Forfatter Emne: Køb af dobbeltkabine Syncro  (Læst 3114 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Køb af dobbeltkabine Syncro
« Dato: 10. Februar 2008 kl: 11:06:19 »
Du finder dem i Tyskland

mobile.de har varen!

Du kan finde dem i Danmark, men da de er afgiftsfri som mandskabsvogne skal du betale fuld afgift alligevel (mellem 10.000 og 25.000 alt efter stand/alder.

De tyske der aldrig har kørt i salt er meget pænere og kun lidt dyrere
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Mads-kaa

  • Gæst
Køb af dobbeltkabine Syncro
« Svar #1 Dato: 10. Februar 2008 kl: 11:17:18 »
udse dig nogle stykker, kontakt sælger og få tilsendt masser af billeder. Så planlægger du en tur med to-tre stykker som du finder interessante, og så er det eller afsted over en weekend eller noget. Tag gerne noget T3 syncro kundskab med hvis det er muligt.
Alternativt er der også nordsverige, men der er sgu næsten lige så langt... www.blocket.se

/Mads

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Køb af dobbeltkabine Syncro
« Svar #2 Dato: 10. Februar 2008 kl: 11:20:06 »
De findes altså også i Danmark og er du en djævel til at lave rust, og skifte motor/gearkasse så er de også billigere her

De er vist nok lidt billigere i Sverige end i Tyskland
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Mads-kaa

  • Gæst
Køb af dobbeltkabine Syncro
« Svar #3 Dato: 10. Februar 2008 kl: 11:26:23 »
syncro fåes vidst ikke med automatgear
doka = dobbeltkabine
sika = singelkabine

/Mads

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Køb af dobbeltkabine Syncro
« Svar #5 Dato: 10. Februar 2008 kl: 11:27:53 »
Slået på stregen af Mads :D
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Køb af dobbeltkabine Syncro
« Svar #6 Dato: 10. Februar 2008 kl: 11:31:14 »
Og snup lige den her nu du er ved at læse links

http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=1911
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it


Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Køb af dobbeltkabine Syncro
« Svar #8 Dato: 10. Februar 2008 kl: 11:53:22 »
For en doka syncro på hvide plader skal du ikke forvente at komme under 1500kg hvilket betyder 10 - 12k om året. På gule ca 4000 årligt. Skulle man have held til at veje vognen under 1500kg er det "kun" 7 -8k årligt
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Mads-kaa

  • Gæst
Køb af dobbeltkabine Syncro
« Svar #9 Dato: 10. Februar 2008 kl: 12:13:54 »
Citat fra: "dokajønne"
For en doka syncro på hvide plader skal du ikke forvente at komme under 1500kg hvilket betyder 10 - 12k om året. På gule ca 4000 årligt. Skulle man have held til at veje vognen under 1500kg er det "kun" 7 -8k årligt


Det er værdierne for en diesel, benzin er lidt billigere.

/Mads

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Køb af dobbeltkabine Syncro
« Svar #10 Dato: 10. Februar 2008 kl: 13:24:42 »
Før jeg maler fanden på væggen...

Hvor meget kan du / er du indstillet på at lære at lave selv??

Hvad er dit budget?

Kører du meget motorvej/lange ture?

Hvorfor Diesel? Skal du køre over 15.000 i den om året?

Hvorfor søger du specifikt en Syncro? Er du sikker på du har brug for 4 hjulstrækket?

Er det en daglig vogn der bare SKAL køre eller er det en "for sjov" fritidsvogn?

Husk det er en gammel bil fra 80erne.. 1 ud af 20 er velholdte, resten har sine småskavanker der skal udbedres.

Spændet er bredt.. altefter hvor meget du vil acceptere at den står stille når du eller en mekaniker reparerer/renoverer den..

