Forfatter Emne: Hjul rotation...  (Læst 4344 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Herr_Jensen

  • Gæst
Hjul rotation...
« Dato: 08. November 2007 kl: 00:40:27 »
Joeh... Saa laerte jeg det: Altid traekke haandbremse naar der skiftes hjul. : )

 Jeg ville tage et billede af mit hjulsskift og mens jeg klikkede l0s vaeltede donkraften og bilen med et temmelig ubehageligt brag. Man kan faktisk se skyggen af donkraften saa den er i luften da jeg tager billedet. Naamen der skete ikke noget for jeg havde ikke pillet hjulet af endnu (og i bakspejlets klarsyn kan jeg da godt se det giver mening at traekke den haandbremse ; )).

 Saa fik jeg roteret hjul paa slaeden. Jeg tog bare mit reserve og satte paa venstre baghjul og saa ellers roterede med uret saa h0jre baghjul nu er mit reserve. Er det ikke nogenlunde saadan det g0res?

 Siden dette er mit f0rste hjulskift var det jo en god undskyldning for at k0be noget vaerkt0j saa jeg fik mig en fin moment n0gle.

 Da jeg havde alle daekne a'e gav jeg dem lige en gang med staalb0rsten og ligeledes bremsegrejet. Der var lidt rust at spore paa en metal plade der sidder bag bremse tromlen (jeg ved ikke hvad den hedder). Skal dette skiftes hvis der er rust i det? [der er en r0d pil der markere den del jeg mener]

Lidt Billeder:

Herr_Jensen

  • Gæst
Hjul rotation...
« Svar #1 Dato: 08. November 2007 kl: 00:42:13 »
Naada... Jeg havde da taenkt mig at poste flere billeder... saa kommer de lige i en anden post...

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Hjul rotation...
« Svar #2 Dato: 08. November 2007 kl: 07:54:12 »
Pladen bag skiven hedder en ankerplade. Tid efter anden ruster de, men medmindre de hænger i laser (gennemtærede) er der ingen grund til, at skifte.

Mht. til dækbytte er det primært rotationsretningen du skal være opmærksom på.
Nogle dæktyper er angivet med en bestemt rotationsretning (som regel angivet med en pil ) og de kan larme ad h...... til, hvis man overser det.

Kører du med samme dæktryk for / bag ?
Ellers skal du huske, at korrigere dette med kolde dæk.

Godt at der hverken skete skade på dig eller bil.
 :D

Mølle

  • Gæst
Hjul rotation...
« Svar #3 Dato: 08. November 2007 kl: 09:21:15 »
Da jeg havde alle daekne a'e gav jeg dem lige en gang med staalb0rsten og ligeledes bremsegrejet. Der var lidt rust at spore paa en metal plade der sidder bag bremse tromlen (jeg ved ikke hvad den hedder). Skal dette skiftes hvis der er rust i det? [der er en r0d pil der markere den del jeg mener]

Fik dækkene en gang med stålbørsten????? Gjorde de???

Ellers stærkt gået Sune. Kan man skifte hjul, kan man det hele. Spørg bare hvad Lagoni kunne, før han gik i gang med at skifte topstykke. :lol:  :lol:

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Hjul rotation...
« Svar #4 Dato: 08. November 2007 kl: 15:52:49 »
:lol:  Jeg ku' lige finde ud af at fylde askebægeret  :lol:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Hjul rotation...
« Svar #5 Dato: 08. November 2007 kl: 16:11:49 »
Citat fra: "xploader"
Hvordan det  :?:  :P


Det er en indviklet proces der indebærer brug af åben ild. Jeg vil ikke anbefale det til folk der ikke har prøvet det før!
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Hjul rotation...
« Svar #6 Dato: 08. November 2007 kl: 16:53:11 »
? Billedet er IKKE en bremsetromle, men en bremseskive.

Der kommer en kant af rust langs randen af bremseskiven, den banker du bare af, ligesom søens folk.

Hvis du roterer som jeg har forstået, så er Venstre forhjul nu på i højre side. Det er da galt, så løber hjulet i den modsatte retning i forhold til tidligere. Du slider dit dæk for meget på den måde.

Man roterer vel hjulene i samme side.  :?:

Reservehjulet aner jeg IKKE hvordan man tager med i systemet.

De donkrafte er noget Lort. Uanset om det er ford eller VW. Kun beregnet til at skifte hjul med :lol:  :lol:

Kurt
Kurt - 25115788

Kkrogsgaard

  • Gæst
Hjul rotation...
« Svar #7 Dato: 08. November 2007 kl: 21:41:26 »

Mølle

  • Gæst
Hjul rotation...
« Svar #8 Dato: 08. November 2007 kl: 21:50:57 »
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Her er et link til ratationsmønster.

http://www.vanagon.com/syncros/technica/tire-rotation/index.html


endnu mere bonus info til Syncro fora.

Herr_Jensen

  • Gæst
Hjul rotation...
« Svar #9 Dato: 08. November 2007 kl: 23:14:56 »
@Aran
Tak for info. Den var ikke gennemtaeret men synes at rusten saa lidt mere 'seri0s' ud end andre steder paa bilen. Rust flagerne var st0rrer... hm. svaert at forklare. Naa i det mindste var de ikke gennemtaeret saa jeg glemmer dem for nu.
Jeg k0rer med samme tryk for og bag (40psi) saa jeg tror den er fjong.

@M0lle
Faelgen fik med b0rsten... Faelgen! : ) Jeg f0ler faktisk at jeg for f0rste gang havde fortjent mine bekidte haender. Mit naeste projekt bliver at checke venstre kugle leje for at se om det er det som banker naar jeg drejer.

@KHSalvesen
Donkraften er skraemmende lille og s0lle at se paa naar man haenger en bil op paa den. Var dog forbavset over hvor nemt det var at betjene den.

@Kkrogsgaard
Super link - takker mange gange. Jeg har saa ikke lige gjort det rigtigt men nu gider jeg sgu ikke at pille dem af igen. De overlever vel.

Tak alle : )

 - Jensen

Bo

  • Gæst
Hjul rotation...
« Svar #10 Dato: 09. November 2007 kl: 07:31:06 »
Citat fra: "Mølle"
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Her er et link til ratationsmønster.

http://www.vanagon.com/syncros/technica/tire-rotation/index.html


endnu mere bonus info til Syncro fora.


Der ligger det jo allerede  :?: