Forfatter Emne: Montage af solceller  (Læst 13088 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Montage af solceller
« Svar #30 Dato: 11. Juni 2013 kl: 10:58:35 »
Hanslars, du er velkommen til at ringe.

Jeg skal skynde mig at tilføje, at jeg har stor respekt for Kims detaljer, han og jeg har snakket sammen et par gange sidste sommer da vi begge puslede med vores montering af paneler, og selvfølgelig har det været sjovt at følge Arnold, ikke mindst fordi KIm, men også en del andre brugere sørger for løbende at lægge billeder ind.
Det glemmer jeg tit, og kommer så i tanker om det når jeg er færdig, ligesom jeg ikke endnu har fået skrevet historien om vores Gogge,

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Montage af solceller
« Svar #31 Dato: 11. Juni 2013 kl: 16:52:05 »
@kh: Det er helt sikkert guld værd at kunne følge andres projekter og drage nytte af deres erfaringer. Jeg glæder mig til at læse om jeres Gogge, når du får skrevet historien  :)

@Porteren: Fruen og jeg tager i en bådudstyrsbutik imorgen. Første pkt. på dagsordnen er at købe El om bord  ;)  Anden pkt. er at få lidt rådgivning om hvad vi gør ved klarlakken på vores hævetag som skaller af i flager...
Der udover kan jeg informere om, at jeg har bestilt et billigt voltmeter på ebay idag (man skal jo starte et sted) - så kan det være at jeg opgraderer på et tidspunkt.  :P
Jeg er meget spændt på hvordan det hele kommer til at virke. Dr. Thing har installeret to helt nye 60 aH batterier til forbrug, da han lavede bilen til os. Jeg ved fra den anden tråd du har skrevet i sammen med Dennis Bager, at vejen frem nok er et stort (og for os dyrt) batteri. Nu har vi de to batterier, så må vi se. Jeg installerer et Waeco Coolmatic MDC 65 kompressor køleskab, det er til det og til bl.a. Wabesto-fyret, samt lys at strømmen skal bruges.
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Montage af solceller
« Svar #32 Dato: 11. Juni 2013 kl: 17:03:20 »
Waeco Coolmatic skulle være et fint køleskab, vistnok med Danfoss kompressor, så vidt jeg husker.

Et billigt voltmeter kan være fint nok, men husk at det er vigtigt, at det kan vise tiendedele volt. Hver tiendedel tæller, når du skal bedømme batteriernes tilstand. Eller ladningen.

Lyder som en spændende tur I har planlagt. Håber at vi hører mere om den på et tidspunkt :cheer:
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Montage af solceller
« Svar #33 Dato: 11. Juni 2013 kl: 17:10:15 »
Jeg har i øvrigt denne lille tabel klipset op i nærheden af mit voltmeter for at kunne holde mig ajour.


[attachment=14692]P6112528.JPG[/attachment]
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Montage af solceller
« Svar #34 Dato: 11. Juni 2013 kl: 17:26:48 »
@hanslars, når I besøger bådeudstyrsbutikken var det så ikke en ide at se om butikken har den af Kim nævnte bog ?

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Montage af solceller
« Svar #35 Dato: 11. Juni 2013 kl: 20:02:41 »
@KH: Det startede faktisk med at jeg bestilte bogen fra den butik vi skal ned i. Jeg nåede så heldigvis at stoppe handlen, så jeg kan spare portoen  :cheer:
@Porteren: det der skema skal jeg da også have hængende :) Det billige voltmeter er digitalt og har 1 decimal, forbruget skulle ligge på under 50 milliampere.
Mht. turen, så er den så fremskreden, at vi tager afsted når vores hus er solgt. Det har været til salg i 3 måneder, og der er nogle fremvisninger ind imellem, så vi krydser fingre ;) Planen er at vi skal afsted i 1 år (2 voksne og 2 drenge på 8 og 11). Jeg regner med at blogge undervejs, og skal nok smide adresse her på t3nettet, så dem som er interesseret kan følge med undervejs...
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Montage af solceller
« Svar #36 Dato: 11. Juni 2013 kl: 21:03:45 »
Lyder rigtigt spændende, det vil jeg glæde mig til at følger med i.

Er det en syncro I har?

