Forfatter Emne: Nye motore  (Læst 2243 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Djursland

  • Gæst
Nye motore
« Dato: 26. November 2005 kl: 11:17:33 »
hej med dig...

jo jo sån ser en wbx ud i vore dage...  :D

nej det er en Diesel motor du ser på det foto jeg ved ikke lige hvorfor de ikke har sat et foto på af en wbx...  

hvorfor har man ikke lavet en WBX Diesel kom jeg lige til at tænke på

Mvh Flemming   :lol:

Mads-kaa

  • Gæst
Nye motore
« Svar #1 Dato: 26. November 2005 kl: 12:33:45 »
Sæt igang flemming! Det lyder som en god ide.

/Mads

Djursland

  • Gæst
Nye motore
« Svar #2 Dato: 26. November 2005 kl: 12:48:11 »
hej med dig...

he he he he ja det er bare om at komme i gang..

men jeg har lige et spøsmål mads. der mangler ca 20 bar i komp i en wbx i forhold til en Diesel..  :(  og nu spørgsmålet: hvor finder vi dem mads for den skal op på ca 30 bar i komp..  :roll: kom glad med en ide..  :wink:

Mvh Flemming   :lol:

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Nye motore
« Svar #3 Dato: 26. November 2005 kl: 13:17:22 »
Jeg har hørt fra en amerikaner, at der findes en VW Boxer diesel ..  :!:  :?: - har dog aldrig stødt på en  :roll:

Han plejer sku ellers at være en ret fornyftig fyr at høre på  :lol:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Mads-kaa

  • Gæst
Nye motore
« Svar #4 Dato: 26. November 2005 kl: 18:03:56 »
Du kan vel bare lave nogle nye cylindere og toppe. Den diesel kværn i banker rundt i er da også en gammel benziner er det ikke? (jeg spørger fordi jeg ikke ved det :?: )
Måske kunne man kombinere to lupo 3L motorer med en Porsche boxer, så passer det med cylinder antal :roll:
Jeg ved ikke ret meget om motorer, og ikke en skid om hvordan man får højere kompression???

/Mads

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Nye motore
« Svar #5 Dato: 26. November 2005 kl: 19:23:06 »
eller som folk der kører us. bil siger

JEG BRUGER DEN BENZIN DU SPARER

det er da et slogan man kan forholde sig til
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Nye motore
« Svar #6 Dato: 26. November 2005 kl: 21:22:43 »
Citér
Jeg fatter ikke at i elsker diesel så meget


1. Vi kan godt lide, at lægge 5. gear ind ved 40 km/h og så bare træde på pedalen.

2. Vi mener, at opløsningsmidler er til at pudse vinduer i, mens smørende væsker egner sig til motorer.

3. Vi elsker lyden af en hvinende turbolader, der giver os et drejningsmoment, som udfordrer gerakassens lejer.

4. Vi synes at plejlstængerne i en benzinbil ligner noget fra en Maxi Puch.

Derfor elsker vi diesel, og vi forstår da godt jeres slet skjulte misundelse :D  :D  :D
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Djursland

  • Gæst
Nye motore
« Svar #7 Dato: 27. November 2005 kl: 12:38:03 »
5.  og så kan vi godt li at det er nemt at bygge en Diesel om til at køre på alternetive brændstof. =rapsolie eller magarine..  :D  som ikke forurener.

jeg bakker jarl 100% op

det er nu lidt sjovt det her..  :lol:

Mvh Flemming  :lol:

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Nye motore
« Svar #8 Dato: 27. November 2005 kl: 22:49:26 »
Citat fra: "Djursland"
5.  og så kan vi godt li at det er nemt at bygge en Diesel om til at køre på alternetive brændstof. =rapsolie eller magarine..  :D  som ikke forurener.

jeg bakker jarl 100% op

det er nu lidt sjovt det her..  :lol:

Mvh Flemming  :lol:


Sjovt nok snakkede jeg lige med en kemiingeniør i fredags, som har sit eget firma der laver partikkelfiltere til dielseldrevne motorer.

Han siger det eneste punkt hvor rapsen er mere miljørigtig er dens co2 neutaralitet, ellers sviner raps faktisk lige så meget som alm. dielsel på de andre udledningsområder.

