@Totto
Årsagen til at takthjulet river sig løs på motorerne er fremfor alt den stødvise påvirkning af krumtappen. Populært sagt, så kører krumtappen ikke jævnt rundt, men leverer 2 stød pr. omgang - ét hver gang en cylinder er i arbejdstakten. Jo kortere og jo mere brutale disse stød er, jo større risiko er der for at rykke takthjulet fri. Diesel støder meget voldsommere end benzin. Sidstnævnte leverer et langstrakt og glidende arbejdsslag. Derfor er problemet med løse takthjul langt større på diesel end på benzin. Problemet ER set på benzinerne, men det er absolut en undtagelse. På diesel er det desværre temmelig frekvent.
@CarstenAS
Tal lyver ikke. DG: 78 hk. 141 nm ved 2600 rpm. ABS: 90 hk. 145 nm ved 2500 rpm. Klart er Syncro tung og træg at trække rundt med, men ABS er dog på alle områder kraftigere end f.eks. JX, som man har valgt at lægge i bilen i tusindvis. Min Carat vejer 1730 kg i kampklar tilstand, og den oplever jeg som betydeligt friskere end med JX, og faktisk også mere omdrejningsvillig end med GW. Men du kan jo også overveje 2E ...