Lad os se nogle billeder B)
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Montage af solceller
« Svar #37 Dato: 12. Juni 2013 kl: 01:09:48 »
Vi startede ud på vores jordomrejse med et stk. ca. 65Ah batteri til forbrug.
Så købte vi køleskabet (Waeco CF50).
Få dage senere købte vi et solpanel.
Køleskabet åd stort set alt strømmen i løbet af ca. 1 til 2 dages stilstand selvom solen bagede ned.
Vi opdagede at forbrugsbatteriet bare var et startbatteri.
Men med en del kørsel, stort set daglig og indstilling på køleskabet til at aflade batteriet stort set som det ville, så klarede vi os en del videre.
Senere på turen udvidede vi så og anskaffede 2 stk. helt ens forbrugsbatterier (stadig startbatterier nu på 75Ah).
Disse holdt ikke længe og vi var tilbage ved scratch.
Senere købte vi endnu to nye startbatterier til erstatning for forbrugsbatterierne.
Senere købte vi endnu to nye startbatterier til erstatning for forbrugsbatterierne.
Nu har vi så valgt at bruge knap 2.500kr på det rigtige batteri og alle problemer er løst og systemet kører perfekt.
Dumt at vi ikke startede ud med den rigtige løsning fra starten af og nøjedes med at bruge knap 2.500kr slut prut.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Montage af solceller
« Svar #38 Dato: 12. Juni 2013 kl: 10:54:16 »
Vi endte også med et Exide forbrugsbatteri på 115 AMP.
Ifølge en afprøvning foretaget af Campingunionen skulle det være det bedste der fåes, men prisen er også omkring 1800- kr.
I sin tid sagde sælgeren, at han ikke vidste om køleskabet duede i Gogge, men da jeg fik gennemgået alt strøm virker skabet og det gør det stadigt, men på længere sigt vil vi nok have et kompressorskab.

hanslars, vi glæder os til at følge jer.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Montage af solceller
« Svar #39 Dato: 12. Juni 2013 kl: 18:34:02 »
@ Dennis: Jeg tror vi skifter til det rigtige batteri når vi når til første pkt. på jeres batterieventyr ;) Indtil videre vil vi lige se hvordan det går, når vi får installeret de 2x50 w solpaneler og det nye køleskab.
@ Porteren: jeg laver en tråd med nogle billeder  B)  ja det er en Syncro 16", Finsk Thing-import, som han har bygget om til camper for os. Var i øvrigt i bådbutik idag. Se billedet.  :)


[attachment=14724]Photo12-06-1317.27.10.jpg[/attachment]



@KH: jeg ringer nok i næste uge, det er vist der jeg går igang med at bore huller og lime....
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Montage af solceller
« Svar #40 Dato: 12. Juni 2013 kl: 21:36:10 »
Tillykke med købet. Den lille bibel skal du nok få glæde af.

Syncro 16", ikke dårligt, lad os endelig se nogle billeder, både indvendigt og udvendig fra.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Montage af solceller
« Svar #41 Dato: 12. Juni 2013 kl: 22:01:08 »
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Montage af solceller
« Svar #42 Dato: 13. Juni 2013 kl: 20:07:01 »
http://www.elfrasolen.dk/Produkter/Laderegulatorer/index.htm


Er der nogle af Jer som kender dette firmas regulatorer ?

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline gungho

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 289
    • Vis profil
Montage af solceller
« Svar #43 Dato: 17. Juli 2013 kl: 22:52:16 »
Yderligere afklaring ... - efter jeg har skiftet bus til en uden kasket (en "traditionel" bus" uden "dikkedarer"), så tænker jeg, at det ikke duer at bore i taget, så jeg vil gerne høre lidt om montage af solceller direkte på tag.

Jeg har et 30w panel i ramme - og så har jeg et 20w bøjeligt panel. Min tanke er, at det bøjelige skal monteres fast på taget (sika) og 30w panelet skal være et mobilt panel, som kun er i brug, når bussen er stationær (lidt a la den måde, som Porteren/Kim har lavet).

Men - bøjeligt panel direkte på tag, nogen erfaringer med det? Rengøring af tag, og så sika hvorpå solcellepanel monteres? Og hvad sker med lak i forhold til sikalimen på sigt?

Vedhæftet er de to enheder - yderst th er bøjeligt panel og papiret er A4 format for at give størrelsen samt billede bøjeligt panel lagt på taget, hvor jeg tænker, at det skal monteres.

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Montage af solceller
« Svar #44 Dato: 17. Juli 2013 kl: 23:48:18 »
Sikaflex 291 limer meget kraftigt, men prioriterter tætning og flexibilitet. Jeg har også limet mit højtag på med det (12 patroner)

Der findes en anden Sikaflex der også er meget flexibel, men prioriterer limning. Jeg er ikke sikker, men jeg tror at den hedder Sikaflex 292, men som nævnt er 291 helt fin til opgaven.

Du skal ikke regne med at få panelet af igen uden mejsle det af.

Rens lakken med rensebenzin og aluen eller det rustfrie med azetone. Hvis lakken sidder fast bliver panelet siddende :P
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen