Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Emner - wilson

Sider: 1 2 [3] 4
31
Diverse / loctite oversigt
« Dato: 10. Juni 2008 kl: 18:51:02 »
over de forskellige produkter der er beregnet til bil industrien:

loctite oversigt

32
WBX/LBX Fora / så er der højoktan til folket
« Dato: 03. Juni 2008 kl: 22:09:15 »
Ifølge denne kilde skulle der i den nærmeste fremtid være muligt at tænke 99 oktan rundt om på shell og shell ekspress stationer landet over.
Det er nice....

http://www.bilmagasinet.dk/article/24448

og ja ja det er v-power (WAUW???)  så prisen er 10 øre mere end alm blyfri 98 med MTBE og 59 øre mere end blyfri 95 - men med dagens priser er det ikke meget mere hvis vi regner om i procenter  :wink:

Og hvis motoren er justeret korrekt får man betydeligt mere ud af sin motor, man kan køre længere på literen og sidst men ikke mindst - ER motoren højkompremeret (over 10,5:1) og dermed bygget til højoktan kan man ødelægge den med det lidt billigere oktan 95 / 92 - så kan man regne lidt på det!

33
Diesel Fora / Problemer med sidefjeld
« Dato: 29. Maj 2008 kl: 18:01:02 »
Hvis selve "bolten" ikke er ude regelmæssigt / årligt og blive gjort rene og få nyt fedt har de en tendens til at gro / ruste fast...

Der er forskellige muligheder så:
Du kan prøve at bore et hul i dem for at tage spændingen og slå dem ud, eventuelt med hjælp fra frysespray eller en acetylen/ilt brænder.

Hvis de stadig sidder urokkeligt fast tager du en nedstryger klinge og saver "bolten" over på hver side af beslaget. Så kan du fjerne fjeldet og nemmere arbejde med det på et bord.

Da jeg skulle male kom de to "bolte" ud i den ene side med en dorn og en lille hammer. De to i den anden side fik med gasbrænderen. Og dem på bagsmækken krævede den store tur med bor, frysespray, gasbrænder, savklinge og dernæst stort bor der akkurat passede med bolten og en mejsel til at fjerne de sidste rester med - de sad fast :evil:

Idag har jeg skiftet til rustfri bolte, der er smurt godt ind i tyk tektyl og fedt.
Måske kunne man med fordel lave en bolt med smørrenippel i enden og så give den et par slag med sprøjten et par gange om året :idea:

34
Diesel Fora / Skarp knast - en fordel???
« Dato: 14. Maj 2008 kl: 23:10:07 »
Jeg har tidligere haft meget gode erfaringer med schricks asymetriske 268° knast med højere løft i forskellige benzinmotorer (også 827'ere)...

Den giver ikke, som mange andre skarpere knaster, en masse uduelige heste i toppen med mange omdr. Men istedet et mærkbart bedre moment i bunden, og tomgangen er stortset uændret. Ingen rullen eller hakken.
Den samme er anbefalet til den trykladede G60 motor.

Mit  :?:  går på - hvordan ville den opføre sig i en turbodiesel???
Mit tankespin går i retning af aaz og andre med hydr løftere.
Ville det være en fordel at få slebet en std knast aksel efter nogle af de samme dimensioner?
Ikke fordi jeg har den fjerneste tro på jeg nogensinde får det gjort, men tanken strejfede mig bare.

Så vidt jeg husker kan den slet ikke uden videre monteres i en diesel, da knasthjulet på en diesel er konisk uden splejne e.lign, modsat en benziner.

35
Diverse / Tekniske detaljer / specifikationer over knast/krumbasse osv
« Dato: 14. Maj 2008 kl: 22:52:57 »
Inspireret af en anden tråd kom jeg til at tænke på følgende:

Er der nogen der har en idé om hvor man kan se tekniske specifikationer over foreksempel slaglængde på krumbasse; grader og åbning på knaster; overstørrelser på lejer osv

En anden ting jeg ofte savner er en oversigt over model betegnelser. Feks 068 dækker over jx motoren, 53* = corrado, 25* = T2, 1H* = Golf 3.

