T3nettet og T3Klub Danmark forum
Off topic => Generelt => Emne startet af: agerholm efter 19. Juni 2012 kl: 19:43:14
-
Efter en velykket tur til Le Mans med bussen tager vi afkørslen i Bramdrupdam , kun 45 km tilbage , så giver det et stor knald i undervognen mærker ellers ikke forskel , i venstresvingsbanen derefter står der blå røg ud af skærmkasse ved venstre forhjul punkteret ?? nej se billederne .
Det er heldigt at vi nåede til Kolding og ikke at det skete på autobanen med 120 kmt.
Er der andre der har prøvet lign.??, personlig tror jeg det er metaltræthed måske sammen med sænkning af undervogn men ved ikke.
Nu bliver der isat ny arm i begge sider sammen nye gummibøsninger.
-
En lidt utrolig skade, men heldigt at der ikke skete mere.
Hvad skyldes røgudviklinge?
-
Forhjulet rammer skærmkanten i bag ved opbremsning , dæk mod glasfiber/metal, idet det der ikke er styr på svingarmen mere , derfor meget glad for det ikke skete med mere end 40 kmt .
-
Pyha... godt det ikke gik værre, og ellers velkommen hjem igen. :wink:
Jeg tror du har ret mht. at sænkningen kan have været medvirkende til at stræberarmen knækkede.
En sænkning giver jo et konstant vrid i stræberarmen, som er vinklet udfra standardfjederhøjde, og normalt kun vrider stødvis pga affjedringen.
Men på trods af at mange biler er sænket, er det dog sjældent at man ser den slags konsekvenser. :shock:
Tony
-
Jeg har set det omtalt på vores tyske søsterforum før vwbus-online.org. Om det var i forbindelse med sænkning husker jeg ikke, men logisk set må vinklen ved sænkning blive forandret, så stræberarmen belastes. Naturligvis er der god bevægelighed i gummileddet, men inden i det sidder der jo et stålrør, som øger diameteren. Det kunne være sjovt at vide, om det - sammen med sænkning - kan medføre, at der bliver vrid metal mod metal.
-
Ja det kan det.
-
uden at kloge mig alt for meget, tænker jeg at det altid vil være optimalt at skifte gamle stive gummibøsninger ud
til nye bløde lækre.... det minimerer trods alt belastningen, hvis der bliver hævet eller sænket.
-
Jeg er enig med dig Søren, ud med det gamle i med noget nyt så må vi prøve det.
Glæder mig også til at få justeret forvognen optimalt, mindre negativ camber bla.
-
Hvor meget er den da sænket?
-
Det er lidt skræmmende. Jeg går ud fra, at gummiklodsen, der bremser yderligere indfjedring, er bevaret, selvom bilen er sænket voldsomt. Hvis det er rigtigt, så er den maksimale vinkel på nederste bærearm ved indfjedring den samme, hvad enten bilen er sænket eller ej. Indebærer det så, at en bil med normale fjedre ved fuld indfjedring kan lave "brækjernseffekt" på den fremadgående stræberarm? Det ville være et uhyggeligt scenarie. Har man derimod fjernet gummistoppet, så har man givet nederste bærearm lov til at kunne brække stræberarmen. Under alle omstændigheder har vi her - sagde den gamle sure mand - en prima eksempel på, hvorfor man ikke skal sænke sin T3.
-
:-) :-) skal "man" så heller ikke hæve den Jarl ??!!
-
:-) :-) skal "man" så heller ikke hæve den Jarl ??!!
Er stræberarmen ikke den samme på 2WD og Syncro...??
Jeg har aldrig oplevet dette fænomen, så det kan måske være et enkeltstående tilfælde med en træt "pind"...??
Jeg mener dog, at det altid vil være en god idé, at udskifte 25 år gamle gummi'er til friske og smidige.... ;-)
-
Jeg mener dog, at det altid vil være en god idé, at udskifte 25 år gamle gummi'er til friske og smidige.... ;-)
Særligt da det sted oftest gemmer på grim korrosion:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=436338
https://sites.google.com/site/tubaneil2/radiusarmholerepair
-
Selve stræberarmen er den samme, men den er lejret forskelligt. På en Syncro er der taget hensyn til den højere ridehøjde, idet stræbararmen er lejret på fortøjets hjælperamme med anden vinkel og anden højde end 2wd. Stræbararmen har - som spaghetti - styrke i længderetningen - der magter den et kæmpe træk - eksempelvis, når bilen bremser. Forsøger man at bøje den, så begynder spaghetti-metaforen at blive væmmelig, og det ser ud til, at det er det, der sker.
-
Svanen: Hvor meget den er sænket ? ?? bedøm selv på det øverste billede.
Jarl: vi er enige om at det belaster stræbearmen når man sænker bilen , jeg vil prøve at få lavet nogle kiler at ligge i mellem, så armen bliver lejret med anden vinkel , og stop klodserne er ikke fjernet.
-
Svanen: Hvor meget den er sænket ? ?? bedøm selv på det øverste billede.
Så du ved det ikke i mm?
-
45/45mm købt hos NV autodele , men jeg tror forenden er sænket 90-100mm i forhold til standard og bagenden 20-25mm mindre .