Forfatter Emne: forreste diffrentiale syncro  (Læst 2547 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
forreste diffrentiale syncro
« Dato: 08. Juni 2007 kl: 20:31:29 »
Efter at have læst denne tråd:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=2922&highlight=
, der også handler om viscosekoblingens forbandelse/velsignelse.

Er der i mig opstået et behov for at VC-koblingen skiftes ud med et ganske almindeligt diffrentiale (med mulighed for at slå spær til naturligvis). Jeg har ledt lidt rundt omkring men uden held.

Findes det?

Kan det laves (relativt nemt/billigt)?

Jeg taler ikke om decoupler, men om good old fashion permanent 4wd med spærremulighed. Det ville være SÅ lækkert U-vendinger i en ruf og op i r.... med gearkassekoder mv. Hvis bare man lavede én model passede den på alle syncroer.........suk
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
forreste diffrentiale syncro
« Svar #1 Dato: 08. Juni 2007 kl: 20:59:07 »
De svampe du puttede i sovsen. Havde du selv plukket dem. ?  :lol:
Enten kan jeg ikke lige fange dit ønske, ellers er der nogle definationer der ikke er helt i top.

Det du ber om, er det ikke en defekt VC. ?

Kurt
Kurt - 25115788

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
forreste diffrentiale syncro
« Svar #2 Dato: 08. Juni 2007 kl: 21:45:14 »
Nej, en defekt VC er enten "frossset" eller helt uvirksom. Dvs 100% spær altid, eller ingen forbindelse mellem for og bagaksel overhovedet. jeg vil have et helt gement diffrentiale mellem akslerne ligesom det mellem hjulene.

Grunden til at du ikke kan fange mit ønske, kunne være fordi du ryger de svampe jeg kommer i sovsen. :lol:  :lol:
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
forreste diffrentiale syncro
« Svar #3 Dato: 08. Juni 2007 kl: 22:05:21 »
Jeg kan sagtens følge dine tanker, men det er sgutte så let. Et differentiale er kendetegnet ved at have tre tilslutninger, og så er det i øvrigt ligegyldigt, om det sidder memmel to hjul eller to aksler. En tilslutning leverer kraften, og den spredes så til 2 andre. Kigger man på en 'rigtig' firehjulstrækker så følger kraften en rækkefølge der hedder 1) motor, 2) gearkasse, 3) centerdiff., 4) for- og bagaksel.

I en Syncro hedder rækkefølgen 1) motor, 2) gearkasse, 3) bagaksel, 4) måske - om viscoen vil - foraksel.

Det vil sige, at der ikke er en "central" kraftstation at tappe fra - både ved decouplerens traditionelle placering forrest i gearkassen og ved viscoen er der kun to tilslutninger. Det vil sige, at tilslutningen af 4 hjulstræk på en Syncro altså ikke drejer sig om fordele kraften til for og bagaksel, som et differentiale ville gøre, men om at "sammenfryse" kardanakslen mere eller mindre.

Men hvad er der nu galt med decoupleren - bortset fra prisen?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

  • Gæst
forreste diffrentiale syncro
« Svar #4 Dato: 08. Juni 2007 kl: 23:07:45 »
uanset hvordan problematikken vendes og drejes er der ingen andre alternativer til VC end en decupler. Det kunne til gengæld være meget spændende at lave den selv. Der bliver jo fx. god plads i fortøjet, hvis man fjerner VC-en, og ind- og udgangsakslen er begge godt støttet af store lejer, så det er de tanker jeg gør mig i den retning. -en hjemmelavet decupler i fortøjet, der hvor VC-en sidder.

hvis jeg pludselig mod forventning en dag står med overflod af ekstra tid, så kaster jeg mig straks over netop dette projekt.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
forreste diffrentiale syncro
« Svar #5 Dato: 08. Juni 2007 kl: 23:17:36 »
http://www.van-cafe.com/vanagon_parts.jsp?pa=p&p=1464066952&pct=1659636979&ct=100717897

Egentlig ser decouplere jo principielt enkel ud - indgangsaksel, indgrebsmekaniske, udgangsaksel.

Som jeg ser udfordringen (udover selvfølgelig rent faktisk at være mekaniker nok til at kunne producere sådan en ting) - er det at få beregnet den nødvendige styrke i godset - til at holde til kraftoverførslen - jeg forestiller mig at der er lidt af et moment igennem drivakslen - og jeg ved godt hvordan Tobias's tekniklego kan komme til at se ud når der er vrid på spil.

JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
forreste diffrentiale syncro
« Svar #6 Dato: 08. Juni 2007 kl: 23:32:48 »
Citér
Men hvad er der nu galt med decoupleren - bortset fra prisen?


Ja netop!
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Mølle

  • Gæst
forreste diffrentiale syncro
« Svar #7 Dato: 08. Juni 2007 kl: 23:42:04 »
så vidt jeg kan se, kan man finde en decupler til nogenlunde samme pris, som en VC koster.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
forreste diffrentiale syncro
« Svar #8 Dato: 08. Juni 2007 kl: 23:44:39 »
Den er også for dyr :wink:
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it