Forfatter Emne: Hjælp. (igen) Trailmaster problem  (Læst 2504 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Hjælp. (igen) Trailmaster problem
« Dato: 15. Oktober 2011 kl: 12:38:00 »
Er der nogen der har monteret Trailmaster forstøddæmpere??

Mit problem er, at den plastic beskyttelseskappe, der sidder på de originale støddæmpere og som også fungerer som skive og afstandsstykke, ikke passer på Trailmasters Ø17 mm stempelstang. ( Den originale er kun Ø15 mm)

Hvad gør jeg lige der??
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Hjælp. (igen) Trailmaster problem
« Svar #1 Dato: 15. Oktober 2011 kl: 16:33:55 »
Er det hullet der er ø 15 mm - og skal være ø 17 mm ? Hvis det er tilfældet, ville jeg fatte rundfilen og stille og roligt file den op.  Det er nok ikke lige de fleste, der ligger inde med hss bor i 17,5 mm.
Måske nogen med, eller med adgang til en drejebænk ?

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Hjælp. (igen) Trailmaster problem
« Svar #2 Dato: 15. Oktober 2011 kl: 17:18:00 »
Det er hullet i "plastikfjedren" der er Ø15.
Problemet er at det er et bundhul, og at den øverste del er af metal og plastik, så den passer op i holderen til fjederen.

Jeg har tænkt på at skære den nederste plastikdel af og kun anvende den øverste del, som samtidig tjener som anlægsflade og afstandsstykke for støddæmperens stempelstang.

Spørgsmålet er om det er OK at stempelstangen er ubeskyttet, altså uden plastikskjold?
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Hr mortensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.233
    • Vis profil
Hjælp. (igen) Trailmaster problem
« Svar #3 Dato: 15. Oktober 2011 kl: 19:02:01 »
Det ville jeg ikke gøre for så er fjederbenet fri for stenslag og rust.Så ville der ikke gå lang tid før de er utæte.
jeg mener og ku huske at der sidder en lille skumgummi pude oppe i toppen af røret.Hvis det er den du ikke kan få den i gennem er det
bare og lave hulet søerre.
viewtopic-t-12380.html

88 Multivan
81 Westfalia Joker EJ22
86 Sika med sneglehus.
79 Ford Capri.
Daniel -29261364-

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Hjælp. (igen) Trailmaster problem
« Svar #4 Dato: 15. Oktober 2011 kl: 19:13:58 »
Det er den fjederlignende del af plastickappen på billedet, der har et ca 50 mm langt hul med diameter Ø 15mm.

Da hullet øverst oppe er mindre og da der i øvrigt er indstøbt metal i det, kan jeg ikke bare file hullet op til 17 mm.

Så spørgsmålet er, om der er nogen der ved, hvad Trailmaster har i tankerne, når de ikke medleverer en beskyttelseskappe og endestykke, der passer til deres 17 mm skaft.

Det må være et problem, som alle der køber Trailmaster forstøddæmpere må rende ind i.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Hr mortensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.233
    • Vis profil
Hjælp. (igen) Trailmaster problem
« Svar #5 Dato: 15. Oktober 2011 kl: 19:23:51 »
Jeg ville ikke køre uden for det ville nedsætte levetiden meget på dæmperne.Jeg ville finde et 17-18 mm bor eller bare file hulet op.
Kan men ikke få et manchet sæt der passer til dæmperene der hvor du har købt dem?
viewtopic-t-12380.html

88 Multivan
81 Westfalia Joker EJ22
86 Sika med sneglehus.
79 Ford Capri.
Daniel -29261364-

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hjælp. (igen) Trailmaster problem
« Svar #6 Dato: 15. Oktober 2011 kl: 19:47:45 »
Jeg ved ikke, hvad der er tænkt med de nye støddæmpere, men du bør ikke undlade anslagsgummiet (den fjederlignende del, der sidder over kappen). Anslagsgummiet er beregnet til at "tage fra", hvis fjederen af en eller anden årsag bankes i bund. Hvis det ikke er der, og fjederen bankes i bund, så er det støddæmpercylinderen der knalder ind i støddæmperfæstet, og det er hverken sundt eller en smuk lyd. Der må findes kappe og anslagsgummi, der passer til en tykkere stempelpind.

