Takker og bukker!
Det er to helt forskellige motorfamilier, hvad blokken angår. EA827 er pr definition en 4-cylindret motor. Den har rødder tilbage i de tidligste G1-motorer 1,5 benz. Den udviklede sig over 1,6 og 1,8 benz og blev som bekendt også til 1,5/1,6/1,7 og 1,9 diesel. Kendetegn ved EA827 er mellemaksel - oprindeligt til strømfordeler, oliepumpe og benz.-pumpe samt en ekstern (udvendigt monteret vandpumpe drevet over kilerem).
De 5 og 6-benede er i virkeligheden meget mere i familie med de små motorer - 1,1/1,3 og 1,4 kendt fra bl.a Polo. Den blok er kendetegnet af et fravær af mellemaksel og vandpumpehus integreret i i blokken drevet af tandrem - meget som datidens Opel-motorer. Den blok har et meget mere gunstigt kølevandsflow, og spørger man folk med virkelig erfaring med langtlevende motorer, så bliver måske særligt den 5-benede TDI (eksempelvis 2,5 fra T4) fremhævet som noget af det ypperligste.
Desværre er også de 5 og 6-benede forpestet af samme elendige topstykkekonstruktion som de 4 benede, så de har alle de klassiske revner og dårligdomme.
EA827 er tæt på udødelig, når den har de rette betingelser - det vil i mine øjne sige enten som benzinmotor eller som direkteindsprøjtet diesel. Turbokammerdieselens konstruktionsbetingede varmeudvikling sammenholdt med den tunge speederfod, der tit er nødvendig i T3 er hård kost. Men som vi alle ved, så går det fint i småbilerne - det er, når vi er ude i den langvarige overload, at prisen viser sig.