Forfatter Emne: Kortslutning og brændfare  (Læst 2018 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Herr_Jensen

  • Gæst
Kortslutning og brændfare
« Dato: 14. December 2008 kl: 15:16:37 »
Hey alle

Igår poppede bussen sikring nr. 3 da jeg ville lade min GPS op via cigarhullet. Ikke så dramatisk tænkte jeg men her idag da jeg skiftede den ud så jeg at den var blevet 'sprængt' halvt ud og da jeg satte den nye sikring af smeltede den det ene halve ben på sikringen og poppede den med et stort blåt glimt.

Gisp.

Jeg er selvfølgelig bange for at bussen futter af. Hvad kan jeg gøre for at sikre mig (så godt det nu lader sig gøre) dette ikke sker? Vil i vurdere der er mere end almindelig fare for brænd?

Jeg skal alligevel have skiftet cigar tænderen så det er sådan set fint nok... Er disse svære at skifte? Der går vel meget strøm op til sådan en så skal jeg have fat i noget speciel ledning?

Kontakten til mine blink og sirener er også blevet grillet for nogle uger siden. Det tyder vel på der er noget galt derinde... Jeg ved det er et stort arbejde at tage instrument brættet af så jeg er ikke overdrevet varm på ideen. Hvad ville i gøre i min situation?

Mange tak for jeres eventuelle input.

 : )

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Kortslutning og brændfare
« Svar #1 Dato: 14. December 2008 kl: 16:15:39 »
Af med instrument bordet. :wink:
 Der er nød til at være en ledning der er klemt, og afisoleret, når de sprænger så hurtigt.  PRØV EVT DEN EFTERMONTERET RADIO. Det er som regel sådan nogle steder det går galt.
 
For det er vel ikke + ledningen på cigarettænderen der er faldet af og kortslutter

Det er slet ikke så slem :)

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Kortslutning og brændfare
« Svar #2 Dato: 14. December 2008 kl: 17:49:02 »
Citat fra: "Herr_Jensen"

... Jeg ved det er et stort arbejde at tage instrument brættet af så jeg er ikke overdrevet varm på ideen. Hvad ville i gøre i min situation?

Mange tak for jeres eventuelle input.

 : )


Så er det heller ikke værre.

Som tidligere skrevet af med bordet og se til ledningerne.
Der er en anden tråd kørende med fine billeder.

God fornøjelse - husk al begyndelse er svær, men hvem gider kravle hele livet?
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Kortslutning og brændfare
« Svar #3 Dato: 14. December 2008 kl: 18:26:55 »
Du kan jo starte med, at gå ud fra, hvad der er tilsluttet via omtalte sikring. At den båler af så kraftigt er jo netop for, at forhindre brand i ledningsnettet. (Evt. se Jarls indlæg om smeltede ledninger i hans fine Carat )
Hvis først ledningerne begynder, at smelte isoleringen og brænde sammen i en stor vildrede, kan det tage MANGE timer, at få sat det i system igen.
Jeg ville starte med, at kigge nærmere på cigarettænderen og dens tilslutninger. Den skal selvsagt have en go` stelforbindelse, mens + kommer lige i centrum, og bør være en kraftig ledning (med behørig sikring på).
Og ellers må du nok bide i det sure æble, og hive alt ud, så du får lokaliseret og udbedret fejlen.

Herr_Jensen

  • Gæst
Kortslutning og brændfare
« Svar #4 Dato: 14. December 2008 kl: 22:12:28 »
Hey alle og tak for jeres svar.

Det er garanteret radioen eftersom det er mig selv som har monteret den og det var det allerførste jeg foretog mig på en bil - nogensinde.

Nu er vurderingen af en arbejdsbyrde jo selvfølgelig individuel men jeg kan huske jeg så et billede som JJ havde taget mens han havde instrument brættet af. Rattet og hele lortet skal jo af! Det lyder på mig som om det ikke er noget man ordner på en eftermiddag : ).

Det giver jo motivation til lige at finde en ny sirene kontakt og få det til at spille igen.

Kan man bare købe en standard cigar fidus eller skal den være VW?

Mange tak,

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Kortslutning og brændfare
« Svar #5 Dato: 14. December 2008 kl: 22:55:16 »
Det kunne jo være tænderen ikke fejler andet en at ledningen er knækket.  :lol:  Kan bedst lide de originale med instrumentlys i. men de er svære at skille af.  :wink:

jeg har sat 2 12V stik i fra biltema

De skulle bare have siddet oppe ved forruden, så havde man været fri for ledninger der hænger ned. og så skulle der have været 4, så alle kunne få ladet op samtidig.

http://www.biltema.dk/Archive%5CProduct_images%5C43%5CLarge%5C43-228_l.jpg

de har et holder system, der passer til dev opladere, man skal lige vride en gang så er stikket løst.

Mine smøger tænder jeg med ligther :lol:

Har da 2 brugte til at ligge, et med grøn plast, og et med orange plast. mener de virker.



Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Mølle

  • Gæst
Kortslutning og brændfare
« Svar #6 Dato: 14. December 2008 kl: 22:59:08 »
Rooolig nu Sune

Man kan altså komme til rigtigt mange ledninger ved at hive plastic skjolde af ratstamme og instrument skærmen. Mon ikke det kan klares uden at skære bilen midt over.... Det er jo bare en enkelt overgang, som skal lokaliseres. Og vi ved endda hvor vi skal starte med at lede... (følge ledningerne fra sikringsboksen).