Det er vist ikke en god ide at tæve et stort bor igennem, for så vil anslagsgummiet jo bare sidde og suse op og ned på stempelpinden.

Husk at justere styretøjsvinkler, når du er færdig, hvis du ændrer bilens ridehøjde.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Hjælp. (igen) Trailmaster problem
« Svar #7 Dato: 15. Oktober 2011 kl: 20:41:45 »
Citér


Jeg ved ikke, hvad der er tænkt med de nye støddæmpere, men du bør ikke undlade anslagsgummiet (den fjederlignende del, der sidder over kappen). Anslagsgummiet er beregnet til at "tage fra", hvis fjederen af en eller anden årsag bankes i bund. Hvis det ikke er der, og fjederen bankes i bund, så er det støddæmpercylinderen der knalder ind i støddæmperfæstet, og det er hverken sundt eller en smuk lyd. Der må findes kappe og anslagsgummi, der passer til en tykkere stempelpind.

Det er vist ikke en god ide at tæve et stort bor igennem, for så vil anslagsgummiet jo bare sidde og suse op og ned på stempelpinden.

Husk at justere styretøjsvinkler, når du er færdig, hvis du ændrer bilens ridehøjde.



<td>
_________________
Bedste hilsner

Jarl


Problemet er løst, med en skruestik, lidt Superlube og lidt gammeldags muskelkraft.

Det var hullet i anslagsgummiet der var lidt snævert til ø 17mm, men ved at spænde toppen af stempelpinden fast i en skruestik og trække gummiet over  en velsmurt stempelpind, så kunne den faktisk komme ned over denne.

Hvilke styretøjsvinkler er det nødvendigt at justere? Den var trods alt næsten lige så høj, da jeg kørte med tom kasse, og da bad jeg hr Thing om at spore den.

Jeg har bestilt en adapter hos Futbus til den øverste bærekugle, der skulle kompensere for ændret campervinkel ved hævning af bilen og for at undgå at det øverste ophæng skal arbejde nær yderstilling---
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hjælp. (igen) Trailmaster problem
« Svar #8 Dato: 17. Oktober 2011 kl: 09:15:16 »
Citat fra: porteren
Citér


Hvilke styretøjsvinkler er det nødvendigt at justere? Den var trods alt næsten lige så høj, da jeg kørte med tom kasse, og da bad jeg hr Thing om at spore den.

Jeg har bestilt en adapter hos Futbus til den øverste bærekugle, der skulle kompensere for ændret campervinkel ved hævning af bilen og for at undgå at det øverste ophæng skal arbejde nær yderstilling---


Når du har besluttet dig for en endelig ridehøjde, så bør du som minimum justere spidsningen - det som på nudansk hedder toe-in/toe-out, for det kan ikke undgås, at det påvirkes betydeligt med ringere køreegenskaber, ændring af rattets position og dækslid til følge. Knap så grelt er det med styrtet - cambervinklen, men når man alligevel er i gang, så ville jeg bestemt tjekke den med, for selvom du sætter adaptorer på øverstebærearm, så er vinklen på de nederste bærearme formentlig stadig ændret.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Hjælp. (igen) Trailmaster problem
« Svar #9 Dato: 17. Oktober 2011 kl: 12:32:59 »
Citér



Når du har besluttet dig for en endelig ridehøjde, så bør du som minimum justere spidsningen - det som på nudansk hedder toe-in/toe-out, for det kan ikke undgås, at det påvirkes betydeligt med ringere køreegenskaber, ændring af rattets position og dækslid til følge. Knap så grelt er det med styrtet - cambervinklen, men når man alligevel er i gang, så ville jeg bestemt tjekke den med, for selvom du sætter adaptorer på øverstebærearm, så er vinklen på de nederste bærearme formentlig stadig ændret.



<td>
_________________
Bedste hilsner

Jarl


De skriver at adapteren kompenserer for ændret campervinkel ved hævning, ( Futbus.com ) men jeg hører efter hvad du siger. Det med spidsningen havde jeg ikke regnet ud. Så tak for det.

Jeg har i øvrigt købt en større Bacho rørtang i dag, så nu skal jeg i gang med at skifte fjeder og støddæmper i venstre side. Håber at de unbracho'er er nemmere at danse med nu

Jeg kan forstå på Jens Jacob at du har fødselsdag i dag, så et stort tillykke med det.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen