Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - dieselpower

Sider: 1 [2] 3 4 5
16
Generelt / Reklamtion på gennemtærring Hyundai.
« Dato: 17. Marts 2015 kl: 20:27:07 »
øh, ved ikke lige, hvorfor billederne ikke kom med

17
Generelt / Reklamtion på gennemtærring Hyundai.
« Dato: 17. Marts 2015 kl: 20:13:36 »
Ja så måtte jeg hentes hjem fra Århus med Dansk Autohjælp. Firmabilen blev pludselig meget "træt" og kunne ikke listes retur til Varde.

Bilen er nysynet slut januar 2015.
Har været indkaldt af Hyundai danmark for et par år siden til særlig kontrol/rustbeskyttelse i forbroen og de to bagerste bærearme.

Hvordan griber man det lige an??


Trillede på tværs af en sandpude efter ankomsten til fredensborgparken i Århus.



Retur ude af byggepladsen og få km sydpå. Så fik dansk autohjælp lov til at køre resten af vejen.

Der er flere billeder, men jeg kan pt ikke få dem ud af mobil.


Håber der er nogen, som kan hjælpe.

PS. jeg kontakter synshallen i morgen. Ikke for dunke dem i hovedet, for jeg var selv henne med den og bagvangen lød sund. Da han bankede grundigt på den.
Men mere for at gøre dem opmærksomme på et problem, som ikke kan findes med deres bette rusthammer

18
Generelt / Autotrailer og alm. kørekort?
« Dato: 06. Februar 2015 kl: 23:35:20 »
Mange tak for det :)


Det er helt rigtig som Verner siger og på den måde vil du kunne køre det på dit alm B kørekort.
Da du har erhvervet dit kørekort før 1 maj 2009.

Som din T3 er nu, må du kun tage en 1050kg trailer med på slæb med dit B kørekort.
2450 + 1050 = 3500kg.


Nu skriver du ikke meget om hvad det er for noget golf 2 du har kik på. Men jeg gætter på, at den vejer i omegnen af 950kg. Så er der kun 125kg tilbage til egenvægt på en evt trailer.....


alternativt så finder du en 1000kg´s trailer, som må læsse 750kg og passer i mål med golf´en. Så er det kun et spørgsmål om at læsse golf´en og efterfølgende "skrælle" den for 250kg udstyr (hjul, brændstof, sæder, døre, motorhjelm og bagklap) som du læsser ind i din T3  :woohoo:  ;)

19
Generelt / Autotrailer og alm. kørekort?
« Dato: 06. Februar 2015 kl: 22:52:42 »
Nå kort og godt på de nye regler:

NY REGLER:
 B  : 3500kg
 B  : Kørtkort før 2009 giver flere valg muligheder, som nævnt længere op. Kun i DK.
 B+ : 3500kg + 750kg u/bremser = 4250kg
 B/E: 3500kg + 3500kg = 7000kg


Ved at +50kg reglen er blevet fjernet.

Kan alle med alm B kørekort frit vælge om man vil bruge den største tilladte totalvægt for anhængeren ifølge bilens registreringsattest frem for anhængerens tilladte totalvægt ifølge anhængerens registreringsattest.

VIGTIGT   1. maj 2009 er stadigvæk i spil!


Ved erhvervelse efter 1 maj 2009:
Stopper udskejelserne ved 3500 kg!                                
Total vægt bil + total vægt trailer = 3500 kg

Ved erhvervelse før 1 maj 2009:
Her gælder selvfølgelig også "3500kg"
Men i de tilfælde, hvor man vælger at bruge den største tilladte totalvægt for anhængeren ifølge bilens registreringsattest.
Frit valg på alle hylder :woohoo:  :woohoo:  :woohoo:  :woohoo:  :woohoo:



For hurtigt at vende B+ og B/E kørekort.

Så er prisen, teori- og kørelektionerne fuldstændig ens! (ved ikke om der ændret på priser siden)
Den eneste forskel er at "vogntoget" man bruger til B+ er mindre end det til B/E.

Jeg fik selv B/E tilbage i 2011 af firmaet. Det var ved Brian Graversen i Hvide Sande.

20
Generelt / Autotrailer og alm. kørekort?
« Dato: 06. Februar 2015 kl: 21:01:10 »
Fint vist i FDM beregner:


FDM - Trailerberegner

B     B+     B/E          Nulstil indtastninger


Bil- og trailervægt

Den største tilladte totalvægt for anhængeren ifølge bilens registreringsattest 1200 kg

Anhængerens tilladte totalvægt ifølge anhængerens registreringsattest 3500 kg


Bemærk, at du ikke må laste anhængeren mere, end at den højst vejer de 1200 kg, som du har indtastet som den største tilladte totalvægt, bilen må trække.