Når man søger et res del nr i onkel, dukker der bare en pris op.... ikke hvilken type bil man skal ud på hugget og skrælle  :twisted:

36
Generelt / GPS tracker
« Dato: 28. April 2008 kl: 23:51:14 »
På opfordring af JJ efter de sidste dages uheldige episoder med stjålne biler, vil jeg her smide et par link ind af en GPS tracker jeg købte for et par måneder siden hos www.spydk.dk

http://spydk.dk/product_info.php?products_id=171&osCsid=8fe63e0a7a6bd2023669ca6334e011ef

Den er lidt mindre end en alm cigaretpakke (hvis der findes folk der kan huske str på dem) eller lidt større end en alm æske tændstikker (som om det skulle være bedre)  :roll:

Grunden til jeg købte denne var primært pga af 3 ting.
1. størrelsen - den er nem at gemme
2. den kan flyttes mellem flere biler, gemmes i rygsæk og lign
3. forholdvis lang batteri levetid 48-60timer

Der er et ekstra batteri med, lader til ekstra batteri 12/220v + stik til at lade batteri monteret 12/220v + ledning til "fast" installation i en enkelt bil.

Der skal blot købes et taletidskort og man er online.

Der er flere funktioner i enheden - bla
geofence - indtast usynligt hegn vha koordinator
move - få besked hvis bilen flytter sig
tracking - følg bilen med beskedder efter forudbestemt tids interval
spot tracking - få oplyst eksakt position
monitoring - hør hvad der bliver sagt i umiddelbar nærhed af enheden.

positionen bliver oplyst i længde og bredde grader og kan på få sekunder indtastes på eksempelvis google earth e.lign

Der kan købes billigere modeller, men det er en smagssag -  jeg blev anbefalet denne og er meget tilfreds.

Den kan måske købes en smule billigere på dba / guloggratis men det er uden garanti. Jeg overvejede det men er glad for jeg købte ved spydk. da der desværre var en løs forbindelse inde i enheden så den gik ud ved rystelser - men den blev byttet uden det mindste bøvl - super service!

Omvendt kan man nok også handle lidt om prisen 8)
I er velkomne til at hilse ham fra undertegnede - det kan måske hjælpe en smule :?:

Dette er ikke en alarm / startspærre og kan ikke slukke for brændstofpumpen / tænding som nogle fastmonterede modeller kan. Men man kan følge bilen - melde positionen til politiet - finde den efterladt inden nogen tror det kunne være sjovt at male / brænde den af og fjerne evt beviser.

håber det kan bruges...

37
Diverse / Alt for varmt i kabinen
« Dato: 28. April 2008 kl: 22:49:08 »
kravl ind under bilen foran (reservehjulet skal evt fjernes først) og kontroller om ventilen til at åbne/lukke for det varme kølevand flytter sig når du åbner/lukker for varmen inde i kabinen.

hvis forbindelsen her virker, kan det jo være denne ventil er i stykker.

Det samme gælder hvis du har varme apperat bagi under bagsædet, dette kan også åbnes og lukkes, dog direkte.

38
Diverse / 220 volt generator???
« Dato: 28. April 2008 kl: 22:10:47 »
Jeg har på forsvarets højtags syncro ambulancer set en ekstra 220v generator.

Jeg har en tanke i baghovedet med at have en sådan når jeg er rundt for at laver ting og sager uden for nettets normale rækkevide. Og jeg ikke lige har fået min 220v benz generator med bag i vognen.

Det ville jo være nemmere at montere en sådan, på den nye motor mens den hænger i motorstativet...

Jeg har været i onkel og lure lidt, men kan ikke helt finde ud af hvilken effekt sådan en sag kan levere! Hvordan styrer man frekvensen?

