Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Emner - dokajønne

Sider: 1 ... 6 7 [8]
106
Diesel Fora / varmeapparat som oliekøler
« Dato: 12. April 2006 kl: 13:56:46 »
Nu skal aaz´en i her i påsken. Den skal jo oliekøles. Nu har vi så et meget fint varmeapparat, tør man bruge det som oliekøler ,der er jo både blæser og alting. Så kunne det jo sidde i motorrummet.

107
Diverse / Hjul og syn
« Dato: 04. April 2006 kl: 14:02:54 »
Forhistorie
Nu er der jo en generel regel om at man ikke må øge en bils hjuldiameter med mere end 5%.
Da jeg gerne vil have nogle større dæk(og fælge) på ringede jeg til en synshal for at få at vide hvordan den skulle skæres, hvis man ønskede at nå op på 10-15% (der skal 205/80 16´´ på). Det er helt i orden siger synsmanden, man ringer bare til importøren og får et papir hvorpå der står hvor store hjul fabrikanten mener er forsvarligt. Jeg griber knoglen og ringer til smc, der aldrig har hørt om sådan et papir. Til gengæld får jeg et papir hvorpå der står at en wv t3 syncro transporter kunne standardleveres med 205/80 16???? Nu har jeg så på fornemmelsen at der her er tale om en 16`` syncro, men det står der ikke en dyt om i papiret.
Nu ved jeg så også at forskærmen på en 16´´ er gjort større, for at man kan dreje med fjedrene i bund

Spørgsmålet er nu:
Er der nogen her på dette faantastiske forum, der har erfaring med at få synet en t3 med hjul der er (for) store, eller er der bare nogen der ved noget? Jeg kunne selvfølgelig også bare skifte hjul hvergang jeg skal til syn 8)

109
Diverse / motorskift til aaz
« Dato: 18. Marts 2006 kl: 18:59:51 »
Nu stod motoren så af i vores(min og "4x4") sidste(ud af tre) kørende syncro så ny maskine må der jo til.

Det skal ingen hemmelighed være at vi har set os fælt lun på en 1.9td aaz. De kan jo anskaffes i tyskland. Jeg har tidligere her på forumet spurgt om man uden videre kan skråtstille en motor med hydrauliske ventilløftere (for det har den vel?) det skulle ifølge dette super forum ikke være noget i vejen med.
MEN
Nu ser jeg så på busschmiede at den aaz de forhandler er med et udboret 1.6TD (altså JX) topstykke. deres argument er at ved skråstillingen bliver de øverste ventiler ikke så godt smurt. Jeg troede at en aaz var lige til at putte i.

Og jeg vil nødigt betale mellem  1 og 2 kilo euro for at stå med busted motor igen om et år.

Hvad gør en klog mand nu??

110
Diesel Fora / startbøvl for første gang
« Dato: 04. Marts 2006 kl: 12:54:41 »
Nu vil det jo være synd at sige at syncrokassen springer i gang om morgenen, men med lidt kælen lykkedes det altid.

Nu er problemet imidlertid at hun ikke vil starte når hun er driftsvarm/næsten driftsvarm. Hvis jeg efter 10km stopper, slukker motoren, venter 5-10 minutter, så er hun ikke til at vride liv i ! Som regel vrider jeg længe (læs: til hun er druknet) -så sidder jeg lige 5-10 min og bander fælt og ...vips så kan jeg starte (første gang). Om starthåndtaget er ude eller inde har ingen betydning for processen. (hvad laver det starthåndtag egentlig, for nogen almindelig choker er det jo ikke)

Det er det samme mønster hvergang

Hvad kan det mon være?
noget glødeelektronik?
brændstoffilter?
Slidt motor?
Tumbet chauffør?

Forresten
1.6 TD jx

111
Diesel Fora / turbo vs suge
« Dato: 01. Marts 2006 kl: 22:20:43 »
Jarl skrev
Citér
CS er uhyre levedygtig, hvis den behandles ordentligt. Det lave effektoutput sikrer begrænset belastning på de bevægelige komponenter. Mange vil opleve, at effekten er utilstrækkelig, og man må ofte leve med en tophastighed på 80-90.


Vil det sige at når man nu leder efter en brugt motor og kun kan finde gamle spøgelser men 250.000 km (+........) så vil det være mere sikkert at smide en CS i ?. Og bliver det bare for sølle mht effekten (Det er en syncro og jeg har en skummel plan om at vride 15´´ fælge og (mindst)195/80 dæk på)

80 - 90 km/t er ikke meget, men det kan jeg fint leve med, problemet kommer først hvis jeg kommer til at mangle bundtræk, det vil jeg være ked af.

Vi har i en anden tråd talt om netop sagen med bundtrækket, jeg har søgt efter effekttabeller men har ikke haft held til at finde dem. Er der flere der har erfaring er det ens i JX og CX?

I øvrigt skulle man fandme tro at blokkene var støbt i guld, når man hører priser hos en hugger  :shock:

113
Diesel Fora / Turbo eller ej?
« Dato: 30. Oktober 2005 kl: 19:02:32 »
Hej
Som passioneret Syncronaut oplever man af og til, at det står lidt sløjt til med bundtrækket i en 1.6TD (Hvis man skal liste sig over væltede træstammer, eller hive sig op af en for syg skrænt).
Jeg har hørt ude i byen at der er mere bundmoment i en almindelig 1.6D uden turbo. er der en der har tal eller en forklaring? Under alle omstændigheder burde den vel bedre kunne tåle mosten, eller hvad?

114
Diverse / runde og firkantede lygter
« Dato: 01. Oktober 2005 kl: 21:38:48 »
Nå....
Hvem har den fulde historie om t3 lygterne.

Min er fra 90 og har runde lygter, jeg har set ældre, men med firkantede?

Nogen kalder de firkantede for TD lygter, men de er da også lavet til benzinere.

Jeg har set en grill med fire runde lygter (a la golf) er det noget selvbyg eller en fabrikslavet vw vare?

Har alle dele altid været tilgængeligt og har det bare været op til første ejer hvad han foretrak (i stil med indtræk og måtter).



I øvrigt hvor får man 15´´ fælge der er lige til at skrue på (helst stål)
og (på en 15´´ fælg) hvor store dæk kan man klyne på en syncro uden at skulle skære i forskærmen. (jeg kender regel om max 5%)

115
Diverse / T3 synrco eller alm. T3
« Dato: 25. September 2005 kl: 11:44:14 »
SYNCRO  :twisted:

116
Diverse / Olietryk
« Dato: 15. August 2005 kl: 17:47:00 »
Godt råd søges
Jeg har et olietryksproblem i min 1.6TD ´90. Når motoren har nået sin driftstemperatur og olien (15W40) er blevet dejligt tynd blinker olielampen når jeg lader den gå i tomgang. Ligeledes blinker (og summer) den når jeg i 4. rem kører mellem 83 og 90 km/t. dvs ved et bestemt antal omdrejninger (dybt mystisk). Kører jeg bare over 90 eller under 80 har jeg intet problem. ligesom at mit tomgangsproblem ikke er så stort hvis jeg motorbremser ned i tomgang som når jeg bare trykker koblingen ned.
Olietrykskontakt, filter samt olie er skiftet, så nu er spørgsmålet:

En tilstopning et sted?
Ny oliepumpe?
Ny motorleje?

Er der én der har erfaring?

Sider: 1 ... 6 7 [8]