Bilens tilladte totalvægt 1450 kg

Har du taget kørekort før 1. maj 2009?   Ja  Nej


Du må gerne trække anhængeren, da dit B-kørekort giver dig ret til at føre et vogntog (bil + anhænger) med en samlet tilladt totalvægt på op til 3500 kg. Da du har taget kørekort før 1. maj 2009, må du nemlig vælge den største tilladte totalvægt for anhængeren ifølge bilens registreringsattest frem for anhængerens tilladte totalvægt ifølge anhængerens registreringsattest, når vogntogets samlede tilladte totalvægt beregnes. Men husk, at du ikke må laste anhængeren mere, end at den højst vejer de 1200 kg, som du har indtastet som den største tilladte totalvægt, bilen må trække.

 Bemærk, at du kun må køre med denne kombination i Danmark. Vil du køre med vogntoget i udlandet, skal du have et B+ eller et B/E kørekort alt efter dit behov. Du kan også vælge at få nedsat din bils og/eller din anhængers totalvægt, således at bilens tilladte totalvægt + anhængerens tilladte totalvægt herefter højst udgør 3500 kg. Du kan kontakte FDM for at høre om dine muligheder.




FDM - Trailerberegner

B     B+      B/E        Nulstil indtastninger


Bil- og trailervægt

Den største tilladte totalvægt for anhængeren ifølge bilens registreringsattest 1200 kg

Anhængerens tilladte totalvægt ifølge anhængerens registreringsattest 3500 kg

Bilens tilladte totalvægt 1450 kg

Har du taget kørekort før 1. maj 2009?   Ja  Nej


Du må ikke trække anhængeren med et almindeligt B-kørekort, heller ikke selvom du kører med anhængeren i tom tilstand. Ønsker du at trække et vogntog (bil + anhænger) med en samlet tilladt totalvægt over 3500 kg, skal du erhverve dig et B+ eller et trailerkørekort (B/E) alt efter dit behov. Alternativt kan du vælge at få nedsat din bils og/eller din anhængers totalvægt, således at vogntogets samlede tilladte totalvægt herefter højst udgør 3500 kg. Du kan kontakte FDM for at høre om dine muligheder.

 B)

21
Generelt / Autotrailer og alm. kørekort?
« Dato: 06. Februar 2015 kl: 20:45:28 »
Ja +50kg reglen er helt væk i dag!

Nu hvor +50kg reglen er oppe og vende. For at gøre det helt simpelt, så er det forklaret ret godt her:

•Maj 2009 kom der nye regler for kørsel med anhænger. Det betyder, at der nu gælder forskellige regler afhængig af, om du har et almindeligt kørekort (kategori B) som er erhvervet før eller efter 1. maj 2009.

•Har du fået dit kørekort efter 1. maj 2009, skal du følge de nye regler, har du fået kørekort før 1. maj 2009 kan du følge de gamle regler. Ifølge de nye regler, må man ved beregning af 50 kg reglen og 3500 kg reglen, ikke længere benytte bilens koblingsvægt.

•Du skal opfylde 50 kg reglen og 3500 kg reglen, for at køre med anhænger med almindeligt kørekort:
?50 kg reglen:
?Bilens egenvægt + 50 kg** skal være større eller lig med: Påhængskøretøjets totalvægt i følge påhængskøretøjets registreringsattest. Hvis du har erhvervet kørekort før 1. maj 2009: Den maksimale påhængsvognsvægt med bremser i følge bilens registreringsattest.

?3500 kg-reglen:
?Totalvægten for bilen og totalvægten for påhængskøretøjet må ikke overstige 3.500 kg. Bilens totalvægt står på bilens registreringsattest. Påhængskøretøjets totalvægt står på påhængskøretøjets registreringsattest. Hvis du har erhvervet kørekort før 1. maj 2009, kan du i stedet benytte "Den størst tilladte totalvægt for påhængskøretøjet", som står på bilens registreringsattest.

•På nogle nyere registreringsattester fremgår egenvægt ikke. I stedet fremgår køreklar vægt. I disse tilfælde skal du benytte bilens køreklar vægt minus 75 kg - i stedet for egenvægt + 50. kg. For traileren skal du benytte køreklar vægt, hvis ikke egenvægt fremgår.