Næææ, faktisk er det mest miljørigtige brændstof for tiden bio-ethanol og biogas, som selvfølgelig skal hældes på en ordenlig motor (benzindrevet hvis nogen skulle være i tvivl  :roll: )

I Sverige laver man sprit af træer fra de store skove. Og den sprit kan man faktisk allerede købe på tankstationer som brændstof til biler. De kalder det Flexifuel eller E85, hvor ethanolen er blandet med 15 % alm. benzin. Ethanolen har en meget ren forbrænding, og bidrager kun med en tredjedel Co2 og stadig co2-neutral

En alm. bil kan køre med op til 10% bio-ethanol uden ænringer af motoren og ønsker man at køre på flexifuel, skal en mindre ombygning laves, dog noget mere simpel end en diesel -> raps ombygningen

Det eneste problem med Ethanolen er, at den koster meget energi at udvinde fra halm, så indtil man har fundet en løsning på  det, bliver det nok ikke den helt store salgssuces.

I Sverige laves bio-ethanolen af træ og staten har sat afgiften ned så den er 3 kr. billigere end benzin.... Igen er den danske regering  håbløst bagud  :evil:  :evil:  :evil:  

http://www.dr.dk/Forms/Published/PlaylistGen.aspx?qid=33285

Her var lige lidt mere benzin til "bålet" :!:   :twisted:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Nye motore
« Svar #9 Dato: 28. November 2005 kl: 17:44:48 »
Citér
Her var lige lidt mere benzin til "bålet"  


Nåå ja, forresten:

6: Vi kan godt lide at ryge smøger, mens vi laver bil :P
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Nye motore
« Svar #10 Dato: 28. November 2005 kl: 17:46:25 »
Citat fra: "Jarl"
Citér
Her var lige lidt mere benzin til "bålet"  


Nåå ja, forresten:

6: Vi kan godt lide at ryge smøger, mens vi laver bil :P


 :lol: godt argument  :!:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

gulf

  • Gæst
Nye motore
« Svar #11 Dato: 28. November 2005 kl: 22:28:40 »
Citat fra: "WBX Manden"
Sjovt nok snakkede jeg lige med en kemiingeniør i fredags, som har sit eget firma der laver partikkelfiltere til dielseldrevne motorer.

Han siger det eneste punkt hvor rapsen er mere miljørigtig er dens co2 neutaralitet, ellers sviner raps faktisk lige så meget som alm. dielsel på de andre udledningsområder.



Det ville jeg nok også sige, hvis jeg levede af at sælge partikelfiltre til DIESEL-biler ;-)

Ej, så vidt jeg er orienteret, har han næsten ret. Dog er der vist lige noget med, at fordi planteoliens molekyler indeholder ilt, udleder den lidt  færre partikler og NOx. Før i tiden var der også noget med 100 gange mindre svovl i, men nu er man begyndt at lave svovlfattig diesel, så der ikke er den store forskel længere. Ret mig hvis jeg tager fejl.

Det lyder ellers interessant med en dieselboxer. Jeg har tit fantaseret om en sådan motor :roll: , og ind til videre har jeg fundet frem til, at der faktisk lå en 6-cylindret dieselboxer i de gamle leyland-DAB-busser. De skulle eftersigende kunne kendes på den store olieplet under dem... (Er det noget ejere af VW-boxer motorer kan genkende ;-))

Jeg tvivler desværre på, at en WBX umiddelbart kan ombygges til diesel, selv om den nok kun behøver at komprimere ca. 23:1 . Selvom R4-blokken både bruges til diesel og benzin, er cylindervæggen væsentlig tykkere på dieseludgaverne (det er opnået ved en mindre boring). Man skal jo tænke på, at dieselmotoren laver maksimalt tryk i cylinderen hver gang den komprimerer, fordi den har fri indsugning. Benzin-udgaver komprimerer mindre og gør det ved dellast fra et mindre tryk, da indsugningenstrykket er begrænset af spjældet. Derfor belastes delene i dieselmotoren væsentligt mere.


Mvh. gUlf

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Nye motore
« Svar #12 Dato: 28. November 2005 kl: 22:39:59 »
Citat fra: "gulf"

Ej, så vidt jeg er orienteret, har han næsten ret. Dog er der vist lige noget med, at fordi planteoliens molekyler indeholder ilt, udleder den lidt  færre partikler og NOx. Før i tiden var der også noget med 100 gange mindre svovl i, men nu er man begyndt at lave svovlfattig diesel, så der ikke er den store forskel længere. Ret mig hvis jeg tager fejl.
Mvh. gUlf


-Det var også hvad han sagde.. efter svovlet var blevet reduceret i dieselen var der ikke den store forskel.

-Mht. diesel boxeren, var det Don fra PF-auto som sagde det  :roll:

-Og rigtigt ! Kend en vw boxer på oliepletten, dog har det en vis rust hindrene effekt  :lol:

-Jeg tror det ville være muligt at bygge en WBX om til diesel, blok, foringer og krumtap er ret stærk i den..
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."