Et par andre spørgsmål der dukker op er:
1: Tager den skade af ikke at blive belastet?
2: Tager den nævneværdig effekt når den ikke er belastet?
3: Er det besværet værd at lave noget hvor generatoren kobles ind og ud med en slags vippe anordning eller lignende så remmen kan fjernes fra denne?

Umiddelbart ville jeg selv svare nej til alle tre, men vil gerne hører andre meninger.

Og sidst men ikke mindst, hvad skal sådan en koste inkl beslag og er der nogle der gerne vil af med en sådan til mig?

39
Diverse / oplysninger om servopumpe ydelse
« Dato: 22. Marts 2008 kl: 23:29:49 »
Er der nogen i dette orakel der kender effekten på en standard servopumpe :?:

dvs: l/min  &  bar  

den skulle efter sigende kunne trække 2-5 hk ved blokkering så den må kunne levere et vist flow / tryk  :!:

40
Diverse / Justering af brændstof måler?
« Dato: 09. Marts 2008 kl: 18:33:29 »
Efter igen at være kørt tør pga fejlvisning i brændstofmeteret har jeg sat mig i hovedet det skal justeres.

Problemet er opstået efter jeg skiftede instrumenter...

Først og fremmest skal man selvfølgelig sikre sig at fejlen ikke ligger i voltstabilisatoren på printet - en fejl her vil give fejlvisning i både brændstof og vandtemperatur meter. (skal give 9,5 - 10,5 volt)

Det nemmeste ville selvfølgelig være at flytte brændstofmåleren fra det gamle instrument, hvilket jeg nok også gør i første omgang :wink:

meeeeen vil så gerne lære, derfor - hvilken værdi skal man sætte over uret for at justere top / bund.

Det ene ben har forbindelse til ben T14/7 i stikket som går til brændstofmåleren i tanken, og går videre herfra til stel.

Det andet ben går direkte til voltstabilisatoren, dvs stabil forsyning af 10 volt.

Ifølge de tekniske datablade jeg har, skal vag tool vw1301 sættes til værdi 55 for fuld tank og 560 for tom  :?:  :?:  :?:

nu tror jeg ikke lige vw1301 er standard hyldevare ved enhver perlegrus mekaniker.
Derfor går spørgsmålet på: er værdierne 55 / 560 direkte ohm værdier?

Hvis der er en der har en tankmåler til at ligge løs, burde det være forholdsvis nemt at verificere med et harald nyborg multimeter - om ikke andet om værdierne kunne forveksles med en direkte modstandsværdi :idea:

Hvis det er tilfældet er det jo svinenemt at lave en opstilling med en stabil 10 volt strømforsyning og en modstand til tom / fuld visning.

41
Diverse / Demontering af gearkasse indmad
« Dato: 02. Marts 2008 kl: 11:15:11 »
Det er godtnok en type 091 meeen lur mig om ikke indmaden i store træk minder om det i vores gearkasser  :o

http://www.longenterprises.com/Rebuilders_course_photo_gallery/index.htm

hehe - blev lige lidt klogere: Vores gearkasser er 091'ere  :)
syncro'ernes kan hedde 094 - elsker det der internet  :wink:

42
Dine Projekter... / quaife differentiale
« Dato: 01. Marts 2008 kl: 09:33:24 »
Dette må være det ultimative spærredifferantiale

http://www.quaife.co.uk/VW-T2-Van-Combi-37T-spline-ATB-differential

leder kraften hen på det hjul der har bedst fast  :!:

bare ærgerligt prisen også er lidt hamper   :shock:

den må ryge på nice to have listen

43
Diesel Fora / Hvorfor går returløbet fra pumpen helt tilbage i tanken?
« Dato: 26. Januar 2008 kl: 16:01:08 »
Synes egentligt din skitse ligner meget setup'et på min jx'er.
Dog med en termoventil i toppen af brændstoffilteret der først åbner når filteret har en vis temperatur.

