Forfatter Emne: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?  (Læst 7230 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
« Svar #30 Dato: 31. December 2010 kl: 15:02:58 »
Jeg går også og bliver lun på en r4.  Min en en syncro doka, og der har været talt meget om at de var for tunge til ABS motor, men jeg vil mene at en syncro doka vejer tæt på det samme som en 2WD carelle.  

På ferie ture hvor der så kommer 7 personer med oppakning i bussen er den sikkert tungere end en syncro med 4 i.

Det jeg vil frem til er at de 89 hk fra en ABS må da kunne klare opgaven mindst ligeså godt som de 78 i en DG, og hvis jeg så også kan komme væk fra 6 km/L er det vist en vin/vin!!!
Carsten

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
« Svar #31 Dato: 01. Januar 2011 kl: 11:16:04 »
Jeg har kørt en syncro med en fesen 1,6D uden turbo. Det gik fint men speedometeret viste aldrig over 90
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline FrankBinau

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.228
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
« Svar #32 Dato: 01. Januar 2011 kl: 12:46:55 »
Citat fra: "CarstenAS"
Jeg går også og bliver lun på en r4.  Min en en syncro doka, og der har været talt meget om at de var for tunge til ABS motor, men jeg vil mene at en syncro doka vejer tæt på det samme som en 2WD carelle.  

På ferie ture hvor der så kommer 7 personer med oppakning i bussen er den sikkert tungere end en syncro med 4 i.

Det jeg vil frem til er at de 89 hk fra en ABS må da kunne klare opgaven mindst ligeså godt som de 78 i en DG, og hvis jeg så også kan komme væk fra 6 km/L er det vist en vin/vin!!!


Du kunne jo også gå ind på tråden med Mary og læse om deres valg af motor til denne lange rejse de var på. Mvh .-)
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
« Svar #33 Dato: 01. Januar 2011 kl: 14:11:34 »
@Totto

Årsagen til at takthjulet river sig løs på motorerne er fremfor alt den stødvise påvirkning af krumtappen. Populært sagt, så kører krumtappen ikke jævnt rundt, men leverer 2 stød pr. omgang - ét hver gang en cylinder er i arbejdstakten. Jo kortere og jo mere brutale disse stød er, jo større risiko er der for at rykke takthjulet fri. Diesel støder meget voldsommere end benzin. Sidstnævnte leverer et langstrakt og glidende arbejdsslag. Derfor er problemet med løse takthjul langt større på diesel end på benzin. Problemet ER set på benzinerne, men det er absolut en undtagelse. På diesel er det desværre temmelig frekvent.

@CarstenAS

Tal lyver ikke. DG: 78 hk. 141 nm ved 2600 rpm. ABS: 90 hk. 145 nm ved 2500 rpm. Klart er Syncro tung og træg at trække rundt med, men ABS er dog på alle områder kraftigere end f.eks. JX, som man har valgt at lægge i bilen i tusindvis. Min Carat vejer 1730 kg i kampklar tilstand, og den oplever jeg som betydeligt friskere end med JX, og faktisk også mere omdrejningsvillig end med GW. Men du kan jo også overveje 2E ...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
« Svar #34 Dato: 01. Januar 2011 kl: 14:53:18 »
Passer 2E lige så nemt på som ASB?  Og de 10 nm mere den har kommer ved 1000 omdr mere!! så det skulle vist kun være hvis den var meget nem at skaffe,
Er der 40 % efekt motoren må øges lovligt eller var det kun 20.
Carsten

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
« Svar #35 Dato: 01. Januar 2011 kl: 14:56:59 »
20%, hvis det er en anden motor.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
« Svar #36 Dato: 01. Januar 2011 kl: 17:05:20 »
2E smider 166 nm ved 3200 rpm. Synes man det er for højt, så kan man jo også bruge fætteren AGG, der afleverer sine 166 nm ved 2600 rpm.

Jeg har aldrig set en 2E/AGG live i en Syncro, så jeg ved ikke, om der er pladsproblemer i motorbrøndesn venstre side, men tyskerne plumper dem i på stribe, så mon ikke det er overskueligt? Der er helt sikkert nydelige beskrivelser på 16IG.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
« Svar #37 Dato: 01. Januar 2011 kl: 18:58:59 »
motoren sidder jo en anelse lavere i en syncro. kan det i det mindste ikke afhjælpe  problemet med manifold?
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
« Svar #38 Dato: 01. Januar 2011 kl: 18:59:34 »
motoren sidder jo en anelse lavere i en syncro. kan det i det mindste ikke afhjælpe  problemet med manifold?
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
« Svar #39 Dato: 01. Januar 2011 kl: 22:30:26 »
Som det kan ses på billederne jeg lige har taget, er der ikke meget plads ved siden af en AGG.
Der kan dog sagtens laves lidt ekstra plads ved at rykke motoren lidt mod højre,
f.eks. ved at lave alle monteringshullerne ovale på gearkasseophæng og motorbøjler.
Der er vist albuerum nok i trækakslerne til at det ikke generer nogen steder.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.