Forfatter Emne: Omrokering af sæder i en gammel T 3ér  (Læst 3664 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

sren madsen

  • Gæst
Omrokering af sæder i en gammel T 3ér
« Dato: 24. September 2008 kl: 21:28:09 »
Hvordan er reglerne med de bagerste sæder i en gammel vw T3ér? Har tænkt lidt på at købe en, og har kigget en del.

Men kan se der er mange forskellige måder de bagerste sæder er placeret på, i nogle af dem er der 2 * 3sæderækker bagi, og andre kan der var sæder ude i siderne ig et bord i midten.

Må man selv flytte sæderne rundt som man gerne vil have dem i sådan en vogn?

Der er noget med at de skal være fra før (et eller andet?) for at der ikke er seler bagi. Kan det have noget med det at gøre?

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Omrokering af sæder i en gammel T 3ér
« Svar #1 Dato: 24. September 2008 kl: 21:39:11 »
du kan sætte dine sæder som du vil

mht til sikkerhedsseler så kommer der nye regler i 2009
men en t3 er nem at sætte seler i
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

sren madsen

  • Gæst
Omrokering af sæder i en gammel T 3ér
« Svar #2 Dato: 24. September 2008 kl: 22:22:04 »
må man selv sætte sæder om nagi også? eller skal det være dem der sidder i man flytter lidt rundt på?

Må man bare svejse nye beslag ned i bunden hvis man vil have dem til at sidde sum et "U" omme bagi?

sren madsen

  • Gæst
Omrokering af sæder i en gammel T 3ér
« Svar #3 Dato: 24. September 2008 kl: 22:22:55 »
Jamen det er da ikke lovpligtig at have seler i sådan en gammel vogn omme bagi? eller er det bar mig?

Eva

  • Gæst
Omrokering af sæder i en gammel T 3ér
« Svar #4 Dato: 25. September 2008 kl: 01:01:56 »
Citat fra: "sren madsen"
Jamen det er da ikke lovpligtig at have seler i sådan en gammel vogn omme bagi? eller er det bar mig?


Nej, det er det ikke når bilen ikke er monteret med seler bagi fra fabrikken, men en nødvendighed hvis der skal være børn i bilen (ifølge de nye regler om sikkerhedsseler)

M.h.t. sæderne er det ligegyldigt hvordan de vender i så gammel en bil, men biler indregistreret  første gang efter oktober 2007 må bagsæderne ikke være sidevendte.

Men  hvis bilen er indregistreret som en bus, skal der være det fornødne antal siddepladser, (8 foruden føreren), man må altså ikke bare eks. pille den ene sæderække ud, eller sætte ind så der er flere end 8 pladser.

Kkrogsgaard

  • Gæst
Omrokering af sæder i en gammel T 3ér
« Svar #5 Dato: 25. September 2008 kl: 07:32:57 »
@ EVA: vil det sige, det skal fremgå helt klart af registreringsattesten at det er en bus og ikke en personbil?

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Omrokering af sæder i en gammel T 3ér
« Svar #6 Dato: 25. September 2008 kl: 07:37:20 »
http://www.sikkertrafik.dk/ac473e80

lidt om seler

og som jeg forstår det så skal en bus være til stort kørekort for at være registreret som en bus
er den til lille kørekort er det en personbil og derfor kan du gøre med sæderne som du vil
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Kkrogsgaard

  • Gæst
Omrokering af sæder i en gammel T 3ér
« Svar #7 Dato: 25. September 2008 kl: 07:47:22 »
Jamen skal der så ikke være plads til 10+ personer før busreglerne gælder?

Så er det jo ikke så aktuelt for T3.

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Omrokering af sæder i en gammel T 3ér
« Svar #8 Dato: 25. September 2008 kl: 09:41:43 »
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Jamen skal der så ikke være plads til 10+ personer før busreglerne gælder?

Så er det jo ikke så aktuelt for T3.



jøp
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Eva

  • Gæst
Omrokering af sæder i en gammel T 3ér
« Svar #9 Dato: 25. September 2008 kl: 10:31:58 »
Citat fra: "bos1"
http://www.sikkertrafik.dk/ac473e80

lidt om seler

og som jeg forstår det så skal en bus være til stort kørekort for at være registreret som en bus
er den til lille kørekort er det en personbil og derfor kan du gøre med sæderne som du vil


Jo, det har du vist ret i, for det er ikke nok, hvis  der står på papirerne til  en T3 at det er en bus, for der står samtidig personbil til privat personbefordring, og så er det personbil, der er gældende...

Ved en 10 personers må man ikke fjerne nogen af sæderne.


Så der fik jeg rodet lidt rundt i begreberne.......vores to T3ere står der nemlig VW Transporter,  personbil........mens den vi hentede i går, der står VW Bus, personbil.....(overså i første omgang, at der også stod personbil ved den)



Og dog......er der nogen der ved hvad der står i papirerne på en ti personers bus.......under "art" og "anvendelse"

 :wink:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Omrokering af sæder i en gammel T 3ér
« Svar #10 Dato: 25. September 2008 kl: 11:11:58 »
T3'ere i DK kan være indreg. som 1) personbil til priv. personbefordring - og dermed er det en helt almindelig personbil til kørekort B på linie med en hvilken som helst Golf, Kadett, Corolla osv., 2) varevogn til godsbefordring - som andre almindedlige gulpladebiler under 3,5 T total, og 3) som en mandskabsvogn til begrænset anvendelse i firmaer.

At nogle modeller bærer modelbetegnelsen "bus" har intet med den registreringsmæssige kategori at gøre. Mig bekendt findes der ingen T3'ere i DK, der er rigtige busser - altså forstået som et køretøj, der skal køres med kørekort D.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Eva

  • Gæst
Omrokering af sæder i en gammel T 3ér
« Svar #11 Dato: 25. September 2008 kl: 11:48:21 »
Citat fra: "Jarl"
. Mig bekendt findes der ingen T3'ere i DK, der er rigtige busser - altså forstået som et køretøj, der skal køres med kørekort D.


Næ, for der kan ikke laves  de ekstra sidepladser så den kan godkendes og registreres som en 10 personers bus.....ærgerligt nok, når man nu kunne spare 8000 om året i vægtafgift hvis den ku'   :wink:

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Omrokering af sæder i en gammel T 3ér
« Svar #12 Dato: 25. September 2008 kl: 12:13:42 »
Det kan godt laves og det er lavet originalt fra VW sågar med 15 pladser!

VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Eva

  • Gæst
Omrokering af sæder i en gammel T 3ér
« Svar #13 Dato: 25. September 2008 kl: 13:05:13 »
Jankjerbye...ikke her i landet......har forspurgt diverse steder, i hvert fal m.h.t. at opgradere en 9 personers til 10 personers    :wink:

sren madsen

  • Gæst
Omrokering af sæder i en gammel T 3ér
« Svar #14 Dato: 25. September 2008 kl: 16:59:37 »
Det vil sige at jeg godt selv må lave noget bænkeværk i siderne af noget træ og sådan, og så et bord i midten, er det korrekt? :roll:

Og tak for de mange gode svar