Torden og lynild!
Vi kørte gennem rusland til kasakstan og kiggede ind over den kinesiske grænse - og vi fik bilen med hjem igen. Uden at blive trukket en meter!
Så kører vi til nordsjælland (fra nordjylland) og må retunere på et fejeblad. For sevan da! Så er der nogen der ka' hjælpe mig på ret køl?
WBX 2,1 benzin 1989
Der er som altid en forhistorie til det store problem. Her har det været et par periodiske udsæt. Hvor motoren lige var kommet i gang og så var det som om den drukende midt i det hele. Nåede måske at køre 200 meter. Men det var et par periodiske gange og så kom den igen. Endvidere har jeg konstateret at der har været rod under instrumentbordet efter en forkert monteret cigarettænder. Så ud til at den kunne have været brændt nogle ledninger.
Den er måske os lidt dumt til at ta gassen. Det er ligesom den vil springe de første 100 rpm over. Så tomgang er fint, men når man så gir gas er det lige som den spriger de første 10% gas over og så hopper direkte til at ta en mindre røvfuld. Ergo rykker den lidt...
Nedbruddet:
Nå, men denne gang i Tikøb ville den ik starte en morgen. Den tørner. Der er masser af strøm = nyt batteri for 2 mdr siden.
Det var efter et kraftigt regnskyl / skybrud om natten og så ville den ik starte til morgen. Det var nyt.
I frustration tænker jeg at den måske ik ka suge det sidste benzin op og vi skupper den 2 meter baglæns til vandret. Nu står den ik i et (lille bitte) hul med snuden... Der sker ingen ting. Jeg hælder 5 liter ekstra benzin på. Igen ingen held. Så piller jeg et tændrør af for at se: den er tør. Så i hætten med det mens min makker tørner: ingen gnist... og så på 3 sekund han tørner kommer der gnist et par gange - og så sker det jeg ik havde regnet med. Den starter sgu på 3 cylindre! Jeg får ham til at stoppe den. propper tændrøret i igen og så starter den. Den snurrer en 3 min og gir lidt gas. Alt er godt. Så triller jeg frem og vil parkere. I det jeg rammer det (lille bitte) hul/fordybning med snuden går den ud. Måske tilfældigt, men tror det nu ik. Så vil den ik starte igen. Trods jeg ik tror meget på alfer og det der, så skubber vi den tilbage. Piller tændrør af, men nu uden held - og uden gnist. Skruer det så på igen. Og pludselig kommer den igen. Så kører jeg direkte ind på tanken. 3 km. Lader den stå i tomgang mens jeg tanker. Hører den hopper en takt over, men den snurrer så videre. Når næsten at fylde tanken og så går den ud. Nu vil den ik igen. Jeg roder med lidt ledninger i motorrummet og lidt under indtrumentbordet og til sidst kommer den igen. Kommer så 10 meter - nu går det op ad da tanken ligger lavere end vejen. Den går ud. Og nu gik der 5 timer før konen (og barnet og hunden) synes det var på tide at finde en løsning på at komme til Rebild før det var mandag morgen. Det blev et fejeblad og en Renault Capture som fragtede os til jylland.
Ting der sker:
- Jeg har os forsøgt at ta den fede ledning fra tændspolen (den der går til midt i strømfordeleren) og smide til stel = ingen gnist.
- der er strøm på ledningen på tændspolen når der kommer tænding på.
- benzinpumpen snurrer når der kommer tænding på
En ting jeg ik forstår:
Jeg var på værksted for at få lavet rust til syn. Så fik jeg den stillet i tændingen (for den ville knap starte da jeg sku derind med den, så tænkte det var det). Han sagde så at det var mærkeligt at den sku drejes helt over for at ramme tændingstidpunktet (eller hva' det hedder). Men her bemærkede jeg så at når man drejede størmfordelerdækslet (eller den der endenunder) så ku man høre benzin-pumpen starte. Altså ligesom når man drejer den til og fra tænding. Så summede den lige de par sekunder for at pumpe benzin frem til motor. Er det ngt som lyder bekendt for nogle?
Spørgsmål til teser jeg har:
1:
Jeg tænker det er elektrisk. Da det lader til at det er en fejl der både lukker for benzintilførslen samtidig med at den ik vil gnistre. Måske en løs forbindelse som motorens vibreringer ved de mange startforsøg ku rykke ved?
2:
Men ka det os være ngt vakum-halløj?
3:
sidder der et relæ der styrer stel til tændspolen og benzintilførselen? Og hvor sidder det? Og hvordan tester jeg det?
4:
På tændspolen: Når jeg sætter en polsøger fra den plus jeg ved der er strøm på til minus (2 grønne ledninger i et multistik - en fed og en alm tynd) så kommer der ik lys. Heller ik når jeg slår den til tænding. Ergo mangler jeg stel her til. Korrekt?
5:
Hvor mange "kontakter" er der i bundstykket? Så når jeg får tænding på og motor tørner, benzinpumpen under bunden kører - ka der så være en anden tilslutning den ikke laver?
6:
Åhh... så er der vel en million andre steder at stel og lignende ka være hoppet af eller gnavet over... Men konkrete bud modtages gerne.
Beklager hvis beskrivelsen blev rodet. Det blev sent. Jeg vil kigge videre på det i morgen. Så giv endelig lyd hvis der er gode bud.
Der er os kaffe på kanden hvis der er nogle der kommer tæt forbi Thingbæk Kalkminer (ved Rebild) som tænker de ka spotte fejlen.
Venligst
David Droob
PS
og er der nogen der kender en dygtig mekker (tæt på rebild) der ka lave 5. gear (samt ny kobling) på konens golf 4 fra 2000?
[attachment=20187]nedtur.jpg[/attachment]