Forfatter Emne: Gearolie til fortøjet, GL-4 eller GL-5  (Læst 7486 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gearolie til fortøjet, GL-4 eller GL-5
« Dato: 04. Januar 2010 kl: 21:34:57 »
Går og overvejer om ikke man skulle få skiftet olien i fortøjet eftersom jeg ikke har den fjerneste ide om hvornår det sidst er skiftet...

Men jeg er lidt i tvivl om jeg skal have GL-4 (som til gearkassen) eller om det skal være GL-5...

Har læst lidt om begge, er der nogle herinde der kan dele ud af viden og/eller erfaring??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Gearolie til fortøjet, GL-4 eller GL-5
« Svar #1 Dato: 04. Januar 2010 kl: 21:56:40 »
Jeps...

12 år i smøreoliebranchen gi'r da lidt paratviden... ;-)

GL klassifikationen stammer fra API (American Petroleum Institute) og angiver en kvalitetsklasse, under hensyntagen til komponenter og metaltyper/legeringer i gearkassen/differentialet.

Der er i forbindelse med gearolier ikke helt samme fordelsmulighed for at opgradere som ved motorolier, men den snak kan vi tage en anden dag.
 
Det vigtige er, at man ikke fejlagtigt vælger en gearolie med højere GL i den tro, at så er den bedre..!!

Man skal være særdeles opmærksom på at anvende en gearolie med den rigtige GL-klassifikation. GL-4 og GL-5 olier adskiller sig i den væsentlige ved, at det aktive additivindhold (typisk på svovl/fosfor-basis med den karakteristiske stærke lugt) i en GL-5 olie er op til det dobbelte af GL-4.

Det kan i visse tilfælde betyde, at metallegeringer i gearkassen simpelthen nedbrydes af en GL-5 olie - og det er vel de færeste, der har lyst til at opleve det.

Til transmissioner med ligeskårne tandhjul anvender man GL-1 (eller motorolie)
Til transmissioner med skråtskårne tandhjul (hypoid-fortandede) anvendes GL-3 og opefter.

I visse tilfælde kan man vælge en anden viskositet for at gøre gearskiftet lidt lettere - feks en 75W80 som alternativ til en typisk 80W90 - men altid den korrekte GL-klasse, der er oplyst af transmissionsproducenten.

Spørgsmål...???  Fyr løs... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
Gearolie til fortøjet, GL-4 eller GL-5
« Svar #2 Dato: 04. Januar 2010 kl: 22:04:13 »
Og hvad skal der så i fortøjet på en syncro :?:
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Gearolie til fortøjet, GL-4 eller GL-5
« Svar #3 Dato: 04. Januar 2010 kl: 22:25:53 »
Umiddelbart ville jeg gi' den API GL-4, SAE 80

Både front-diff og gearkasse/bagdiff....
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
Gearolie til fortøjet, GL-4 eller GL-5
« Svar #4 Dato: 04. Januar 2010 kl: 22:42:12 »
takker det ryger på ønskelisten  :D
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Gearolie til fortøjet, GL-4 eller GL-5
« Svar #5 Dato: 04. Januar 2010 kl: 22:55:25 »
- og i et anfald af "vil-gerne-vide-det-præcist" cheeckede jeg lige i instruktionsbogen - og den gav mig ret...
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gearolie til fortøjet, GL-4 eller GL-5
« Svar #6 Dato: 04. Januar 2010 kl: 23:01:44 »
Synes ikke jeg kunne finde det i instruktionsbogen, men fandt tilgengæld noget i Bentley om GL-4 i begge ender (af bilen!) :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Gearolie til fortøjet, GL-4 eller GL-5
« Svar #7 Dato: 04. Januar 2010 kl: 23:05:55 »
Instruktionsbog dänisch 2.89  892.551.250.38 side 91

Nemlig... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

pawel

  • Gæst
Gearolie til fortøjet, GL-4 eller GL-5
« Svar #8 Dato: 06. Januar 2010 kl: 00:04:20 »
Citat fra: "jbjerrum"
Jeps...

12 år i smøreoliebranchen gi'r da lidt paratviden... ;-)

.............

Spørgsmål...???  Fyr løs... ;-)


Hvilken olie vil du anbafale til gearkasser med lamelspær?

Jeg har en AAS som er en vw-gearkasse med 40% spær.

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Gearolie til fortøjet, GL-4 eller GL-5
« Svar #9 Dato: 06. Januar 2010 kl: 00:51:48 »
Lamelspær....??  Det er vist noget, man bruger i byggebranchen... ;-)

Jeg kender ikke den aktuelle gearkasse og kan ikke se den i smøretabellen heller, MEEEN et spær med en 40% virkning er jo et begrænset spær - på engelsk limited slip (LS) - og da den almindeligste type begrænset spær fungerer ved et system af trykplader og lameller, er vi ved at nå frem til, at du skal bruge en GL-5 olie med angivelse af LS egenskaber i produktbeskrivelsen.

LS-additiveringen er endnu mere heftig end normale EP (Extreme Pressure) additiver, der gør, at oliefilmen kan blive HELT flad under belastning i de skråtskårne tandhjul i diffenrentialet og samle sig igen bagefter.

Det er vist den korte forklaring... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

pawel

  • Gæst
Gearolie til fortøjet, GL-4 eller GL-5
« Svar #10 Dato: 06. Januar 2010 kl: 01:02:10 »
Lamelspær på byggepladsen kender jeg rigeligt til.. Det er det såkaldte LSD-spær -det synes jeg tilgengæld lyder lidt for syret.. :wink:

Nu er vi jo så ud i et dilemma her med den gl-5olie, for indmaden i gearkassen fra vw kan jo efter sigende ikke tåle dethersens gl-5 olie.

Jeg har købt vw gearolie og de forsikrede mig i alle henseender at det var helt fint til det lsd-spær.. men man hører jo så meget fra dem!

Det kunne være at du havde kendskab til en gl-4olie beregnet til gearkasser med LSD-spær?

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Gearolie til fortøjet, GL-4 eller GL-5
« Svar #11 Dato: 06. Januar 2010 kl: 01:28:11 »
Hvis VW har produceret spær'et og sælger dig olien som værende egnet til det - Ja, så ville jeg nu være tryg ved det...

Man kan jo også prøve at vurdere, hvor meget spærret er i drift og evt forkorte olieskifteintervallet, hvis man tror, at olien er færdig.
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Gearolie til fortøjet, GL-4 eller GL-5
« Svar #12 Dato: 06. Januar 2010 kl: 13:40:30 »
Hej den eneste jeg kunne finde var denne her.  og det er en gl 5.   Og med 90 i viskositet,  skal man lige køre 500 m før den er til at skifte gear i.

http://galleri.t3nettet.dk/displayimage.php?pid=839&fullsize=1

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Gearolie til fortøjet, GL-4 eller GL-5
« Svar #13 Dato: 06. Januar 2010 kl: 16:17:20 »
Da jeg pushede smøreolie i Kbh og Nordsjælland havde vi en LS mineralolie i 80W90 GL-5.

Det skulle undre mig meget, om den var udgået uden at blive erstattet af en mere tidssvarende del- eller fuldsyntetisk olie med samme specs.

Jeg checker det lige og vender tilbage snarest muligt...
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Gearolie til fortøjet, GL-4 eller GL-5
« Svar #14 Dato: 06. Januar 2010 kl: 16:27:45 »
Den er her: http://www.lubadmin.com/upload/produit/ ... _4/504.pdf

Det er ganske rigtigt nu en 90 olie - men det betyder jo ikke så meget i et differentiale, hvor der ikke er gearskift som sådan.
Flydepunktet er -33 og det er trods alt sjældent i DK...

elf forhandles idag gennem Dati-gruppen (FTZ), der sikkert også oplyser prisen...
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)