•Når du skal finde ud af, om et almindeligt kørekort er nok, skal du se på vægtangivelserne på henholdsvis bilens og påhængskøretøjets registreringsattest.

•Står der på bilens registreringsattest at påhængskøretøjets maksimale totalvægt er 1200 kg, og bilens egenvægt + 50 kg er 1250 kg - så kan du køre med et almindeligt kørekort.

•Når reglen er opfyldt, betyder det også, at du kan køre med et påhængskøretøj, som har en totalvægt på f.eks. 1500 kg. for det fremgår af bilens registreringsattest, at bilen maksimalt må trække 1200 kg. Men det betyder så samtidig, at påhængskøretøjets egenvægt + last ikke må overstige 1.200 kg.
Du må aldrig køre med bil og anhænger der tilsammen vejer mere end 3500 kg, så får du en bøde. Denne regel er mest aktuel i forhold til store biler som varebiler eller firehjulstrækkere som har en totalvægt på over 2000 kg.



Så kort og godt. Det afhænger af om man erhvervet sit kørekort før eller efter 1 maj 2009
Dette gælder stadigvæk!!!!  

Altså gælder kun i DK, hvilket betyder at hvis man har erhvervet sit kørekort før 1 maj 2009. Så kan jeg tage min fine golf 2, som må tage 1200kg på krogen. Ja der må jeg trille rundt med en 3500kg´s trailer bagefter. Så længe den faktiske vægt på traileren ikke overstiger 1200kg.


[attachment=18887]Billede0512.jpg[/attachment]

22
Generelt / Autotrailer og alm. kørekort?
« Dato: 05. Februar 2015 kl: 08:58:20 »
Hej alle sammen.

Jeg vil lige oplyse, at det er de gamle regler I snakker om. De er stadigvæk gældende dog med visse vitale ændringer.

Der kom nye regler i 2014!

Jeg er pt på arbejde, så meget kort:

GL REGLER:
B: 3500kg + 750kg u/bremser = 4250kg
B: Kørtkort før 2009 giver flere valg muligheder, som nævnt længere op.
B/E: 3500kg + 3500kg m/bremser = 7000kg

NY REGLER:
B: 3500kg
B: Kørtkort før 2009 giver flere valg muligheder, som nævnt længere op. Kun i Danmark.
B+: 3500kg + 750kg u/bremser = 4250kg  (ens teori + kst det samme som B/E)
B/E: 3500kg + 3500kg = 7000kg

Erhverv: gl eu regl fra 2007, er firmabil + trailer (+3500kg) længere end 50 km fra firma addressen. Så skal der være fartskriver i bilen = Man arbejder efter køre/hviletids regler.

I skrivende stund ser det ud til at 50 km grænsen bliver ændret til 100km, marts 2015.

Hvis jeg får tid i aften, så kommer der en mere uddybende beskrivelse.

Mvh Allan.

23
Mekanisk / nutidens .... plastik vandstuds ved termostaten
« Dato: 13. Januar 2015 kl: 14:28:23 »
:oops:  :pinch:  :pinch:


Det er plastik studsen ved termostaten i bunden af vandpumpen. Mener det er den samme studs, som golf 2 kører med

24
Mekanisk / nutidens .... plastik vandstuds ved termostaten
« Dato: 12. Januar 2015 kl: 21:54:22 »
Hej alle sammen.

Jeg håber der er nogen, som kan hjælpe med at finde en ordentlig vandstuds. Der kan holde længere end små 2 år.
Jeg prøvet plastikstudser fra næsten alle div forhandler, selv T.... da de holdte bedre end noget af det. De mere aut. forhandlere sælger. Stort set alt, hvad jeg har prøvet, har holdt: ommer med det samme, 1-2-3-6 mdr.
Den jeg kører med nu er en orig vw studs, men nu er den også ved at give op efter ca 2 år.

Kan det virkelig passe, at man kun få billig :evil: i dagens danmark??

Jeg overvejer kraftigt, at gå tilbage til den gamle model vandstuds. Der var støbt i aluminium. Hvis det er til at finde.

Er der nogen som ligger inde med sådan en?
Kan man selv lave en eller er der nogen som kan finde ud af det. Evt i rustfri?

Håber der er nogen, som kan hjælpe.
Mvh Allan.

25
Generelt / \"tis gule\" moderne plastik forlygter kan reddes.
« Dato: 03. September 2014 kl: 22:10:56 »
Jeg vil her videre give en billig genvej til helt "nye" forlygter, hvis de er blevet  godt tis gule og nedsat lys gennem gang. På grund af vejr og sol, UV nedbrydning af plastik overfladen.

For at komme dette til livs, køber de fleste bare sprit nye forlygter eller div specielle polerings kit i dyre domme.
Alt dette kan man gøre meget billigere selv.


indkøbs liste:

afdæknings tape
våd slibnings sandpapir: korn 800, 1000, 1200 og 2000
"en vand forstøver"
slipol
scratch remover
voks, UV bestandig
klude


Frem gangs måde:

Vask forlygterne inden.
Afmonter forlygterne eller brug masser af afdæknings tape rundt om lygterne, så du ikke sliber hul i lakken.  
Se grundig på plastik overfladen og dan dig et overblik over, hvor stort omfanget af nedbrydningen er.

Hvis overfladen er MEGET revnet, så start med korn 800. Hvis det kun er små revner så start med korn 1000 eller 1200.

Vigtig:
 når du er startet med at vådslibe med en bestemt korn størrelse, så sliber man kun i en retning, vandret eller lodret. Næste korn størrelse er så modsat vej.
Altså hvis man er startet vandret med korn 800, så kører man lodret med korn 1000 osv

Et lille fif:
1: inden man hopper videre fra start korn, så tør lygten af, vent til den er helt tør, tag en kraftig lygte og lys lidt på skrå ind i lygten mens du ser på selve overfladen, hvis alle nedbrydnings revnerne er væk er du klar til næste korn str. hvis ikke skal der slibes lidt mere.

2: Lygten bliver selfølgelig helt uklar, når man begynder at vådslibe. men den bliver ligesom mere klar, gennemsigtig, når den er ved at være klar til næste korn størrelse.

3: Hvis du er "doven" og bruger en poleringsmaskine, så pas på at overfladen ikke bliver så varm at den smelter!!!!!!!!!!
    Hold dig til "hånd lun" temp.

Projektet vist i billeder:
PS: afdæknings tape er "glemt" da det bar er firmabilen, som sku ha en tur.


[attachment=18198]he600b34.jpg[/attachment]
Før og efter


[attachment=18199]h1bea14e.jpg[/attachment]
korn 1000


[attachment=18200]h736a929.jpg[/attachment]
korn 2000


[attachment=18201]h838772c.jpg[/attachment]
slipol


[attachment=18202]h3fa02d1.jpg[/attachment]
scratch remover


[attachment=18203]h2f7ec92.jpg[/attachment]
voks, uv bestandig


[attachment=18204]he55241c.jpg[/attachment]
slut resultat, tidsforbrug små 2 timer fra start til slut inkl oprydning.


[attachment=18205]he3e4ff1.jpg[/attachment]
Forlygterne på min kærestes passat, var i så ringe tilstand at de ikke kunne synes. Man kan tydeligt se nedbrydnings revnerne på billedet. Det tog lidt tid, men de stod som sprit ny forlygter bagefter.

26
Diesel Fora / manglede køle kapacitet i sommer varmen
« Dato: 31. Juli 2014 kl: 20:38:48 »
Hej alle sammen.

Tak for de gode svar.

Jeg kommet så langt, at køleren er iorden indvendig. Problemet sidder simpelthen udvendigt i ribberne. Jeg har kørt med dette setup i ca 4 år på nuværende køler. Uden nogen former for problemer. Varme problemet begyndte for ca 5 uger siden, da jeg var en tur i Hjørring med trailer. En lille hyggetur på små 514 km, hvor hjemturen foregik med 1200 kg på krogen..


Prøvede lidt for sjov, at lege med vandslangen de steder, hvor jeg kunne komme til og det har hjulpet en hel del.
For at få ram på det sidste. Så skal hele fronten, kølerskjoldet m blæser og batteriet afmonteres.
Vil tro at vandkøleren kun mangler ca 10-20 % for at ha fuld køle kapacitet igen.  

termstat styret oliekøler er på ønskesedlen.

27
Diesel Fora / manglede køle kapacitet i sommer varmen
« Dato: 27. Juli 2014 kl: 10:23:43 »
Hej alle sammen.

Jeg er løbet ind i et varme problem med min 1,6 TD (SB 80hk), her i sommer varmen.
Min køler kan slet ikke følge med på grund af manglende køle kapacitet. Altså ude på landevejen og til nød også motorvejen kan den li med, med en lidt højere drifttemp end normalt. Men kører jeg ind på en tank efter en kold sodavand. Så stiger temp kraftigt og det tager ca 5-10 km at få temp nedad igen.

