Forfatter Emne: Hævning (ikke bagværk)  (Læst 4809 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Kkrogsgaard

  • Gæst
Hævning (ikke bagværk)
« Dato: 05. Januar 2008 kl: 14:51:22 »
Nu har jeg snakket med Jan Kjerbye nogle gange ang. hævning og deraf mere frihøjde, er der nogen herinde der har erfaringer med dette?

Jeg vil umiddelbart mene at man hæver bilen ved at ligge skiver, af en vis tykkelse, ind oven på fjedrene, da der er en "piv" til at holde fjederen på plads. Men som jeg kan forstå det på Jan så skriver han de skal ind under fjedrene...?

Jeg kan da godt se at få 3-5 cm mere frihøjde, det vil betyde chancen for at få 16" på, uden de store problemer, men hva siger ekspertpanelet?

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Hævning (ikke bagværk)
« Svar #1 Dato: 05. Januar 2008 kl: 15:10:36 »
Skal du hæve den seriøst og have nogle terrænegenskaber ud af den slipper man nok ikke for at skifte fjedre og støddæmpere: http://www.syncro.org/suspension.html

Har du en vogn der decideret hænger med røven eller bare mangler 1 cm eller 2 for at mokke nogle ballondæk ind i skærmkasserne, så ville jeg købe nogle af de billige skærebrædder af kunststof i en genbrug (måske endda i en matchende farve   :P ) , skære en passende skive ud og mokke 1 ind ekstra i hvert ophæng hvor de originale skiver sidder.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Hævning (ikke bagværk)
« Svar #2 Dato: 05. Januar 2008 kl: 15:32:27 »
Citat fra: "Kkrogsgaard"


Jeg vil umiddelbart mene at man hæver bilen ved at ligge skiver, af en vis tykkelse, ind oven på fjedrene, da der er en "piv" til at holde fjederen på plads. Men som jeg kan forstå det på Jan så skriver han de skal ind under fjedrene...?


Den der "piv", er det "metal-styretappen" du mener, sådan en har du forhåbentligt også på bærearmen  :?:
Da fjeder-enderne bliver styret af en fordybning i bærearmen, og af en gummiskive for oven, så er det "rigtige" sted at lægge en flad skive vel egentligt foroven.  :roll:
Men du kan gøre det i begge ender af fjederen, en flad skive hård kunststof + en "styre-gummiskive" i begge ender af fjederen skulle nok kunne give dig 3-4 cm. ekstra frihøjde bagude.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Mølle

  • Gæst
Hævning (ikke bagværk)
« Svar #3 Dato: 05. Januar 2008 kl: 15:34:26 »
Du kan uden probl. sætte 16" på som den er. Hvis du vil hæve den synes jeg at du skal finde et sæt, som er lavet til det med højere fjedrer og støddæmpere. Ellers opnår du at støddæmperne er strakt helt ud ved alm. belastning, hvilket er uhensigtsmæssigt. Der ud over opnår du dårligere komfort og øget slid på trækakslerne. Nogen der sagde lysseslukker???

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Hævning (ikke bagværk)
« Svar #4 Dato: 05. Januar 2008 kl: 15:45:00 »
100% enig med Mølle
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Kkrogsgaard

  • Gæst
Hævning (ikke bagværk)
« Svar #5 Dato: 05. Januar 2008 kl: 19:16:00 »
Nej du er ikke en lyseslukker, men jeg ville blot undersøge hvordan og hvorledes...

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Hævning (ikke bagværk)
« Svar #6 Dato: 05. Januar 2008 kl: 20:43:09 »
du kan sagtens ligge skiver under foroven.... har selv en 2cm rustfri på i toppen i bag
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

T3Anders

  • Gæst
Hævning (ikke bagværk)
« Svar #7 Dato: 05. Januar 2008 kl: 21:42:01 »
Busman har varerne.

http://www.busman.be/pagina50aa.html

fjedre og støddæmpere ser lidt dyre ud :roll: måske også skiverne, hvis man kan skære nogen skiver af noget fidelihut selv som Jan foreslår.

Mølle

  • Gæst
Hævning (ikke bagværk)
« Svar #8 Dato: 05. Januar 2008 kl: 22:10:37 »
ja.. for 1000 øvro kommer du langt. Husk fotos. :lol:

Offline kaizer

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 144
    • Vis profil
Hævning (ikke bagværk)
« Svar #9 Dato: 05. Januar 2008 kl: 22:27:50 »
Jeg fik sat fire stivere fjedre på (fra Bernd Jaeger), men beholdt mine gamle støddæmpere. (havde ikke råd til det hele) men mærker nu ingen problemer der. Møles pointe med større slid på trækakslerne må jeg nu nok give ham ret i. Jeg hører fra tid til anden rumlen dernede fra, specielt når bilen ikke er kørt varm. Mon ikke det er det?!?

Men frihøjde fik jeg, ca 4 cm, samtidigt fik jeg også et par skiver på (foroven) så jeg her fem cm bagi!

På trods af dette havde jeg stadig problemer med 16" hjul. specielt foran hvor de kørte på skærmene ved brems i sving og i terræn. Derfor er jeg nu gået ned i 15". - og den er stadig pænt høj :D
Mads - Ejer af VW Bus T3 Syncro 2.1 Krankenwagen :-)

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Hævning (ikke bagværk)
« Svar #10 Dato: 05. Januar 2008 kl: 22:32:25 »
uanset hvordan man laver lift på sårn en dåse så vil der komme mere slid på drivled, det gælder jo oz hvis man laver en lowrider, men så finder man vel bare et par brugte som er gurr nok og så kører vi igen... bare op i æ himmel med øsen :D
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Herr_Jensen

  • Gæst
Hævning (ikke bagværk)
« Svar #11 Dato: 06. Januar 2008 kl: 00:13:43 »
Jeg har ogsaa unders0gt dette.

Kaizers bus har mere frih0jde end min med hans opsaetning : /...

Jeg har talt med Busman om dette og han foreslaar f0lgende:

Rear spacers € 50
Front spacers € 90
Stronger springs front and rear € 380
Old man emu shocks € 550

Ouch...

Dette vil give en frih0jde paa omkring 50cm. Jeg har ca. 30 nu. 50 er ligesaa h0jt som en fuldvoksen dvaerg naesten. Det er fandme vildt.

€1070. Jeg er vel bare en quitter der ikke vil have min frih0jde slemt nok...

Men.

 Hvis du bare k0ber spacers vil du ca. faa 3-5 cm. extra. frih0jde. Jeg har aldrig selv pr0vet at montere dem men de haarde drenge siger det er nemt saa du kan sikkert sagtens finde ud af det.

@Mølle
Du har dit gamle pseudo ID i brug igen: Velkommen tilbage til de levende formoder jeg : ).
Du er den f0rste 'autoritet' som er kommet med samme melding som jeg selv tror er sand: Traekakslerne tager skade af at afvige for meget fra fabriks graderne. Kaizer piver over hans 'rumlen' og det er vel bare sund fornuft at traekaksler som er designet til virke i X grader vil have problemer med at opererer i en 'faktor 10' af disse tal. Medmindre... Kan man faa 'reinforced' traekaksler maaske?


 - Jensen

PS: Hopper du op i 16" har jeg nogle daek liggende du naesten maa faa i nakken (hvis jeg altsaa kan ramme).

Kkrogsgaard

  • Gæst
Hævning (ikke bagværk)
« Svar #12 Dato: 06. Januar 2008 kl: 08:55:58 »
Jensen det lyder meget spændende som Busman skriver, men jeg har PT andre sager at formøble 10.000 kr. på, så det bliver lige udskudt (langt ud i fremtiden) Det kunne være cool at få den i luften, men ligenu, da jeg har skiftet til vinterdæk, så er den så trist og lav at se på. Når engang jeg får fat i Bos 15" så sker der underværker igen.

Jeg har noget nylonplade liggende og vil nok forsøge at lave et par skiver at ligge under, jeg kan dog ikke helt forstå hvordan spacers skulle give frihøjde og hvordan er nerverne mht at køre med spacers? umiddelbart er mine ikke til det!

Den rumlen du skriver om Kaizer, kan det ikke være din kardan, der knævrer, det gør min ofte ved lave omdrejninger og i skarpe sving.

Lidt synd der ikke er et større brugtmarked for Custom Syncro undervogne og hillclimbers... :-(

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Hævning (ikke bagværk)
« Svar #13 Dato: 06. Januar 2008 kl: 11:38:15 »
det rumlen kommer jo når den stakkels gamle træk aksel li pludselig ikk køre i samme position. 20cm mere frihøjde??? det er oz lidt mer end et par skiver på et par centimeter... hehe så tror jeg sku oz den vil KLAGE sig den stakkels aksel. men det må se sindsygt vildt ud  :D  we like
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Hævning (ikke bagværk)
« Svar #14 Dato: 06. Januar 2008 kl: 11:39:05 »
og nu er en t3 nok ikk li det første der blir tænk på når der blir sagt ROCK CRAWLER
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911