Forfatter Emne: Opstart efter nye rum og dyseservice  (Læst 5144 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Opstart efter nye rum og dyseservice
« Dato: 20. September 2007 kl: 18:36:28 »
Så har  jeg prøvet at starte op efter kontrol af dyser, timing osv. Der er oså skiftet rem, alt efter bogen, tror jeg !
Den var svær at få liv i, hvilket må skyldes at pumpen skal fyldes med dielsel efter at en del er løbet ud. Efter mange forsøg skete der noget, men mest røg og jeg syntes jeg mangelr den gode dielsellyd, den kan heller ikke gå i tomgang, den oser helt vildt.
Nå men skal jeg bare holde på indtil den går som den skal eller er der noget som skal kontrolleres inden jeg går videre?
Det er jo 1. gang jeg har foretaget sådan en overhaling så jeg ved ikke hvad der er normalt
Nu uden T3

Mølle

  • Gæst
Opstart efter nye rum og dyseservice
« Svar #1 Dato: 20. September 2007 kl: 19:28:28 »
Har du løsnet omløberen på dysserørene ved dyssen mens du tørner motoren så rør og pumpe kan blive luftet ud. Du kan tydeligt se, hvornår der er gennemgang, idet det begynder at savle ved alle 4. Hvis du bare har forsøgt at starte den efter at den er blevet samlet er det et stort arbejde for pumpen at komme i gang. Det er ihvertilfald sådan jeg starter motoren op efter adskildelse.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Opstart efter nye rum og dyseservice
« Svar #2 Dato: 20. September 2007 kl: 19:43:27 »
Hvilke Dyser er der i ?
Hvilket tryk?
og hvad er timingen ?
Mvh. Casper

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Opstart efter nye rum og dyseservice
« Svar #3 Dato: 20. September 2007 kl: 20:27:39 »
Først svar til Mølle.
Nej jeg har bare samlet det hele og så vredet nøglen, mom ikke problemet er her.

Til Casper.
Det er de gamle dyser der er testet til åbne tryk for 1,6d, 130bar,  og pumpen er timet efter Jarls anvisninger 0,88, så jeg prøver at løsne lidt rør for udluftning.

Er der fare for skader ved min ikke korrekte opstartsprocedure?
Nu uden T3

Mølle

  • Gæst
Opstart efter nye rum og dyseservice
« Svar #4 Dato: 20. September 2007 kl: 20:32:46 »
skade?? nej det tror jeg ikke. Det skulle da lige være på starteren :lol:  :lol:

130 bar?? er det en sauger??

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Opstart efter nye rum og dyseservice
« Svar #5 Dato: 20. September 2007 kl: 20:35:59 »
Ja det er en sauger, så i princippet skulle det jo være umuligt at slå den ihjel, men amatører har som regel gode chancer
Nu uden T3

Mølle

  • Gæst
Opstart efter nye rum og dyseservice
« Svar #6 Dato: 20. September 2007 kl: 21:04:20 »
Ellers  må Jarl ind over. Han har nok vredet liv i et par stykker. Hvis ikke remmen er monteret forkert, så burde der ikke kunne gå noget i stykker. Og når pumpen kan times, så står alt nok som det skal.

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Opstart efter nye rum og dyseservice
« Svar #7 Dato: 20. September 2007 kl: 21:04:30 »
:)  Ja du har selvfølgelig husket, at koldstarter håndtaget ikke må være trukket medens du timer den. ( prøv at måle forskellen om den er trukket eller ej, næstet gang du timer) :)

Der er noget med at hvis den starter meget villigt,
Står timingen for tidligt ( eks 0.92 mm) , og motoren lyder meget dieselagtigt metallisk, dette skulle på lang sigt ødelægge lejer og stempler, da forbrændingen er for lang tid i cylinderen.    

Står timingen for sent, er motoren svær at starte, når den er kold, og ryger måske lidt, da den ikke når at antænde alt brændstoffet.

jeg ville prøve at stille timingen 0.02mm op og se om det ikke hjælper, er det stadig samme problem,  vil jeg undersøge dysserne for, om der er kommet skidt i dem.   Hvordan var sprøjetbilledet på dem. ? Det kan jo også give en dårlig antændelse af brændstoffet.

Når du har fået startet motoren, skulle der ikke være mere luft tilbage i brændstofrørerne.



Da jeg skiftede dysser, fik jeg en hænger, lyder forfærdligt,  dyssen åbnede ikke (tror jeg) , hvis den var åben , og ikke ville lukke havde det vist ikke larmet så meget. men bare røget.   JEG HAVDE GLEMT AT BLÆSE DYSSE RØRENE IGENNEM.
Jeg måtte skille dysen af, med en tang, og polere kroppen med slipol, for at få den til at bevæge sig igen.   Dette her skal diesel entusiaster bare sprænge over :wink:
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Opstart efter nye rum og dyseservice
« Svar #8 Dato: 20. September 2007 kl: 21:08:09 »
Tag dit returløb fra dyse til pumpe af og sug til du får diesel i munden (spyt ud) Sæt slangen på dysen igen og start bilen - så hopper den igang indenfor 5 sekunder!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Fynboen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 628
    • Vis profil
  • By: 5600 Faaborg
Opstart efter nye rum og dyseservice
« Svar #9 Dato: 20. September 2007 kl: 21:15:38 »
Har du husket nye flammeskiver under dysserne ?

Hilsen Fynboen.
Tidligere biler:1987 camper, 1988 Multivan  AAC motor. Rød med hybrid-gearkasse. 1 spær.
 T4 2,5 TDI Van. Desværre ingen T3'er i garagen mere.
Sommer: VW T4 ATLANTIS  2,5 TDI  2002
Hverdag: VW Polo BMT 1,0 TSI 95  2017

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Opstart efter nye rum og dyseservice
« Svar #10 Dato: 21. September 2007 kl: 07:50:46 »
Tak for alle indput.
Jeg vil lige give svar på alle meldinger: dyser er blevet kontrolleret og fundet i orden hos Bosch i Odense, timing er kontrolleret med måleur, og fundet i orden, dvs, ingen justering. Ny flammeskiver er ligeledes monteret, så her i formiddag drejer det sig vist om udluftning.
Jeg vender tilbage når der er nyt.
Nu uden T3

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Opstart efter nye rum og dyseservice
« Svar #11 Dato: 21. September 2007 kl: 09:13:25 »
Citat fra: "Gammelpot"
Tak for alle indput.
Jeg vil lige give svar på alle meldinger: dyser er blevet kontrolleret og fundet i orden hos Bosch i Odense, timing er kontrolleret med måleur, og fundet i orden, dvs, ingen justering. Ny flammeskiver er ligeledes monteret, så her i formiddag drejer det sig vist om udluftning.
Jeg vender tilbage når der er nyt.


Det er vigtigt du laver Suge tickset ! Jeg har endnu ikke oplevet at pumpen har udluftet sig selv!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Opstart efter nye rum og dyseservice
« Svar #12 Dato: 21. September 2007 kl: 09:31:11 »
Citat fra: "Hawaiibussen"
Tag dit returløb fra dyse til pumpe af og sug til du får diesel i munden (spyt ud) Sæt slangen på dysen igen og start bilen - så hopper den igang indenfor 5 sekunder!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Opstart efter nye rum og dyseservice
« Svar #13 Dato: 21. September 2007 kl: 09:44:01 »
Man suger pumpen fuld af diesel når man suger i den lange gummislange som går fra den sidste dyse til pumpen! Man kan se at det kommer fra diesel fremløb og til pumpen!

Bare Gammelpot forstår det - det er vel det vigtigste - det er vel hans tråd!

Jeg har gjort det utalige gange! SØG herinde - så finder du svar!

Billed fortælling  :D

Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Opstart efter nye rum og dyseservice
« Svar #14 Dato: 21. September 2007 kl: 10:30:52 »
All right!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.