Vandpumpen og termostaten er kontrolleret og virker fint.

Jeg lavede en temperatur måling på køleslangerne og  trykrørerne til intercooleren  i forgårs:

ind på køler:    88 grader
retur fra køler: 65 grader

ind på intercooler:    75 grader
retur fra intercooler: 29 grader

Jeg kontrollerede så begge kølere i går for skidt / fluer. Der var kun ca  15 fluer i ribberne, men blæste dem alligvel igennem med trykluft og noget til min overraskelse væltede det ud med støv / vejsmuds af dem. Når jeg li ramte det rigtig.

Under den efter følgende test tur kunne den sagtens holde drift temp nede på normal, men hvis jeg holdt stille ( tissepause) Så kæmper den stadigvæk for at få temp ned igen.

Fakta:
motor har gået 266xxx km og er taget fra en donorbil, som i sit tidligere liv er blevet udsat for kølertætner (ala sort gummi - snask agtig noget)
inden mont i golf´en fik den sprit ny vandpumpe, termostat, tandrem og div pakninger / pakdåser.

SPØRGSMÅL:

Hvor står jeg..

Yderligere rengøring vask af kølerne udvendigt???
Kan køletætner "vandre" ud og til slamme min køler indvendigt??
I så fald, hvordan får jeg det ud igen??
Kan alm kølerrens fjerne det??
eller skal jeg i gang med en blanding af motorrens eller opvaske taps og citronsyre??

Mvh Allan.

PS: det skal li siges at min orig IC er blevet upgradet en smule, så der er masser af kold luft. selv med 1200 kg efter på krogen. Dog skal li huske at man holde pølserne fra trykrøret ud til IC, når den får lov til at trække sådan.. :pinch:


[attachment=17984]ha41aae1.jpg[/attachment]

[attachment=17985]h240e8eb.jpg[/attachment]

[attachment=17986]h08dc467.jpg[/attachment]

[attachment=17987]h0f81678.jpg[/attachment]


[attachment=17988]hd1e0e23.jpg[/attachment]

28
Sjov und Spass !!! / TAK FOR KAFFE...
« Dato: 29. Juni 2014 kl: 19:44:49 »
[attachment=17830]hfd06261.jpg[/attachment]


Hvis dette billede hænger ude på badeværelset, ungen leger på stuegulvet og kanden er li sat på bordet fyld af kaffe. Såååååååååååååå




[attachment=17831]h2e8b2ce.jpg[/attachment]

øhh hov...



[attachment=17832]h705de66.jpg[/attachment]

jeg ville ikke... beklager billede kvali..



[attachment=17833]h3458c92.jpg[/attachment]

hjul skift, når det skal gå stærkt :P



[attachment=17834]h065a53d.jpg[/attachment]

"strand tur" ved hvidebjerg strand camping. Med kun 14 psi i dækkene, på grund af meget løst sand op i gennem klitterne og nede på stranden. (4x4 visco koblingen er nærmest  :sick: ) Men med det lave dæktryk tøffede Hyundai´en uden antyding af besvær igennem sandet med 1200 omdrej..


[attachment=17835]h0e3551f.jpg[/attachment]

Remhjulet på generatoren sagde li haps..



[attachment=17836]hca5bd73.jpg[/attachment]

29
Generelt / Benzin drevet pælehammer, forlænger..
« Dato: 24. April 2014 kl: 23:29:14 »
Det er en udvidelse af Fredensborgparken, 8260 Viby J, Aarhus

Bliver den ikke for "lille" eller ja det kommer jo an på hvad den skal bruges til...

 :P  så mutter nu har a pisket fløde, så må du rydde op.. :whistle:

30
Generelt / Benzin drevet pælehammer, forlænger..
« Dato: 24. April 2014 kl: 22:00:12 »
Så fik vi li sat et par huse  ( 7 stk ) og en stak centerlinier i en tidligere afsætning oppe i Århus. Det er sådan en dag man er glad for sin pælehammer B)


[attachment=17423]h14cfd83.jpg[/attachment]


[attachment=17424]heef3acf.jpg[/attachment]


Lidt udsigt


[attachment=17425]h6424323.jpg[/attachment]

[attachment=17426]h15928f5.jpg[/attachment]

[attachment=17427]h8e96cf5.jpg[/attachment]

[attachment=17428]habb6265.jpg[/attachment]



Vi er næsten færdig med etape 1 deroppe. Så må vi se hvornår de vil i gang med etape 2, som begved husene på de sidste to billeder.

Sider: 1 [2] 3 4 5