Lige fra en billig projektvogn som denher:

http://tinyurl.com/yspckl

Til noget der ligner velholdte, eller ombyggede vogne som demher:

http://tinyurl.com/yuqs9d

http://tinyurl.com/2f9458

Hvis jeg havde pengene.. ville jeg vælge den Tristar TDi, så er man rimeligt godt kørende og så kan man løbende blive oplært i at være "driftsleder" på sin egen vogn som Jarl så passende har udtrykt det.

Jeg ved godt jeg linker til 2wd vogne.. Det er fordi jeg selv er kommet til den konklusion at jeg personligt ikke behøver 4 hjulstrækket, holdt op mod de ulemper det indeholder.

Jeg har siden jeg hoppede på T3 vognen betalt dyrt i penge og tid for at kæmpe for den ide at man kan have en hvidplade dobbeltkabine syncro som dagligt køretøj til og fra job (i mit tilfælde 130 km HVER dag) og som samtidigt skal være en uforgængelig, stabil, økonomisk og nogenlunde behagelig motovejsvogn. Jeg har ikke med mine evner, min økonomi og mit held været i stand til at gennemføre den ide og er istedet gået i gang med at genopbygge en rusten 2wd Tristar jeg har købt billigt herinde på T3nettet.

Held og lykke, der findes mange flotte solide T3ere derude, men de er alle i den øvre ende af indkøbspris skalaen (som de to nederste jeg linker til). Regn med at der alligevel skal kastes nogle penge efter vedligeholdelse.

Og tag og bliv venner med søgefunktionen ude i venstre side på forsiden.. Man man med fordel bruge "Søg efter alle udtryk" så finder du mange timers læsning om denne herlige biltype...

Velkommen til  :D
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Mølle

  • Gæst
Køb af dobbeltkabine Syncro
« Svar #11 Dato: 10. Februar 2008 kl: 13:37:17 »
og jeg har en til salg for kr. 6000,-

med TD motor.

uden syn og afgift. årg. 92

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Køb af dobbeltkabine Syncro
« Svar #12 Dato: 10. Februar 2008 kl: 17:19:22 »
Ok.. spændende..!

Du har valgt lader det til!

Hvis vi snakker Syncro som daily driver og på motorvej.. så har jeg følgende kommentarer/inputs til en opsætning der vil kunne klare mosten. Flere af detaljerne kan udelades, men det er min klare opfattelse at det isåfald vil være på bekostning af den stabilitet du efterlyser i din kommende ekvipage.

Find en benziner! Ikke p.g.a motoren, men p.g.a gearkassen. Syncro benzinere har den højeste udveksling i gearkassen så man kan have en cruise hastighed på ca. 110/115 ved en nogenlunde acceptabelt omdrejningsantal. Syncro benzin-gearkasser er svære at finde i løs vægt, og når de er der er de hundedyre. Det er nemmere at finde en benzinvogn, skifte klokke (evt. aksel) og motor. Isætning af "olieføringsplader" internt i gearkassen fra Sydafrika modellerne anbefales også når man skal køre mange omdrejninger i en T3 gearkasse.

Glem JX (1,6 TD) Det er en udemærket motor i næsen på en Golf, men den er ganske enkelt ikke nogen særlig velegnet motor rent ydelsesmæssigt. Specielt ikke i en tung høj Syncro. 1,9 med turbo og LLK er nem at bygge i, der findes flere i DK der er synet med den og kører med det og den kan erhverves for mellem 10.000 og 20.000 nyrenoveret altefter hvor meget at arbejdet man kan lave selv. Trinnet over er en 5 cylinder ombygning fra en Audi eller en T4 eller en moderne TDi motor. Det kan dog hurtig gå hen og sprænge budgettet med en sådan ombygning og der er ikke særligt mange i DK endnu med den motor. D.v.s. færre muligheder for erfaringsdeling og måske problemer i synshallen hvis man er uheldig. (laaang diskussion.. masser af læsestof her på siden) Det kan ikke betale sig at smide en brugt motor med et par hundrede tusind på bagen i. Det er ligesom at tisse i bukserne selvom det er MEGET fristende rent startøkonomisk. Gå efter en nyrenoveret motor så ved du at den altid har kørt med... (næste punkt)

Eksternt monteret mellemstor (19 rækker og op) oliekøler, meget gerne monteret i snuden og meget gerne med mulighed for at tilkoble elektrisk blæser (evt. termostatstyret hvis det skal være lidt lækkert) når man kører i terræn eller holder i kø. Ganske enkelt påkrævet og obligatorisk. Kan erhverves for omkring 3000 komplet og det kan ganske enkelt ikke betale sig at køre uden hvis man kræver stabilitet. Olietemperaturene i en 1,9 ombygget Syncro ligger erfaringsmæssigt på den forkerte side af 120 grader.. Det er der ingen motor der holder til..

Decoupler:

En længere diskussion. Det drejer sig om en anordning hvormed man kobler den "automatiske" del af "Syncro" trækket fra. Man skal selvfølgelig så huske at slå det til igen når man regner med at skulle have brug for det. Det er sådanset den eneste ulempe, måske lige udover prisen. Grunden til at man ønsker dette er for at minimere slid på viscosekobling, trækaksler foran, dæk og fortøj. Syncro trækket fungerer således at ved forskel på omdrejninger på hjulene for og bag  "stivner" væsken i viskosekoblingen p.g.a. friktion og varme imellem nogle plader inde i anordningen. Dette kan også opstå på meget varme dage eller efter lange motorvejsture og  visse andre situationer. Ægte Syncronauter fornemmer jeg sværger til decoupler, og det kan sikkert på sigt betale sig   p.g.a. mindre slid på hele den del af drivlinen der via kardannen sætter træk på forhjulene.

Afgifter og brændstoføkonomi. En tung diesel syncro bliver meget svær at rive under 1500 kg. D.v.s. GODAW 11.700 kr i vægtafgift.. Det kan fikses og fakses og fuskes og måske kan den bringes ned på 1500 kg præcis, men så snakker vi stadig 7600 om året. Man skal køre mange km for at den vender.. Diesel motoren i sig selv vejer en del mere end en lille væver boxer. Forvent ikke over 11-12 km/l i en Syncro, der kan rettes lidt på regnskabet ved at køre på alernative brændstoffer som f.eks rapsolie, men det kræver noget arbejde og prisforskellen bliver mindre og mindre som planteolie bliver populært. Udregninger og diskussion om dette emne er der også masser af her på t3nettet.

Regner du med driftsikkerhed så køb en vogn med nyrenoveret drivline, eller gør det selv eller få det gjort.. Det er ikke specifikt for T3, men der er mange Syncroer der IKKE er blevet serviceret ordentligt på drivaksler, gearkasse, fortøj og ophæng eller p.g.a. ovenstående diskussion under "Decoupler" ganske enkelt er slidte og renoveringsmodne.

De fleste syncroer jeg har set er monteret med almindelige 14" varevongsdæk. Skal man virkeligt i terræn kan det være en fordel at have et sæt ekstra 15" eller 16" fælge med grove deciderede terrændæk på. Om man syntes det "hygger" eller larmer når man så kører på motorvej med dem eller om man gider at skifte og køre med den ekstra vægt.. det er op til den enkelte  8)  

Håber disse par gode råd kan hjælpe dig til at blive en tilfreds syncronaut, det kan blive til en fantastisk fleksibel bil hvis man er forberedt på lidt modifikationer og opgraderinger. Held og lykke! Og HUSK at tage billeder i processen så vi alle kan blive misundelige og inspirerede til endnu en aften at skifte den bløde stol, familien og stuehuset ud med det kolde gulv i værkstedet!!
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Mads-kaa

  • Gæst
Køb af dobbeltkabine Syncro
« Svar #13 Dato: 10. Februar 2008 kl: 17:47:43 »
hold da k..., Jan. Det der er da lige til ABC'en.

/Mads