange større end den originale vw IC.
Dette sænker temp på ladeluften med ca 11 grader i forhold til det vw oprindeligt har designet motoren til..
Den kolde ladeluft er jo godt for brændstof økonomien:
hverdag: 2 x 45 km = 21,3 km/L
langtur a 300 km = 23,5 - 24 km /L
Men som vi jo alle ved, er topstykkerne ikke den store fan, af "sydens varme"
Så ved min lidt forhøjede forbrændings temperatur, er jeg nervøs for levetiden på mit topstykke.
Håber der nogen, som kan hjælpe med input / info / fakta / ideer
Mvh Allan.