I det hele taget er tilbageløbet til tanken vel for at hive luft ud af systemet og ud i tanken.

44
Diesel Fora / er diffentialer ombyttelige?
« Dato: 06. Januar 2008 kl: 01:54:11 »
Umiddelbart tror jeg ikke man kan, men det ville være nemt.

Min nuværende gearkasse er en ABN - uden spær
5. = 0,82    diff = 4,83    gearing = 3,96

Da jeg føler man næsten kan sidde fast på en våd græsplæne uden spær, og jeg gerne vil have en lidt højere slut gearing, når jeg skal have aaz motoren i, kunne jeg tænke mig at "parre" følgende gearkasser:

Gear:
7D / 8D / DV / DW
5. = 0,78    diff = 4,86    gearing = 3,79

DX
5. = 0,78    diff = 5,43    gearing = 4,24



Diff med spær:
AAR
5. = 0,82    diff = 4,57    gearing = 3,75

Diff uden spær:
4D / ABB / ASL / AST / DT
4/5. = 0,85 diff = 4,57    gearing = 3,88

AAP
5. = 0,82    diff = 4,57    gearing = 3,75

Højest mulige gearing:
5. = 0,78    diff = 4,57    gearing = 3,56

Dermed opnår man en gearing der er ca 10% højere end feks 3H / ABN
men er det muligt? Selvf skal bilen kunne slæbe sig selv, men vil hellere have et langt 5. til tom kørsel og så være nødt til at bruge 4. mere ved trailerkørsel.

og kan man flytte et spær over i denne konstruktion fra feks en firetrins ABS gearkasse?

Måske er det bare late night kuller  :idea:  men er det muligt ved jeg godt hvad der kommer på projekt listen.

45
Diesel Fora / så blev det trambussens tur til at smide olie!
« Dato: 06. Januar 2008 kl: 00:35:22 »
Har på de omkring 50.000 jeg har kørt i trambussen de sidste to år aldrigt skulle efterfylde mellem to 5000 km's olieskift. Det har ændret sig nu.

Skulle til Sjælland for at hente Irus motorkost sammen med kammi. Islag, blæst og sne - ingen problem vi tager det med ro og kører efter forholdene. Kraftig modvind på storebæltsbroen og pludselig, lige før vi rundede toppen, var det som om den mistede noget power - nåja nok bare pga mere modvind på den anden side af midten. Nede ved billetlugen kan jeg godt høre den tøffer, som en utæt udstødningsmanifold. Det gav mening - utæt manifold = mindre turbotryk!
No problemo - vi tager det med ro så gør det.

Kommer til Holbæk, køber Irus og da vi skal ud og læsse den ser jeg til min store skræk - OLIE UNDER BILEN  :shock:  FUCK

Vi skal videre til Hvidovre og dernæst hjem. Resten af turen går med hyppig olie kontrol og meget morfar agtig kørsel. Har vejhjælp, så skulle den pludseligt dø kunne den lige så godt gøre det i forsøget.

Men er da nået helskinnet hjem til en unormalt ustabil fiberforbindelse - møgdag!

Har godt nok planer med en aaz motor og en vnt-17 turbo, men det er mit hygge / vinterprojekt
AAARGH det skal nusses - ikke jages igennem

Tager den på lift imorgen så må vi se hvad dommen bliver, men frygter top / toppakning og "håber" på en revnet turbo - den er sgu da noget nemmere at flå af og på. Må nok indrømme at jeg på det sidste har undret mig over turboen ikke har været så tydelig i lyden, men har ikke rigtigt tænkt nærmere over det  :?

Ryger ikke, bruger ikke vand eller blander med olie - drypper "bare" ned i venstre side. Ikke meget men tog da en lille liter på 350 km.

Held i uheld er da at den blev synet i onsdags - så har jeg ikke det hængende over hovedet.

Sider: 1 2 [3] 4