Forfatter Emne: WBX renovering slutfase HJÆLP!  (Læst 1087 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Thor

  • Gæst
WBX renovering slutfase HJÆLP!
« Dato: 12. Juni 2008 kl: 23:53:38 »
Efter en god overhaling af min 2,1 wbx har jeg nu problemer med at montere den aksel der driver rotor akseln. I bunden af denne aksel skal de 2 skiver som vha. fedt bliver holdt på plads når den sænkes ned. Det er meningen at den så griber i indgreb med krumtappens yderste tandhjul.  Positioneringen er meget fint beskrevet i min haynes manual, men dertil er jeg desværre ikke kommet ednu. Mit problem er at skiverne går imod krumtappens skråfortannede tandhjul hvilket betyder at jeg ikke kan få akselen sænket tilpas ned for at tænderne går i indgreb. Hvis jeg bare kan få skiverne ned og ligge på plads i sædet under krumtappens tandhjul er den hjemme men jeg er desuden hundeangst for at skiverne falder ind i motoren hvis jeg ikke følger anvisningen i haynes manual. Gode råd modtages med glæde der tiden er knap og ferien nærmer sig.

Hilsen Thor

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
WBX renovering slutfase HJÆLP!
« Svar #1 Dato: 13. Juni 2008 kl: 00:39:42 »
Det har jeg også erfaret på den dyre måde.
Jeg kvaste lige så nydeligt messingdrevet - og ud med hele lo.... igen (takket være Haynes)
Et stykke gevindjern gør tricket. Når skiverne er lempet ned og centreret, fjernes gevindjernet med samme forsigtighed som en nudist, der forcerer et pigtrådshegn.
Ganske i samme stil lempes akslen i, og skulle den så ende lidt anderledes end beskrevet, justeres strømfordeleren så du kompenserer for "afdriften" - og du skal givetvis alligevel have en tændingspistol på, right ?  Så burde det være muligt, at trimme den optimalt. Held og lykke med det.
(Jeg forstår din angst. Den er ligeså stor hvis man mister en låsering til en af krydspindene )

Thor

  • Gæst
WBX renovering slutfase HJÆLP!
« Svar #2 Dato: 13. Juni 2008 kl: 08:38:09 »
Hej Aran
Mit messingdrev har kun fået overfladiske ridser indtil videre. Tak for tippet med gevindjernet jeg prøver det senere idag.

Hilsen Thor

Allrounder

  • Gæst
WBX renovering slutfase HJÆLP!
« Svar #3 Dato: 17. Juni 2008 kl: 09:27:38 »
Man kan også montere fordelerakslen inden man samler blokken. Det er MEGET nemmere at styre både skiver og aksel uden at ødelægge fordelerdrevet på krumtappen.  Men man glemmer det bare tit og ofte og så står man med problemet når blokken er samlet. Jeg har før smurt skiverne ind i fedt og så "klistre" dem på fordelerakslen. Man skal lige tage højde for at akslen skal roteres ca 45 grader idet den går i indgreb med fordelerdrevet/krumtappen. Hvis man ikke helt er opmærksom på dette sidder fordeleren ikke helt rigtig og det kan forvirre en når man skal stille tændning (fordeleren sidder ikke på samme måde som vist i rep bogen).

Just my 2 cent  :)

/Rolf

Thor

  • Gæst
WBX renovering slutfase HJÆLP!
« Svar #4 Dato: 17. Juni 2008 kl: 12:44:58 »
Da jeg manglede en snittap i den rigtige størrelse brugte jeg en magnetisk skruetrækker til at føre skiverne der var indsmurt i fedt ned. Derefter brugte jeg en anden skruetrækker til at løsne skiverne fra magneten, metoden virkede fint,men det var stadig lidt nervepirrende i et par minutter. Nu er motoren helt samlet og sidder i, den skal startes i aften uhahahaha jeg har lidt nerver på.

Hilsen Thor